رفتار مواج شاخص سهام

 رفتار مواج شاخص سهام
شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته در پی روند پر افت و خیزی که از ابتدای ماه جاری آغاز کرده به مدار مثبت معاملات بازگشت و با ثبت رشد ۱۱۴۸ واحدی به آستانه کانال ۳۰۴ هزار واحدی نزدیک شد. به نظر می‌رسد در روزهای اخیر بورس‌بازان محتاط‌تر شده و از خرید بدون تحلیل سهام تا حدی خودداری می‌کنند. البته طی روز گذشته باز هم محور معاملات سهم‌هایی بودند که خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه آنها به گوش می‌رسد.

شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته در پی روند پر افت و خیزی که از ابتدای ماه جاری آغاز کرده به مدار مثبت معاملات بازگشت و با ثبت رشد ۱۱۴۸ واحدی به آستانه کانال ۳۰۴ هزار واحدی نزدیک شد. به نظر می‌رسد در روزهای اخیر بورس‌بازان محتاط‌تر شده و از خرید بدون تحلیل سهام تا حدی خودداری می‌کنند. البته طی روز گذشته باز هم محور معاملات سهم‌هایی بودند که خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه آنها به گوش می‌رسد.

روز گذشته دماسنج اصلی بازار سهام رشدی کمتر از ۴/ ۰ درصد داشت. این در حالی بود که نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادهای بورسی بیش از ۹/ ۰ درصد رشد کرد. به نظر می‌رسد شتاب بیشتر شاخص هموزن در پی نوسان محدود سهم‌های بزرگ بازار باشد. این دسته از سهم‌ها که عموما کالامحور هستند، طی روزهای اخیر تغییر قیمت چندانی را تجربه نکردند. به نظر می‌رسد این ثبات قیمتی معلول احتیاط بالای بورس‌بازان برای خرید سهام و انتظار آنها برای تعیین تکلیف بازار جهانی باشد. در روزهای گذشته شاهد عدم‌واکنش شدید بورس‌بازان به تغییرات کوچک در بازار جهانی بودیم؛ به‌طوری‌که بورس تهران روز شنبه بی‌توجه به رشدهای قیمتی کالاها در بازار جهانی طی آخر هفته قبلی آغاز به کار کرد. در ادامه همین بی‌توجهی معامله‌گران به اخبار غیرقطعی بازار جهانی، دیروز هم بی‌توجه به افت‌های قیمتی کامودیتی‌ها در بازار جهانی، بورس تهران چندان تحت تاثیر تغییرات قیمتی سهم‌های بزرگ و کالامحور بازار قرار نگرفت. روز گذشته باز هم پرمعامله‌ترین صنعت بورس تهران گروه خودرو بود. این گروه که حدود ۵/ ۱۳ درصد از ۱۱۰۹ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بازار را داشت با رشد بیش از ۴/ ۲ درصدی شاخص صنعت همراه شد. البته برخلاف دو جلسه معاملاتی ابتدایی هفته که «خساپا» سردمدار رشد در گروه ساخت خودرو و قطعات بود، دیروز «خودرو» به‌عنوان لیدر این گروه خودنمایی کرد. به‌نظر می‌رسد ابهام بالا در دارایی‌های ایران‌خودرو، فضا را برای شایعه پراکنی و در نتیجه‌ داغ کردن سهم آماده کرده است. طی روزهای اخیر شاهد ترافیک انتشار اخبار و آگهی‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها بودیم. یکی از شرکت‌هایی که دیروز اطلاعیه تایید تقاضای افزایش سرمایه توسط سازمان بورس را منتشر کرد، تراکتورسازی ایران بود. طبق این اطلاعیه، «تایرا» قصد افزایش سرمایه ۷۸ درصدی دارد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد بود. در روز جاری باید منتظر بازگشایی بازار باشیم تا واکنش بورس‌بازان به این اطلاعیه را ببینیم. دیگر شرکتی که بعد از پایان ساعت کاری در روز گذشته آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را در سامانه کدال بارگذاری کرد، پارس دارو بود. طبق این اطلاعیه در روز گذشته سرمایه «دپارس» به‌طور رسمی از ۲۱ میلیارد تومان به ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تغییر کرد. افزایش سرمایه «دپارس» هم از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی بود. روز گذشته شرکت ایران ارقام به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت به حالت ممنوع متوقف درآمد. طبق اطلاعیه «مرقام» قراردادی بین این شرکت و شرکت چینی کینگ تلر (Kingteller) بسته شده است. با توجه به این قرارداد قرار است به مدت سه سال برخی از محصولات شرکت چینی مانند انواع خودپرداز و خوددریافت در ایران تولید شود. همچنین از دیگر مفاد این قرارداد می‌توان به آموزش فنی پرسنل ایران ارقام، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی و همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای کلیه دستگاه‌های شرکت چینی در ایران اشاره کرد.

دیگر نمادی که به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در ساعت نخست معاملات امروز بسته خواهد بود، «غاذر» است. شرکت کشت و صنعت پیاذر در روز گذشته خبر از عقد قراردادی ۱۲ میلیارد تومانی با صنایع غذایی بقا داد. طبق این قرارداد شرکت پیاذر حق بازاریابی و فروش و توزیع محصولات در محدوده جغرافیای شهر تهران و حومه را به‌دست آورده است. در میان دیگر تحولات روز گذشته بازار سهام، سرپرست مدیریت ناشران بازار پایه فرابورس ایران، عدم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده «شلیا» را مانع بازگشایی این نماد معاملاتی اعلام کرد.   چندی پیش شرکت مواد ویژه لیا طی اطلاعیه‌ای از طریق سامانه کدال، مدیرعامل جدید خود را معرفی کرد و به همین دلیل بر اساس روال اداری، توکن مدیرعامل قبلی منقضی شد که فرابورس ایران اعلام کرد بازگشایی نماد شلیا نیازمند اخذ توکن جدید و همچنین انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی‌شده است. حال فرابورس از رفع مسائل مربوط به توکن خبر داده اما نماد شلیا به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی‌شده از سوی این شرکت هنوز بازگشایی نشده است. زهرا زارع، سرپرست مدیریت ناشران بازار پایه فرابورس ایران درخصوص آخرین وضعیت بازگشایی نماد شلیا گفت: مشکلات مربوط به توکن برطرف شده اما صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی‌شده شلیا منتشر نشده است.به گفته او طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، آخرین زمان انتشار این اطلاعات تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ بوده که در آن زمان این اقدام صورت نگرفته است اما شرکت مواد ویژه لیا به فرابورس اعلام کرده بود تا پایان مهرماه جاری این اطلاعات را منتشر می‌کند.زارع اظهار کرد که به‌‌رغم پیگیری‌های مکرر فرابورس ایران از شرکت مواد ویژه لیا درخصوص انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه حسابرسی‌شده، این شرکت تا‌کنون اطلاعات یادشده را منتشر نکرده است و افزود: به محض انتشار این صورت‌های مالی از سوی شرکت لیا در سامانه کدال، فرابورس نسبت به بازگشایی نماد شلیا اقدام می‌کند.

در میان دیگر اخبار دیروز صحبت‌های استاندار مرکزی از مصوبات مثبت سه وزیر صنعت، اقتصاد و کار در مورد هپکو و آذرآب قرار داشت. به گزارش خبرگزاری «فارس»، علی آقازاده در این راستا گفت: در مورد آذرآب بحث بر این بود که مشکل سرمایه در گردش حل و حقوق کارگران پرداخت شود. بنابراین مصوب شد ۱۵ میلیارد تومان وام از طریق بانک کشاورزی ظرف ۱۰ روز به این شرکت پرداخت شود. مدیریت شرکت هم قول داد تا پایان آبان حقوق شهریور و مهرماه را بپردازد. وی ادامه داد: آذرآب برخلاف هپکو، مشکلی برای سفارش کار خرید ندارد بلکه از طریق صنایع پتروشیمی، پالایشی، نیروگاهی، تقاضاهایی برای ساخت دیگ‌های سنگین بخار و سایر تجهیزات دارد و حدود ۶۰ میلیارد تومان هم از شرکت‌ها و دولت طلب دارد که قرار شد پیگیری شود.

این مقام مسوول افزود: در مورد هپکو هم مقرر شد باقیمانده وام ۵۰ میلیارد تومانی که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده از طریق بانک ملی تامین و پرداخت شود. همچنین قرارداد سفارش تولید و تحویل ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای سازمان راهداری بسته و قرار شد پیش‌پرداخت این قرارداد توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود. آقازاده ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم سفارش تولید و خرید ۸۰۰ دستگاه بیل‌مکانیکی متوسط و کوچک بکهو را می‌دهد و تعدادی غلتک راه‌سازی برای سازمان راهداری ساخته و تحویل می‌شود. خانه معدن ایران نیز بخشی از ماشین‌آلات تولید هپکو را پیش‌خرید می‌کند و شرکت‌های گل گهر، ملی مس و چادرملو هم برای تعمیر دستگاه‌ها از محصولات و خدمات هپکو استفاده می‌کنند.

همچنین روز گذشته شرکت آهن و فولاد ارفع اقدام به انتشار شفاف‌سازی کرد و درخصوص علت صفر شدن صادرات در مهر ماه و دلایل تغییرات نرخ‌های فروش نسبت به ماه‌های گذشته توضیح داد.  علیرضا خیاط مدیرعامل «ارفع» در این خصوص گفت: تکمیل فرآیند فروش صادراتی تابع قرارداد با شرکت‌های خریدار است که عمدتا با تحویل محصول روی عرشه کشتی و دریافت کامل وجه توافق شده تکمیل و فرآیند آن نهایی می‌شود. در مهر سال جاری به‌رغم وجود قراردادهای فروش صادراتی به دلیل مشکلات ناشی از دریافت وجه فروش صادراتی، این فرآیند تکمیل نشده و لذا فروش از این بابت ثبت نشده است.همچنین درخصوص تعدیلات نرخ فروش داخلی برای مجموع فروش ماه‌های قبل، برخی توافقات فروش محصولات داخلی تابع تعیین نرخ سایر محصولات فولادی ناشی از تبدیل شمش تولیدی شرکت است که فرآیند تشخیص آن طولانی است. بنابراین با توجه به ضرورت صدور صورت‌حساب بر اساس مدارک خروج کالا در هر ماه، صورت‌حساب فروش و مبنای نرخ علی‌الحساب محاسبه می‌شود و برای تفاوت نرخ‌های مربوط بلافاصله در ماه بعد و پس از قطعی شدن نرخ فروش اقدام به صدور صورت حساب می‌شود. همچنین دیروز شرکت ذوب‌آهن درخصوص علل کاهش قیمت فروش در مهر و افزایش مبلغ و تناژ محصولات در هفت ماهه سال جاری دست به شفاف‌سازی زد و با رشد ۶/ ۱ درصدی قیمت روبه‌رو شد.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۶:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد