امواج، «آتی» را به کدام سو می‌برد؟

امواج، «آتی» را به کدام سو می‌برد؟
طی هفته گذشته، به غیر از بازار آزاد دلار که روند ثابت صعودی را پیش گرفته بود، بازارهای جهانی طلا، سکه نقدی و سکه آتی، روزهای پر نوسانی را از سر گذراندند.
طی هفته گذشته، به غیر از بازار آزاد دلار که روند ثابت صعودی را پیش گرفته بود، بازارهای جهانی طلا، سکه نقدی و سکه آتی، روزهای پر نوسانی را از سر گذراندند. در این هفته اونس طلا شاهد افزایش نسبی در قیمت بود اما بر خلاف چند هفته اخیر که بازارهای داخلی از روند اونس تبعیت می‌کردند، طی هفته گذشته، تنها در روزهای شنبه و یکشنبه همزمان با تعطیلی بازارهای بین‌المللی، و همچنین روزسه‌شنبه به‌رغم ریزش قیمت طلای جهانی، بازارهای دلار، سکه نقدی و آتی در جهت افزایش قیمت‌ها با هم همسو بودند.
در طول هفته گذشته، تغییرات قیمتی در بازار قراردادهای آتی سکه، اگرچه با افزایش یا کاهش شدید قیمت همراه نبود، اما در محدوده یک درصد دارای تغییرات فراوانی بود. روز شنبه گذشته، در ابتدای معاملات، پس از طی یک هفته روند نزولی در بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا، سکه آتی در هر سه سررسید با افزایش قیمت مواجه شد. قیمت‌ها در بازار نقدی سکه و طلا نیز در این روز درمقایسه با آخرین روز هفته قبل از آن با افزایش همراه شد. صعود قیمت‌ها در بازارهای داخلی در این روز در پی افزایش بهای جهانی طلا، بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد و نیز سکه نقدی بود. البته بهای جهانی طلا صبح شنبه نسبت به آخرین ساعت معاملات جهانی در روز پنج شنبه دو هفته گذشته، با کاهش 7 دلاری رو به رو بود، اما رسیدن مجدد اونس طلا به کانال 1400 دلاری در ساعاتی از روز جمعه (3 خرداد)، تاثیر افزایشی بر قیمت‌های داخلی در هفته گذشته داشت.
از طرفی قیمت دلار در بازار آزاد یکشنبه هفته گذشته، افزایش داشت و به حدود 3630 تومان هم رسید. بهای طلا و سکه نیز در بازار تهران به افزایشی که از ابتدای هفته آغاز کرده بود، ادامه داد که صعود قیمت سکه نقدی در این روز به میزان چشمگیری بود. سکه آتی نیز در این روز بیش از 2 درصد افزایش قیمت داشت. همچنین بخش‌های بیشتری از لایحه بودجه کل کشور در روز مذکور تصویب شد و انتشار ارقام بودجه‌ای تا حدی بر قیمت‌های بازار‌های طلا و سکه اثر گذاشت. از سوی دیگر این افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در حالی روی داد که به باور برخی فعالان این بازار، به دلیل شروع فصل امتحانات دانش آموزان، بازارها با رکود فصلی مواجه هستند. از سوی دیگر، به عقیده برخی صاحبنظران بازار طلا،  بانک مرکزی توانست برای چند روز، پس لرزه‌های ناشی از خبرهای انتخاباتی در بازار را با تزریق سکه کنترل کند اما اکنون با وجود ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروشی به مردم، حباب سکه در حال بزرگ‌تر شدن است که این مساله هفته گذشته نیز مشهود بود. این در شرایطی است که به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار، احتمال اینکه در روزهای نزدیک به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل بالا گرفتن رقابت‌های انتخاباتی، بازارها با نوسانات بیشتری رو به رو شوند وجود دارد؛ چراکه جو خبرهای انتخاباتی در حال حاضر آرام است و کاندیداها، بیش از اینکه در مورد برنامه‌های اقتصادی خود سخن بگویند در باب مسائل سیاسی اعمال نظر می‌کنند.
دوشنبه هفته گذشته، شروع تغییر جهت دادن بازارها نسبت به همدیگر بود به گونه‌ای که بازار آتی سکه با ریزش همراه شد در حالی که قیمت دلار در این روز به روند افزایشی خود ادامه داد و بهای سکه نقدی نیز با نوسانات زیادی همراه بود. اما از سوی دیگر به گفته برخی تحلیلگران، با وجود حبابی که در بازار سکه و طلا وجود دارد، قیمت‌ها در این بازارها نسبت به بهای دلار چندان بالا نخواهد رفت به این دلیل که حباب طلا و بهای فعلی دلار در بازار آزاد، باز هم بستری برای سوءاستفاده از این وضعیت برای کسانی که قصد خرید طلا از خارج و فروش آن در داخل کشور را دارند، آماده کرده است که موجبات افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار را فراهم می‌کند.
روز دوشنبه همچنین بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به قیمت‌های فعلی بازار سکه، از آنجا که کسانی که سکه پیش خرید کرده بودند، در صورت تحویل گرفتن سکه‌های خود ضرر خواهند کرد، می‌توانند در صورت تمایل پول خود را از بانک پس بگیرند.
از طرفی برخی کارشناسان بازار بر این باورند از آنجا که فعلا قرار نیست تغییری در نرخ سود سپرده‌های بانکی ایجاد شود و همچنین با وجود رکود در سایر بازارها، احتمال خروج سرمایه‌ها از بازارهای طلا و سکه محتمل به نظر نمی‌آید که در این صورت می‌توان انتظار رونق بازارهای آتی و حتی نقدی سکه را برای آینده نزدیک داشت.
روزسه‌شنبه بازار آتی باز هم تغییر جهت داد و به‌رغم ریزش محدود اونس طلا، با افزایش روبه‌رو شد. در این روز قیمت‌ها در مجموع سررسیدها، شاهد افزایش در محدوده یک درصد بودند. نوسانات بازار آتی سکه روز سه شنبه گذشته، همچنین نشان از تردید بازار برای افزایش قیمت‌ها داشت. بهای سکه نقدی و دلار در بازار آزاد نیز در این روز برخلاف اونس طلا، افزایش یافت. افزایش محدود قیمت سکه در بازار قراردادهای آتی بورس کالا در این روز در پی افزایش تقاضا برای دلار اتفاق افتاد که موجب بالا رفتن بهای دلار در بازار آزاد شد.
چهارشنبه گذشته، دومین و آخرین روز در این هفته بود که قیمت‌ها در بازار آتی سکه، سقوط کرد. این کاهش قیمت در حالی روی داد که تنها بهای سکه نقدی در این روز کاهش یافت و بازارهای بین‌المللی شاهد افزایش بهای اونس بودند و بازارهای داخلی نیز با افزایش مجدد قیمت دلار رو به رو شدند. این روزها همچنین اختلاف سررسیدهای سکه در بازار قراردادهای آتی بورس کالا، نشان از این دارد که نظر معامله‌گران نسبت به آینده قیمت‌های سکه نقدی، طلا و سکه آتی چندان خوب نیست. از طرفی سکه سررسید خرداد ماه نیز که کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است، این روزها زیر قیمت سکه نقدی معامله می‌شود که به عقیده کارگزاران این بازار این مساله به معنی هوشمندی بازار آتی نسبت به بازار نقدی است.
باز هم تغییر مسیر آتی  و افزایش محدود قیمت‌ها در روزپنج‌شنبه گذشته در حالی روی داد که سکه نقدی با آتی هم مسیر نبود، اما بهای جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد، آتی را همراهی کردند. حجم قراردادها نیز در این روز همچون دیگر روزهای این هفته به میزان قابل‌توجهی نرسید.  با نگاهی به نمودار تغییرات قیمت سکه‌های آتی در طول هفته گذشته، می‌توان دریافت که این بازار چندان تحلیل پذیر نیست و پیش‌بینی‌ها از این بازار به سختی قابل انجام است؛ چراکه با چنین روندی که معاملات سکه‌های آتی در پیش گرفته‌اند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده و در صورت متفاوت بودن مسیر اونس طلا با دلار و سکه نقدی،  این بازار از کدامیک از این بازارها، پیروی خواهد کرد. اما به هر روی با توجه به تعطیلات پیش رو در هفته جاری، به نظر نمی‌رسد بازار آتی تکان چندانی بخورد یا شاهد نوسان بیشتری نسبت به هفته گذشته باشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۱۹:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد