سایه احتیاط بر معاملات بورس

 سایه احتیاط بر معاملات بورس
طی روز گذشته برای هفتمین روز دسترسی بسیاری از بورس‌بازان به شبکه جهانی اطلاعات با اختلال مواجه بود. در همین راستا همچنان شاهد احتیاط معامله‌گران برای خرید و فروش سهام بودیم. این احتیاط موجب شد تا شاخص کل بورس تهران با شیب بسیار آرامی بر مدار صعودی حرکت کند.

 طی روز گذشته برای هفتمین روز دسترسی بسیاری از بورس‌بازان به شبکه جهانی اطلاعات با اختلال مواجه بود. در همین راستا همچنان شاهد احتیاط معامله‌گران برای خرید و فروش سهام بودیم. این احتیاط موجب شد تا شاخص کل بورس تهران با شیب بسیار آرامی بر مدار صعودی حرکت کند. در چنین شرایطی که ارزش معاملات بازار سهام هم با افت محسوسی مواجه شده، با توجه به رشد قیمتی سهم‌های کوچک‌تر بازار با نقدینگی کمتر، بورس‌بازان ترجیح به خرید این دسته از سهم‌ها داده‌اند. به‌طوری که طی روز گذشته همگام با رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران، نماگر هموزن این بازار که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد با رشد نزدیک به یک درصدی همراه شد.

با شروع ماه جدید شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد آبان‌ماه شرکت‌ها هستیم. البته طی روزهای آتی با نزدیک شدن به پایان موعد مقرر انتشار گزارش‌ها و احتمال بازگشت دسترسی‌ها به شبکه اینترنت جهانی ترافیک انتشار گزارش‌ها روی سامانه کدال سنگین‌تر خواهد شد. در همین راستا طی دو روز ابتدایی آذرماه شاهد انتشار عملکرد ماهانه برخی از شرکت‌ها بودیم. از طرفی دیگر با بالا گرفتن تب افزایش سرمایه در دو ماه اخیر شاهد گزارش‌های بسیاری از شرکت‌ها در این رابطه بودیم. در همین راستا طی سه روز گذشته برخی از شرکت‌ها اطلاعیه‌هایی در رابطه با افزایش سرمایه منتشر کردند.

هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه که پیش‌تر خبر از افزایش سرمایه ۲۱ درصدی داده بود، روز چهارشنبه «میدکو» طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال زمان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در رابطه با تصویب افزایش سرمایه از ۲۹ هزار میلیارد ریال به ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را دهمین روز آذرماه (هفته آینده) اعلام کرد. این افزایش سرمایه قرار است از محل مطالبات و آورده نقدی باشد. در همین راستا صنایع شیمیایی ایران با نماد «شیران» نیز برای تایید افزایش سرمایه ۷۴ درصدی خود از محل سود انباشته سهامداران را به مجمع دعوت کرد. قرار است این جلسه روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه ساعت ۹ صبح (هفته بعد) در مجتمع فرهنگی و آموزشی بانک صنعت و معدن برگزار شود. «شبندر» و «سمگا» هم در روز گذشته اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه‌هایشان را منتشر کردند.

ارزش بازار صنایع آذرآب از هفته آخر مهرماه تا چهارشنبه هفته گذشته، طی ۱۹ جلسه معاملاتی، به‌واسطه شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت به رشد بیش از ۷۳ درصدی رسیده بود. اما «فاذر» در زمان پیش‌گشایش بازار در روز گذشته طی اطلاعیه‌ای این شایعه را تکذیب کرد و از نداشتن هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه خبر داد. این اطلاعیه دلیلی شد تا قیمت این سهم که در ساعت نخست معاملات تا سقف مجاز روزانه پیش رفته بود، نزولی شود و تا پایان بازار به مدار منفی معاملات وارد شود. به این ترتیب به‌رغم رشد ۴/ ۲ درصدی قیمت پایانی (متوسط وزن‌دار قیمت معامله سهم در طول یک جلسه معاملاتی) «فاذر»، این نماد در آخرین معامله با قیمتی حدود ۹/ ۰ درصد کمتر از روز چهارشنبه معامله شد.

صنایع‌غذایی مینو شرق در هفتمین ماه سال به درآمد ۱۳ میلیارد و ۹۰۸ میلیون تومانی رسیده بود. اما در آبان‌ماه این درآمد با افت ۱۰ درصدی مواجه شده و به رقم ۱۲ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان رسیده است. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این افت درآمد مقدار فروش کمتر شرکت نسبت به مهرماه است. فرابورس ایران دیگر شرکتی بود که طی روز گذشته از عملکرد خود در آبان‌ماه رونمایی کرد. با توجه به گزارش ماهانه این شرکت، شاهد افت بیش از ۳۴ درصدی درآمد «فرابورس» در قیاس با مهرماه هستیم. به نظر می‌رسد علت اصلی این اتفاق کاهش معاملات در ماه گذشته باشد، به‌طوری‌که در آبان‌ماه شاهد افت ۳۵ درصدی ارزش معاملات سهام در فرابورس ایران بودیم.

طی روز گذشته اغلب نمادهای قندی بازار سهام با مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی همراه شدند. به‌صورتی که شاخص این صنعت با رشد ۴ درصدی بعد از گروه تک‌نماد سایر معادن بیشترین رشد روزانه را رقم زد. به نظر می‌رسد سه عامل در این اتفاق اثرگذار بودند. اولین دلیلی که تحلیلگران برای رشد قندی‌ها ذکر می‌کنند افزایش گمانه‌زنی‌ها از حذف ارز ارزان برای این صنعت است. با توجه به تصمیم دولت مبنی بر بستن بودجه بدون نفت حذف ارز رانتی چندان دور از ذهن نیست. در همین راستا دومین دلیلی که برای اقبال به این دسته از نمادها ذکر می‌شود این است که در فصل حاضر تولید شرکت‌های قندی به اوج خود می‌رسد. در نتیجه با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه بسیاری از بورس‌بازان به این نمادها توجه نشان داده‌اند. سومین دلیلی هم که برای رشدهای بالای سهم‌های قندی ذکر می‌شود شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ قند و شکر است.

با قطع شدن اینترنت جهانی، دسترسی بورس‌بازان به اخبار بازار جهانی مختل شد. همین عامل موجب شد تا طی روزهای گذشته این دسته از نمادها در سکوت خبری به سر ببرند و کم معامله شوند. در همین راستا نمادهای کالامحور بورس تهران پنج جلسه معاملاتی گذشته را بسیار کم‌نوسان پشت‌سر گذاشتند. به‌طوری که نماگرهای چهار صنعت کامودیتی‌محور بازار سهام، یعنی فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، شیمیایی و کانه‌های فلزی از روز دوشنبه تا کنون کمتر از یک درصد نوسان داشته‌اند. طی روز گذشته صنعت شیمیایی بعد از مدت‌ها به صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بازگشت. بعد از این صنعت، گروه‌های بانک‌ها و ساخت خودرو و قطعات در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. از نمادهای اثرگذار بر شاخص کل هم می‌توان به «شیران» در جایگاه اول با اثر مثبت ۲۳۳ واحدی و «شپدیس» در رده دوم با فشار ۱۶۷ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران اشاره کرد.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۹:۲۰:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد