عامل آلودگی هوا، خودرو یا بنزین؟

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مصرف سوخت خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت: تولید خودروی پراید باید تا تاریخ اول فروردین ۹۹ متوقف و خودروی پژو هم به‌طور موقت به‌صورت گاز سوز تولید شود.
معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مصرف سوخت خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت: تولید خودروی پراید باید تا تاریخ اول فروردین ۹۹ متوقف و خودروی پژو هم به‌طور موقت به‌صورت گاز سوز تولید شود.

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مصرف سوخت خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت: تولید خودروی پراید باید تا تاریخ اول فروردین ۹۹ متوقف و خودروی پژو هم به‌طور موقت به‌صورت گاز سوز تولید شود.

وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه حجم سوخت مصرفی خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، افزود: نظارت بر استاندارد مصرف سوخت بر عهده سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و بررسی آلایندگی سوخت خودرو‌ها هم بر عهده سازمان محیط زیست است.امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو نیز گفت: تقریبا بیشتر مشخصه‌های فناوری بنزین یورو۴ در ایران وجود دارد، اما آنچه سبب افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن مصرف خودرو‌ها می‌شود را می‌توان شرایط محیطی همچون ترافیک بالا یا نوع رانندگی ایرانی‌ها بیان کرد.مرندی‌مقدم با اشاره به ارتقای مشخصه‌های کمی و کیفی استاندارد خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد در سال ۹۶ افزود: از همان سال، استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو‌های وارداتی هم اعمال شد، اما برای خودرو‌های تولید داخل به علت نیازمندی به تولید و تامین قطعه، زمان‌بندی سه مرحله‌ای در نظر گرفته شد و تا امروز هم دو مرحله از این مسیر انجام شده است.وی ادامه داد: در حال حاضر اعمال  سه استاندارد برای خودرو‌های سواری و سه استاندارد برای خودرو‌های تجاری (اتوبوس و کامیون) امکان‌پذیر است.

تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این برنامه گفت: در معاینات فنی ویژه که برای خودرو‌های با عمر زیر ۴ سال و سالانه انجام می‌شود بیش از ۵۵ درصد خودرو‌ها به علت داشتن آلایندگی بالاتر از یورو ۴ مردود می‌شوند.محمد رضایی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این برنامه گفت: بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین تولید روزانه کشور دارای شاخص‌هایی در حد یورو۵ است.حمید‌رضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مشکل آلایندگی هوای کشور با رسیدگی به وضع کیفی خودرو‌ها و سوخت تولیدی در کشور برطرف می‌شود البته شکی نیست که صنعت خودرو باید به سمت هیبریدی کردن خودرو‌ها حرکت کند.وی ادامه داد: وضع فعلی استاندارد‌های خودرویی و تولید سوخت در کشور قابل قبول نیست، اما نسبت به قبل می‌توان حرکت رو به جلویی را مشاهده کرد.تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: ساختار بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با هم ندارند و در ارتباط با این موضوع کشور‌های بسیاری هستند که خودروی یورو ۵ دارند، ولی سوخت یورو ۴ استفاده می‌کنند و مشکلی هم برای خودروهایشان پیش نمی‌آید، بنابراین همه چیز را نباید گردن بخش خودرو یا سوخت انداخت.کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس خودرو گفت: با ارتقای خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ قطعا قیمت خودرو‌ها بالا می‌رود و ممکن است دولت به‌صورت دستوری، مدتی جلوی گران شدن خودرو‌ها را بگیرد، اما بالاخره قیمت این کالا بالا می‌رود.وی به‌عنوان راهکار جلوگیری از آلایندگی در شرایط فعلی به افزایش عوارض خودرو‌های شخصی اشاره کرد و افزود: تقویت ناوگان عمومی می‌تواند راه مناسبی برای جایگزین‌سازی خودرو‌های شخصی باشد و این مهم بر عهده دولت است.تجریشی نیز گفت: وقتی دولت به برخی لابی‌ها متصل می‌شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد. اما به‌عنوان نماینده سازمان محیط زیست اجازه نمی‌دهیم خودروی آلاینده وارد بازار مصرف شود، بنابراین خودروساز‌ها باید به سمت رعایت استاندارد‌ها بروند.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه