دو قاب سبز از فرابورس

 دو قاب سبز از فرابورس
همزمان با تداوم روند صعودی سهام بورسی، در معاملات اوراق وام مسکن شاهد تشدید عرضه بودیم. دیروز از بین ۲۱ امتیاز وام «تسه» در فرابورس ۲۱ امتیاز تحت فشار فروش با افت قیمت مواجه شدند. «تسه»ها طی روز گذشته به‌طور میانگین با قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شدند که حدود یک درصد پایین‌تر از سطح متوسط قیمت در پایان معاملات روز دوشنبه بود. عقب‌نشینی «تسه»ها از مرز ۴۰ هزار تومان در حالی رقم می‌خورد که زمزمه‌هایی درخصوص تصویب طرح افزایش سقف خرید اوراق وام مسکن در طول دو هفته اخیر موجب تقویت تقاضای «تسه»ها شده بود.

تابلوهای سهام و بدهی معاملات دیروز را با رشد سطح عمومی قیمت پشت‌سر گذاشتند. شاخص کل فرابورس روز گذشته در نهمین رشد متوالی خود ۱/ ۱ درصد صعود کرد و به ارتفاع تاریخی ۴۶۶۶ واحد دست یافت. این رکورد مرهون افزایش قیمت ۸۰درصد از سهام فرابورسی بود.

بزرگان کالایی فرابورس اعم از پتروشیمی‌ها و دو نماینده فولادساز و سنگ‌آهنی در این روند سهم عمده‌ای داشتند. از سوی دیگر، در معاملات اوراق بدهی هم قیمت‌ها با جذب تقاضای قوی مثبت شدند و نرخ سود موثر را در این بازار تحت فشار گذاشتند. برخلاف این دو بخش، اوراق وام مسکن تحت فشار عرضه با اصلاح سطح عمومی قیمت به کار خود پایان دادند.
تداوم سریال رکوردشکنی‌های فرابورس

جریان ورود پول‌های جدید به فرابورس سبب شد تا رکورد دیگری در کارنامه شاخص این بازار ثبت شود. نماگر فرابورس دیروز در پی رشد قیمت سهام ۶۱ بنگاه فرابورسی (۵۴ درصد از کل نمادها) ۵۲ واحد افزایش یافت و برای اولین بار در ارتفاع ۴ هزار و ۶۶۶ واحد مستقر شد. این ۶۱ بنگاه ۸۰ درصد از کل ارزش بازارهای اول و دوم را در اختیار خود داشتند که حاکی از سهم عمده بزرگان بازار در رشد شاخص فرابورس طی روز گذشته است. همچنین، فعالان بازار فرابورس در این روز بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان سهم را در بین خود دست به دست کردند.

تقویت جریان اطلاعات از محل انتشار گزارش‌های ماهانه را می‌توان یکی از محرک‌های تقاضا در معاملات این هفته تلقی کرد. از سوی دیگر، تلاش نرخ دلار برای تثبیت در کانال ۱۳ هزار تومان نیز یکی از عواملی است که پول‌های خرد را به سمت سهام روانه کرده است. در این بین ادامه سناریوهای تورمی برای دارایی شرکت‌ها نیز منجر به فعالیت پرحرارت سرمایه‌گذاران کوچک‌مقیاس در خرید سهام به‌عنوان گزینه مطلوب و سودآور شده و خود را به شکل صف‌های خرید در تابلوهای فرابورس نشان داده است.

دیروز بیشترین حمایت از شاخص فرابورس به‌واسطه تقاضای شدید برای سهام شرکت سنگ‌آهن گهرزمین رقم خورد که ۲۰ واحد تاثیر مثبت بر «آیفکس» گذاشت. این نماد اغلب معاملات دیروز را در سقف قیمت به پایان برد. در رتبه‌های بعدی می‌توان به نماد شرکت‌های بزرگی چون پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت پتروشیمی زاگرس اشاره کرد که تحرکات مثبت را تجربه کردند و به فهرست اصلی حامیان شاخص کل پیوستند. سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با توزیع داروپخش پرتقاضاترین نمادهای معاملاتی در پایان معاملات دیروز لقب گرفتند.
توقف‌ها و بازگشایی‌ها

از بین توقف‌ها و بازگشایی‌های مهم دیروز در فرابورس می‌توان موارد زیر را برشمرد. دیروز نماد معاملاتی شرکت پاکدیش به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت (انتشار قرارداد فروش کنسانتره سیب) از سوی نهاد ناظر متوقف شد. مطابق اطلاعیه ناظر بازار، این نماد تا ساعت ۱۰ جلسه معاملاتی بعد (امروز) به‌صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

از دیگر توقف‌های مهم، نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده نوبت دوم صاحبان سهام در روز شنبه ۷ دی، در پایان معاملات دیروز متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری پردیس هم روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه الف از سوی ناظر بازار متوقف ماند. این شرکت که روز دوشنبه اطلاعاتی درخصوص واگذاری ۸۴ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نوین پایدار را منتشر کرده بود، برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات دومین روز توقف خود را طی معاملات دیروز تجربه کرد.
استقبال از اخزاها

در زیر تابلوی بازار بدهی هم طی روز گذشته حدود ۱۲۵ میلیارد تومان اسناد خزانه بین فعالان بازار دست به دست شد. دیروز نماد «اخزا» با تاریخ سررسید ۱۶ دی سال جاری با قیمت ۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان عنوان بالاترین قیمت را در فهرست اوراق خزانه به دست آورد و پایین‌ترین قیمت هم در نماد «اخزا» با تاریخ سررسید اول مرداد ۱۴۰۳ رقم خورد که بهایی معادل ۶۱هزار تومان را داشت. کمترین نرخ سود در سطح ۶/ ۱۳ درصد و بالاترین نرخ سود در سطح ۲۲ درصد رقم خورد.

غلبه محسوس تقاضا مهم‌ترین ویژگی معاملات اوراق خزانه در روز گذشته بود که در غیاب فروشندگان، قیمت‌ها را در قریب به اتفاق سررسیدها به سطوح بالاتر هدایت کرد. از ۳۳ سررسید «اخزا» در فرابورس، قیمت ۲۰ سررسید معاملات دیروز را با رشد قیمت به پایان رساندند. افزایش سطح عمومی قیمت‌ اوراق، میانگین نرخ سود موثر در این بازار را تحت فشار گذاشت و به این ترتیب، نرخ بازدهی را از سطح ۲۰ درصدی در روز دوشنبه به ۹/ ۱۹ درصد تنزل داد. حدود سه ماه است که نرخ سود موثر اسناد خزانه حول میانگین ۲۰ درصد نوسان می‌کند که نشان‌دهنده ثبات تورم انتظاری و سیاست‌های پولی از منظر سرمایه‌گذاران این بازار است.
عقب‌نشینی «تسه»ها از منطقه ۴۰

همزمان با تداوم روند صعودی سهام بورسی، در معاملات اوراق وام مسکن شاهد تشدید عرضه بودیم. دیروز از بین ۲۱ امتیاز وام «تسه» در فرابورس ۲۱ امتیاز تحت فشار فروش با افت قیمت مواجه شدند. «تسه»ها طی روز گذشته به‌طور میانگین با قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شدند که حدود یک درصد پایین‌تر از سطح متوسط قیمت در پایان معاملات روز دوشنبه بود. عقب‌نشینی «تسه»ها از مرز ۴۰ هزار تومان در حالی رقم می‌خورد که زمزمه‌هایی درخصوص تصویب طرح افزایش سقف خرید اوراق وام مسکن در طول دو هفته اخیر موجب تقویت تقاضای «تسه»ها شده بود.

افزایش نسبتا شدید قیمت در بازار مسکن طی دو سال گذشته و از سوی دیگر، تثبیت سقف خرید اوراق وام در این دوره جهش تورمی، سطح تقاضا برای «تسه»ها را طی این مدت به نحو جدی کاهش داده است. به‌طوری‌که قیمت «تسه»ها از سطوح بالای ۷۵ هزار تومان در اوایل دی‌ماه سال ۹۶ ضمن کاهشی ۴۶ درصدی در روز گذشته به زیر مرز ۴۰ هزار تومان رسیده است.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۱:۳۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد