خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۵ می‌خواهد

به اعتقاد یک کارشناس خودرو، ارتقای استاندارهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیر این‌صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو نیز آسیب خواهد دید.
به اعتقاد یک کارشناس خودرو، ارتقای استاندارهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیر این‌صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو نیز آسیب خواهد دید.

به اعتقاد یک کارشناس خودرو، ارتقای استاندارهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیر این‌صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو نیز آسیب خواهد دید.

حسن کریمی‌سنجری اظهار کرد: ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای بنزین‌سوز از جمله اقدامات موثری است که در یکی دو دهه اخیر در شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا و به دلیل الزامات قانونی مورد پیگیری جدی قرار گرفته است. با توجه به اینکه مهم‌ترین مورد در یک خودرو در ارتقای سطح آلایندگی، موتور یک خودروست، قانون ارتقای سطح آلایندگی موتور در کشور از ابتدای دهه ۸۰ تحت عنوان استاندارد زیست‌محیطی (یورو) توسط موسسه استاندارد تدوین و امروزه توسط سازمان ملی استاندارد، ارتقا یافته و پیگیری می‌شود. وی افزود: اگرچه شرکت‌های خودروسازی این روزها با مشکلات زیادی از جمله محدودیت‌های بین‌المللی برای کسب دانش فنی، ارتقای ساختاری موتور و تامین قطعات استراتژیک مواجه هستند اما این موضوع باعث نمی‌شود که از ارتقای استاندارد زیست‌محیطی خودروهای بنزین‌سوز به سطح یورو ۵ ناامید شویم؛ کمااینکه در حال‌حاضر شرکت‌های خودروساز موفق به تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ هم شده‌اند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است، بیان کرد: بهره‌مندی از شرایط زیست‌محیطی یک خودروی یورو ۵ زمانی میسر می‌شود که بتوان سوخت و سیالات مناسب با این سطح از استاندارد را نیز تامین کرد؛ در غیر این‌صورت نه‌تنها به لحاظ کاهش آلایندگی پیشرفتی حاصل نمی‌شود بلکه سوخت نامناسب به برخی از قطعات خودرو و از همه مهم‌تر به موتور صدمه می‌زند و در واقع بهره لازم از سرمایه‌گذاری روی ارتقای سطح موتور حاصل نمی‌شود.این کارشناس تاکید می‌کند: امروزه برخلاف ادعاهای مطرح شده؛ بنزین و گازوئیل مصرفی کشور از استاندارد و حتی کیفیت مناسبی برخوردار نیست.کریمی‌سنجری ادامه داد: علاوه بر این انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ مستلزم تامین قطعات خاصی است که ممکن است سرعت تامین این قطعات با ظرفیت کامل خطوط تولید شرکت‌های خودروساز، سازگار نباشد؛ لذا ضروری است برای جلوگیری از افت تولید، الزام تولید با استاندارد یورو ۵ به‌صورت مقطعی و ابتدا با بخشی از توان تولید شرکت‌های خودروساز شروع شود و به مرور به تمام ظرفیت این شرکت‌ها تعمیم پیدا کند. بهتر است که به‌عنوان مثال ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات ماهانه یک شرکت حتما یورو ۵ باشند و به مرور طی یک مدت زمان مشخص، این تناسب به ۱۰۰ درصد نزدیک شود. این کارشناس خودرو گفت: در اینجا دولت، به‌ویژه سازمان ملی استاندارد باید براساس شاخص‌ها و محاسبات منطقی طرحی را تدوین کند که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین کاهش در آلودگی شهرها و کلان‌شهرها ایجاد شود. قطعا ارتقای سطح استاندارد به یورو ۵ و در ادامه به یورو ۶ پروژه‌هایی هستند که به‌طور جدی باید دنبال شوند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۲:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه