تفاوت الماس و برلیان چیست؟ برلیان چیست؟ آیا برلیان سنگ است!

تفاوت الماس و برلیان چیست؟ برلیان چیست؟ آیا برلیان سنگ است!
برلیان چیست و تفاوت الماس و برلیان چیست؟ آیا برلیان سنگی جدای الماس می باشد. در این مقاله الماس و برلیان را با هم قیاس می کنیم و تفاوت الماس و برلیان در چیست؟ و می گوییم که ارزش برلیان چه تفاوتی با الماس و طلا و جواهر دارد

تفاوت الماس و برلیان چیست؟ چرا موقع خرید یک انگشتر طلا زنانه یا حلقه نامزدی گاها مغازه دارها به اشتباه برلیان را سنگی متمایز از الماس می دانند؟ حتماً تا کنون این سؤال برای شما پیش‌آمده است که آیا نام دیگر الماس برلیان است یا این که برلیان نام یک سنگ است یا فرق الماس با برلیان چیست؟ شاید بسیاری از افرادی که با خریدوفروش طلا و جواهرات سروکار ندارند، فرق برلیان و الماس را ندانند و یا شاید فکر کنند برلیان همان الماس است. حتی برخی از مردم الماس و برلیان را دو سنگ مجزا و متفاوت می‌دانند و ممکن است الماس را سنگی بسیار گران‌بهاتر از برلیان بدانند.

تفاوت الماس و برلیان چیست؟

ما در این مقاله از وب‌سایت زر به طور مفصل به تفاوت الماس و برلیان خواهیم پرداخت تا به طور کامل با برلیان و الماس و ساختار هرکدام آشنا شوید.

الماس چیست؟

همان‌طور که بیشتر شما می‌دانید الماس سخت‌ترین ماده طبیعی موجود در جهان است که از معادن استخراج می‌شود. بیشترین الماس‌های جهان از معادن افریقا استخراج می‌شوند و به کشور بلژیک برای تراش صادر می‌شوند. الماس یکی از کانی‌های حاصل از عنصر کربن است که سختی بالای آن باعث می‌شود در صنعت و جواهرسازی از آن استفاده‌های بسیاری شود. سختی آن به‌اندازه‌ای است که به‌جز خود سنگ الماس هیچ سنگی نمی‌تواند بر روی آن خراش ایجاد کند.

تفاوت الماس و برلیان - الماس چیست

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که الماس را به سنگی گران‌بها و گوهری ارزشمند تبدیل کرده است، درخشندگی بی‌نظیر و قابلیت انعکاس نور در رنگ‌های رنگین‌کمانی است. پس با داشتن ویژگی‌هایی مثل سختی بالا، درخشش و بازتاب نور خورشید در رنگ‌های مختلف، الماس به سنگی ایدئال در ساخت و تزیین جواهرات تبدیل ‌شده است و قرن‌های زیادی است که نگین جواهرات گران‌بها در همه نقاط جهان است.

اگر به مبحث سنگ شناسی به خصوص الماس علاقه دارید پیشنهاد می کنیم برای دانستن اینکه سنگ الماس چیست مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید:

آیا برلیان همان الماس است؟

اما سنگ الماس به شکلی که استخراج می‌شود نمی‌تواند در جواهرسازی مورداستفاده قرار بگیرد و می‌بایست تراش‌هایی ایجاد شود تا شکل و نمای زیبایی به خود بگیرد و بتواند درخشش خود را هرچه بهتر به نمایش بگذارد. یکی از تراش‌های محبوب و مشهوری که از قرن‌ها پیش بر روی این سنگ اعمال می‌شود، تراش گردی است که امروزه به نام برلیان می‌شناسیم و اولین بار در دهه ۱۷۰۰ میلادی در اروپا انجام شده است و به‌مرورزمان تغییر و تحولاتی روی آن صورت گرفته و سنگ برلیان به شکل امروزی درآمده است.

آیا برلیان همان الماس است؟

پس تفاوت الماس و برلیان در این است که برلیان یکی از تراش‌های سنگ الماس است که شکلی ۵۸ وجهی دارد. این برش ۵۸ وجهی در سال ۱۹۱۹ توسط مارسل تولکوفسکی، الماس‌تراش اهل شهر آنتورپ بلژیک ابداع شد که با روش‌های ریاضی این برش چندوجهی را بر روی شکل گرد الماس که تا آن زمان مرسوم بود، ایجاد کرد. بسیاری از جواهر شناسان این برش ۵۸ وجهی را به نام "برش تولکوفسکی" می‌شناسند اما به‌صورت عامیانه ما این برش را به نام "برش برلیان" می‌شناسیم.

برلیان چیست؟

اما اگر می‌خواهید بدانید که برلیان چیست باید بگوییم که درواقع برش برلیان از چند قسمت تشکیل شده است که اگر به‌صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری این سه قسمت را بررسی کنیم، متوجه خواهید شد که به چه دلیل استفاده از سنگ الماس تراش برلیان در طلا و جواهرات، قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد و چگونه یک نگین کوچک الماس می‌تواند تا این حد درخشش و زیبایی ایجاد نماید.

برلیان چیست؟

به‌طورکلی اگر با استفاده از ابزارهای دقیق بتوانید نگاهی به یک نگین سنگ برلیان بیندازید، متوجه خواهید شد که از سه قسمت تشکیل شده است. این بخش‌ها شامل Crown، Gridle و Pavilion هستند که Gridle صفحه جداکننده دو بخش بالایی Crown و بخش پایینی Pavilion است. هرکدام از بخش‌های بالایی و پایینی از وجوه مختلف مثلثی، لوزی و یا کایت شکل تشکیل‌شده‌اند که در کل ۵۸ وجه را ایجاد می‌نمایند.

این وجوه که بر اثر تراش با لیزرهای دقیق بر روی الماس ایجاد می‌شوند در اصطلاح جواهرشناسی، "فسیت" گفته می‌شوند. در قسمت انتهایی و تیز برلیان نیز یک Facet ایجاد می‌شود که Culet نام دارد و برای محافظت از قسمت انتهایی الماس تراش برلیان در مقابل ضربه و شکستگی است. در برخی از تراش‌های برلیان این وجه حذف می‌شود و این قسمت به‌صورت کاملاً تیز ساخته می‌شود که به این نوع تراش‌ها Full Cut گفته می‌شود که در این صورت، برلیانی با ۵۷ وجه ایجاد می‌شود.

ویژگی‌ها و کاربرد برلیان در صنعت جواهر سازی

در قسمت قبل کامل به این پرداختیم که برلیان چیست در این قسمت می‌گوییم که چه چیزی مشخصه و نشان‌دهنده تفاوت الماس و برلیان است. قبل از اینکه به عناصر خاصی اشاره کنیم که به جواهر ارزش می‌بخشد، مانند تراش و اندازه، مطمئناً از خود می‌پرسید که رابطه و تفاوت الماس و برلیان چیست؟

عکس برلیان محبوب ترین تراش الماس

تحسین‌شده‌ترین نوع تراش در بین دوستداران الماس، برلیان است؛ بنابراین، جای تعجب نیست که مردم اغلب یکی را با دیگری اشتباه می‌گیرند، زیرا برلیان یکی از متمایزترین انواع در ساخت سنگ الماس است و چه در بازار ایران و چه بازار جهانی می‌توان گفت عمده‌ترین مصرف را در انگشتر طلا زنانه، انگشتر طلا مردانه، گردنبند طلا زنانه، دستبند طلا زنانه، پلاک طلا زنانه، گوشواره طلا زنانه و مهم‌ترین آن حلقه ازدواج طلا و همین‌طور حلقه ست ازدواج طلا کاربرد دارد. پس می‌توان گفت الماس تراش برلیان همچنان یکی از تحسین‌شده‌ترین گزینه‌ها در خرید و فروش الماس است.

معرفی دقیق قسمت‌های مختلف الماس

برخلاف تصور عموم مردم برلیان نام یک سنگ نیست بلکه فقط به یک نوع تراش گفته می‌شود که ممکن است هر سنگی مانند الماس، یاقوت، اسپینل و ... با این مدل تراش داده شود. به بیان دیگر برلیان به یک نوع تراش گفته می‌شود که دارای مشخصه زیر می‌باشد.

آناتومی الماس

وجوه یا سطح کوچک تراشیده شده بر سطح سنگ که به آن‌ها Facet گفته می‌شود دارای اشکالی همچون مثلث، لوزی و یا کایت شکل باشند.

۱-Crown یا تاج که قسمت بالایی سنگ می‌باشد.

۲-Pavilion یا در اصطلاح فارسی سندانچه که قسمت پایین سنگ را گویند.

۳- حد فاصل بین Crown و Pavilion یا به بیانی دیگر صفحه جدا کننده این دو قسمت که به آن Girdle یا لبه فارسی می‌گویند.

تفاوت الماس و برلیان در چیست؟

قسمت‌های فوق هرکدام دارای بخش‌های جزئی تری به شرح زیر می‌باشند:

- Crown:

که از قسمت‌های زیر ساخته شده است:

Table Facet: یک Facet ۸ ضلعی که در قسمت بالای تاج واقع شده است که معمولاً بزرگ‌ترین Facet سنگ می‌باشد.

Star Facets: تعداد ۸ Facet مثلثی شکل که یک ضلع هر مثلث محیط اطراف Table را تشکیل می‌دهد.

Bezel Facets: تعداد ۸ Facet که به شکل Kite   بوده و مابین Table و Girdle قرار دارند.

Upper Girdle Facets: تعداد ۱۶ Facet که از لبه girdle به سمت Table امتداد پیدا کرده‌اند. نام دیگر آن Upper halves نیز می‌باشد.

مجموع Facetهای موجود تاج یک تراش برلیان استاندارد ۳۳ عدد می‌باشد.

الماس و میکروسکوپ

- Pavilion:

که از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

Pavilion main facets: تعداد ۸ facet که به شکل kite می‌باشند مابین girdle و culet.

Lower girdle facets: تعداد ۱۶ facet که از لبه girdle به سمت culet امتداد پیدا کرده‌اند و نام دیگر آن lower halves است.

- Culet:

کوچک‌ترین facet که در انتهای الماس قرار دارد جایی که محل تلاقی facetهای Pavilion main است و هدف از ایجاد این facet محافظت انتهای الماس پیاده در مقابل ضربات و شکستگی احتمالی انتهای الماس می‌باشد.

مجموع facetهای موجود در pavilion یک تراش برلیان گرد استاندارد ۲۵ عدد می‌باشد.

بنابراین مجموع کل facetهای یک تراش برلیان گرد استاندارد ۵۸ عدد می‌باشد. البته لازم به ذکر است که در اکثر تراش‌های culet حذف شده و تعداد facetها ۵۷ عدد می‌شود که در این صورت این نوع تراش را full Cut می‌نامند.

اگرچه اکثر سنگ‌های با تراش برلیان به شکل گرد هستند ولی این تراش با اشکال دیگر نیز دیده می‌شود. در این اشکال نیز ترتیب facetها به همین صورت است ولی ازآنجایی‌که در این اشکال مانند شکل گرد تقارن کامل ندارند مطمئناً facetها نیز کاملاً یک دست و متقارن نخواهند بود ولی ممکن است تعداد آنها تغییر نکند.

خواص سنگ برلیان چگونه بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد؟

پس متوجه شدیم که تفاوت الماس و برلیان در این است که برلیان یکی از تراش‌های سنگ الماس است. برش سنگ الماس و تبدیل آن به نگین‌های برلیان کاری بسیار دقیق است که دستگاه‌های پیشرفته نیاز دارد و در ایران انجام نمی‌شود؛ اما جالب است بدانید که با بررسی الماس دریای نور که یکی از مشهورترین الماس‌های جهان است، حکاکی‌هایی با خوشنویسی بر روی آن مشاهده شده است که مورخان این حکاکی‌ها را مربوط به دوران صفویه می‌دانند. هنوز هم مشخص نیست که ایرانیان با چه روش و دستگاهی این حکاکی‌های بسیار ریز را بر روی الماس دریای نور انجام داده‌اند.

خواص سنگ برلیان

پس تا اینجا با تفاوت الماس و برلیان آشنا شدیم و دانستیم که الماس تراش برلیان که یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین تراش‌های سنگ الماس است و در جواهرسازی استفاده می‌شود، چگونه ساخته می‌شود و جزئیات تراش این نگین زیبا را بررسی کردیم.

اما بهتر است بدانید که تمام الماس‌های تراش برلیان دارای ارزش یکسان نیستند و بسیاری عوامل بر ارزش و قیمت این برلیان‌ها تأثیر می‌گذارد. بهترین نوع الماس، شفاف‌ترین و بی‌رنگ‌ترین نوع آن است که بسیار کمیاب است. پس طبیعتاً سنگ برلیان‌هایی که شفاف‌تر و بی‌رنگ‌تر هستند نیز باارزش‌تر و قیمتی‌تر هستند. افراد حرفه‌ای از ابزارها و روش‌های مختلفی می‌توانند میزان شفافیت یا وجود ناخالصی‌هایی که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند را تشخیص دهند.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ارزش و قیمت برلیان و الماس، وزن یا تعداد قیراط آن است که هر چه الماسی قیراط بالاتری داشته باشد، الماس بزرگ‌تر و گران‌بهاتری است.

ارزش‌گذاری سنگ الماس

عامل دیگر تأثیرگذار در ارزش‌گذاری سنگ برلیان، روش برش و نحوه قرارگیری وجه‌های مختلف آن است که هرچقدر تقارن و نسبت این وجوه دقیق‌تر باشد، ارزش آن بالاتر و درنتیجه قیمت بالاتری خواهد داشت که این نکته نیز توسط جواهرشناسان قابل‌بررسی و تشخیص است. به این چهار عامل که تعیین‌کننده ارزش الماس هستند در اصطلاح جواهرشناسی 4Cs گفته می‌شود که درواقع از حروف اول این عوامل Cut، Color، Clarity و Carat Weight تشکیل شده است.

عکس حلقه ازدواج الماس تراش برلیان

الماس‌هایی که تمامی این عوامل را به طور کامل دارا باشند، بیشتر برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند و در جواهرسازی این نوع الماس‌های کمیاب به‌ندرت استفاده می‌شود. برش سنگ الماس فقط به تراش برلیان محدود نمی‌شود و تراش‌های دیگری مثل مارکیز، باگت، اشکی و حتی قلبی و سایر تراش‌های فرعی نیز روی سنگ الماس برای تزیین جواهرات ایجاد می‌شود اما هیچ‌کدام به‌اندازه تراش برلیان قادر به شکست نور و ایجاد درخشندگی فوق‌العاده زیاد نیستند. به دلیل همین خواص سنگ برلیان است که در ساخت جواهرات حتی در کنار الماس‌های تراش مارکیز یا سایر تراش‌ها، از نگین‌های برلیان استفاده می‌شود تا درخشش دلخواه بر روی جواهرات ایجاد شود.

خرید مطمئن جواهرات و سنگ‌های الماس از معتبرترین فروشگاه آنلاین طلا و جواهر

خرید انواع حلقه ازدواج جواهر

بیشتر مورداستفاده سنگ برلیان در ساخت انگشترهای برلیان است. اگر بخواهیم به‌صورت کلی بررسی کنیم که موارد استفاده انگشتر برلیان چیست، مطمئناً به این نتیجه می‌رسیم که انگشتر برلیان بیشتر به‌عنوان حلقه ازدواج استفاده می‌شود و از سال‌های دور سنگ برلیان، نگین محبوب برای حلقه‌های ازدواج بوده است و انتخاب حلقه‌هایی با نگین برلیان یک انتخاب کلاسیک و ارزشمند است.

ما در این مقاله از سایت زر در مورد تفاوت الماس و برلیان صحبت کردیم و در مورد ویژگی‌های سنگ الماس و روش تبدیل آن به نگین‌های برلیان به طور کامل توضیح دادیم. می‌توانید درزمینهٔ خرید جواهرات ساخته شده از نگین‌های برلیان و یا خریدوفروش سنگ‌های الماس با کارشناسان ما مشورت نمایید تا به طور کاملاً شما را راهنمایی نمایند. همچنین می‌توانید انواع جواهرات برلیان را از انگشترها آویزها گرفته تا نیم ست و سرویس‌های متنوع را برای تمامی سلیقه‌ها در فروشگاه آنلاین طلا و جواهرات سایت معتبر زر جست‌وجو نموده و با خاطری آسوده خرید نمایید.

اما ما برای راحتی خریدکنندگان تمامی مدل های ساخته شده با سنگ الماس را در فروشگاه الماس سایت زر قرار داده ایم تا با دسترسی سریع تر به آنچه مطلوب خودشان هست دسترسی پیدا کنند. همان طور که گفته شد مشاوران ما در کنار شما هستند تا بهترین راهنمایی را چه در زمینه خرید و چه کاهش قیمت محصول شما با توجه به بودجه ای که در نظر دارید در اختیار شما قرار دهند.

ما برای تمامی سلیقه‌ها مدل‌ها و سبک‌های متنوعی از جواهرات را آماده کرده‌ایم تا مشتریان عزیز بتوانند خریدی مطمئن و رضایت‌بخش را تجربه نمایند. همچنین می‌توانید انواع سنگ‌های الماس در کیفیت‌ها، برش‌ها و وزن‌های مختلف را به قیمت روز از ما خریداری نمایید.

سوالات متداول:

سنگ برلیان چیست؟
S ChevronDown 18 N

یکی از تراش‌های محبوب و مشهوری که از قرن‌ها پیش بر روی سنگ الماس اعمال می‌شود، تراش گردی است که امروزه به نام برلیان می‌شناسیم و اولین بار در دهه ۱۷۰۰ میلادی در اروپا انجام شده است و به‌مرورزمان تغییر و تحولاتی روی آن صورت گرفته و سنگ برلیان به شکل امروزی درآمده است.

تفاوت الماس و برلیان چیست؟
S ChevronDown 18 N

تفاوت الماس و برلیان در این است که برلیان یکی از تراش‌های سنگ الماس است که شکلی ۵۸ وجهی دارد. این برش ۵۸ وجهی در سال ۱۹۱۹ توسط مارسل تولکوفسکی، الماس‌تراش اهل شهر آنتورپ بلژیک ابداع شد که با روش‌های ریاضی این برش چندوجهی را بر روی شکل گرد الماس که تا آن زمان مرسوم بود، ایجاد کرد.

قیمت سنگ برلیان اصل چگونه محاسبه می شود؟
S ChevronDown 18 N

سنگ برلیان‌هایی که شفاف‌تر و بی‌رنگ‌تر هستند نیز باارزش‌تر و قیمتی‌تر هستند. افراد حرفه‌ای از ابزارها و روش‌های مختلفی می‌توانند میزان شفافیت یا وجود ناخالصی‌هایی که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند را تشخیص دهند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۷:۲۹:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد