هفته‌ای پر فراز و نشیب برای سکه آتی

هفته‌ای پر فراز و نشیب برای سکه آتی
سکه‌های بازار معاملات آتی بورس کالا، تقریبا تمام دو هفته گذشته را با افت قیمت سپری کردند.
سکه‌های بازار معاملات آتی بورس کالا، تقریبا تمام دو هفته گذشته را با افت قیمت سپری کردند.
هرچند در این میان روزهای معدودی بود که نوسانات این بازار در جهت افزایش قیمت‌ها بود، اما سکه آتی نتوانست در برابر سیل ریزشی قیمت مقاومت کند. هفته گذشته نیز همچون هفته پیش از آن تنها برای دو روز آن هم در محدوده یک درصد، سکه‌های آتی با افزایش بها مواجه شدند. این در حالی بود که در طول هفته گذشته، بهای جهانی طلا نیز به روند کاهشی خود ادامه داد.
انتظار برخی معامله گران و کارگزاران بازار آتی سکه این بود که هفته گذشته شاهد جبران ریزش‌های شدید و متمادی قیمت در این بازار باشند؛ اما نشانی از این اصلاح در این هفته دیده نشد. دلیل این عده برای احتمال افزایش قیمت‌ها، این بود که احتمال دارد در پی اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران - از تاریخ یکم جولای (10 تیرماه) در صورتی که اجرای آن به تعویق نیفتد – احتمال افزایش قیمت دلار، سکه و طلا در بازار وجود دارد، اما آنچه که در بازار قراردادهای آتی سکه در طول هفته گذشته دارای اهمیت بود، افزایش چشمگیر حجم معاملات در مقایسه با روزها و حتی ماه‌های اخیر بود. روز یکشنبه هفته گذشته، حجم معاملات در این بازار به بیش از 12 هزار معامله رسید که این میزان البته در روزهای قبل و بعد از آن کمی کمتر اما با این حال قابل توجه بود.
در این هفته از آنجا که فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه خود (در روز چهارشنبه 29 خرداد) اعلام کرد که وضعیت اقتصادی این کشور به اندازه کافی بهبود یافته است تا بانک مرکزی آمریکا روند اجرای برنامه خریداری اوراق قرضه را کاهش دهد و احتمال توقف اجرای بخشی از سیاست‌های انبساطی پولی تا پایان امسال وجود دارد، بهای طلا روز پنج شنبه (30 خرداد) با سقوط به کانال 1200 دلاری به کمتر از 1268 دلار رسید و این ریزش در روز جمعه نیز ادامه یافت و این روند کاهشی در طول هفته گذشته ادامه پیدا کرد و تا حدی بازارهای داخلی را متاثر از خود ساخت.
شنبه گذشته، در پی کاهش بهای اونس طلا، بازار تهران نیز از ارزش طلا، سکه و دلار خود کاست. در این روز بهای سکه نقدی افت محسوسی داشت و قیمت دلار در بازار آزاد به 3180 تومان هم رسید. بازار معاملات آتی نیز روز شنبه بیش از 4 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و در تمام سررسیدها با کاهش نزدیک به 40 هزار تومانی رو‌به‌رو شد؛ البته در ادامه معاملات از شدت این ریزش تا حدودی کاسته شد. ریزش اونس، اما تنها دلیل کاهش قیمت‌ها در بازارهای داخلی نبود و جو روانی حاکم بر بازارها در مورد بهبود اوضاع اقتصادی کشور و امید به آینده، توانست بیش از پارامترهای خارجی بر نوسانات قیمتی اخیر تاثیرگذار باشد. حجم معاملات در این روز در بازار قراردادهای آتی سکه به 9800 معامله رسید.
روز یکشنبه گذشته اتفاقی در بازار ارز روی داد که کم سابقه بود. بهای دلار که مدتی است در کانال نزولی قرار دارد و نمودار ماهانه آن افتی چشمگیر را نشان می‌دهد، روز یکشنبه گذشته با کاهشی عجیب به 2950 تومان رسید. به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور، کاهش نرخ ارز در بازار ناشی از لغو تحریم‌های بانک ملت نیز بوده اما عامل اصلی این کاهش، اعلام برخی سیاست‌های اقتصادی دولت آینده مانند تثبیت نرخ ارز بوده که موجب کاهش تقاضای خرید ارز شده است.
در این روز کاهش قیمت سکه در بازار نقدی نیز به تبع ریزش اونس در پایان معاملات روز جمعه، شدت یافت و به یک میلیون و 40 هزار تومان رسید؛ همچنین بازار معاملات سکه آتی روز یکشنبه نوسانات شدید، اما در دامنه محدود (نزدیک به یک درصد) را به خود دید.
قابل توجهی افزایش داشت و به 12 هزار و 428 معامله رسید؛ رقمی که رکورد دوشنبه دو هفته قبل را نیز (بیش از 11 هزار معامله) شکست. یکی از دلایل این امر، کاهش وجه تضمین اولیه در قراردادهای آتی سکه بود که از روز یکشنبه گذشته اجرا شد. همان طور که انتظار می‌رفت، کاهش وجه تضمین - که به دلیل ریزش بهای سکه‌های آتی صورت گرفته بود – توانست در افزایش حجم معاملات تاثیر بسزایی داشته باشد، اما نتوانست موجب افزایش قیمت در این بازار شود؛ چراکه ریزش دلار و اونس طلا در کنار جو روانی حاکم بر بازارها، مانع از بالا رفتن قیمت در بازار نقدی و آتی سکه می‌شود.
روز سه شنبه هفته گذشته بالاخره سکه آتی تغییر جهت داد و تابلوی معاملات آن سبز شد. در این روز بهای طلا در بازارهای جهانی با نوسان همراه شد. این انتظار وجود داشت که قیمت طلا و سکه در بازار تهران در روز سه شنبه نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد، اما برخلاف ریزش‌های اونس در بازار بین‌المللی، بازار تهران شاهد افزایش قیمت‌ها بود. در این روز علاوه بر افزایش بهای دلار در بازار آزاد، قیمت سکه نقدی نیز بالا رفت. قیمت دلار روز سه شنبه گذشته به حدود 3200 تومان رسید.
البته به گفته فعالان بازار نمی توان از این افزایش قیمت به صعود دلار یاد کرد؛ چراکه دلار در حال اصلاح ریزش‌های دور از انتظار خود است. در این میان بازار معاملات آتی سکه طلا در پی بالا رفتن قیمت سکه نقدی و دلار، در هر سه سررسید کار خود را با افزایش قیمت نزدیک به 2 درصد آغاز کرد.
سه‌شنبه در بازار قراردادهای آتی به 11 هزار و 190 معامله رسید. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار دلار و سکه در روز سه شنبه، پایان یافتن عرضه بالای ارز از سوی سرمایه‌گذاران خرد در بازار بوده است.
در همین حال روز چهارشنبه بازار سکه و طلای تهران به تبع اونس طلا، با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد. قیمت دلار در این روز، اما روندی خلاف جهت سکه و طلا در پیش گرفت و در ادامه اصلاح قیمت، بهای آن به 3320 تومان رسید. پیش‌بینی اغلب کارشناسان بازار ارز این بود که قیمت دلار در پایان هفته گذشته روی حدود 3300 تومان ثابت خواهد شد که البته تا حدودی این گمان صحیح بود و روز پنج‌شنبه قیمت دلار در بازار آزاد به 3330 تومان رسید. بازار قراردادهای آتی سکه نیز در این روز مجددا به کانال ریزشی بازگشت و حجم معاملات سکه در ساعات پایانی این روز به 9657 معامله رسید.
روز پنج شنبه بود که باز هم سکه آتی تغییر مسیر داد و با افزایش محدود قیمت‌ها روبه‌رو شد. در این روز اما بهای اونس نوسانی بود و در نهایت کمتر از روز قبل از آن تثبیت شد، اما جهت‌گیری بازارهای بین‌المللی و داخلی در روز پنج شنبه کاملا شبیه روز سه شنبه بود (اونس طلا کاهشی و بازارهای داخلی و سکه آتی افزایشی). از سوی دیگر اعلام نرخ جدید تورم در پایان خردادماه از سوی مرکز آمار ایران، در بالا رفتن قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود.
علاوه بر اینکه جو روانی مثبت حاکم بر بازارها همچنان ادامه دارد، مذاکرت آینده با 1+5 و نیز اجرا شدن یا نشدن تحریم‌های جدید تا حدود زیادی جهت‌گیری بازارها را مشخص خواهد کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۲:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد