وزنه‌هایی که آتی را پایین می‌کشند

وزنه‌هایی که آتی را پایین می‌کشند
بازار معاملات آتی سکه بورس کالا که هفته گذشته را با نوسانات فراوان طی کرد و تنها دو بار موفق به افزایش قیمت شد، روز گذشته باز هم به کانال نزولی بازگشت.
بازار معاملات آتی سکه بورس کالا که هفته گذشته را با نوسانات فراوان طی کرد و تنها دو بار موفق به افزایش قیمت شد، روز گذشته باز هم به کانال نزولی بازگشت.
این در حالی بود که در معاملات روز پنج شنبه در این بازار، سکه‌های آتی به میزان محدودی افزایش قیمت داشتند؛ اما در آغاز معاملات روزشنبه، از قیمت سررسیدهای مرداد و شهریور بیش از 2 درصد کاسته شد.
این در شرایطی بود که بهای جهانی طلا در ساعات پایانی معاملات روزپنج‌شنبه گذشته بازارهای بین‌المللی، به زیر 1200 دلار سقوط کرد که البته این روند در عصر جمعه تا حدودی جبران شد و قیمت اونس طلا دوباره به کانال 1200 دلار بازگشت.
در شرایط فعلی برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت جهانی طلا در بلندمدت به کمتر از 1000 دلار (و یا حتی 800 دلار) در هر اونس است چراکه قیمت طلا در سه ماه نخست سال جاری 10 درصد کاهش داشته و به اعتقاد این گروه، در سه ماه دوم نیز احتمالا 20 درصد دیگر کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر با وجود نظر برخی تحلیلگران مبنی بر سقوط ادامه‌‌دار بهای جهانی طلا، بعضی دیگر بر این باورند که بهای این فلز گرانبها طی هفته جاری با افزایش همراه خواهد بود و تا حدی سقوط خود را جبران خواهد کرد. به عقیده این گروه، حتی اگر این روند اصلاح باشد و نه صعود قیمت، به نظر نمی آید که در آینده پس از ثبت قیمت 1300 یا 1400 دلار برای اونس طلا در حدود 4 و5 ماه آینده، دوباره شاهد ریزش‌هایی از جنس کاهش‌های اخیر باشیم.
روز شنبه در بازار تهران بهای سکه نقدی نسبت به روزپنج‌شنبه کاهش یافت. در این روز همچنین از قیمت دلار نیز کاسته شد.
به گفته برخی فعالان بازار، عرضه دلار در بازار باز هم در این روز صورت گرفت که البته برخی این تزریق را از سوی بانک مرکزی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که این دلارهای شرکت‌های صادراتی است که در روزهای نزدیک شدن به موعد تقسیم سود، به منظور پرداخت سود سهامداران اقدام به فروش می‌کنند.
به گفته برخی کارگزاران بازار قراردادهای آتی‌سکه، دلیل ریزش محدود قیمت روز گذشته در این بازار، کاهش قیمت دلار در کنار صحبت‌های صبح دیروز دکتر روحانی رییس جمهور منتخب در خصوص سیاست خارجی کشور که جو امیدواری را باز هم تقویت کرده، بوده است. از سوی دیگر سررسید تیرماه آتی، روز شنبه به قیمت سکه نقدی بسیار نزدیک بود که این امر نشان‌دهنده این است که فعالان این بازار امید چندانی به بالا رفتن قیمت ارز در روزهای آینده ندارند.
از سوی دیگر، آرامش سیاسی و نوسانات این روزهای نرخ ارز، موجب شد تا بورس تهران رکوردشکنی جدیدی را روز گذشته تجربه کرده و برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه از خط مقاومت 50 هزار واحد بگذرد.
در همین راستا برخی کارشناسان بازار سرمایه، ظرفیت بورس را (به دلیل افزایش تقاضا و ارزش معاملات و همچنین بازدهی مطلوب) برای ورود سرمایه بالا می‌دانند و بر این باورند که با توجه به نگاه سهامداران به وضعیت آینده اقتصادی کشور، سال خوبی برای بورس پیش‌بینی می‌شود و احتمالا سرمایه‌های بازار سکه و دلار نیز تا حدی به این بازار سرازیر خواهد شد.  
بورس کالای ایران در هفته‌های گذشته به منظور رونق بخشی مجدد به این بازار، از وجه تضمین اضافی و اولیه کاست که این مساله توانست حجم معاملات را در بازار آتی به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما تاکنون نتوانسته است به بهای سکه‌های این بازار اضافه کند.
از طرفی برخی فعالان بازار و صرافی‌ها، روز گذشته پیش‌بینی می‌کردند که امروز در معاملات عصر بازارهای نقدی - به دلیل خریدار شدن عده‌ای که به افزایش بهای اونس طلا در روزهای آینده امید دارند - به بهای سکه و دلار کمی افزوده شود که در این صورت بازار معاملات آتی نیز از این امر بی تاثیر نیست.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسید تیر با کاهش 78/0 درصد (که کمترین تغییرات را در این روز به خود دید)، سررسید مرداد با افت 6/1 درصد و سکه سررسید شهریورماه با 6/1 درصد کاهش، به ترتیب در محدوده یک میلیون و 106 هزار تا یک میلیون و 132 هزار تومان، سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 134 هزار تا یک میلیون و 161 هزار تومان و سکه سررسید شهریورماه در محدوده یک میلیون و 164 هزار تا یک میلیون و 188 هزار تومان معامله شد.
در این روز البته بالاترین قیمت سکه‌های تیر و مردادماه، بیش از قیمت تسویه روزپنج‌شنبه بود. از دیگر سو حجم معاملات این بازار در روزشنبه، در حدود 7000 معامله بود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد