برخورد سنگين عرضه و تقاضا

برخورد سنگين عرضه و تقاضا
بازار سرمایه کشور دیروز نیز شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا بود به گونه‌ای که بار دیگر ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 575میلیارد تومان رسید.
بازار سرمایه کشور دیروز نیز شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا بود به گونه‌ای که بار دیگر ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 575میلیارد تومان رسید.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد قیمت‌ها و رکورد‌شکنی روز شنبه بازار که در آن شاخص کل توانست بازدهی روزانه خود را به نزدیک سه درصد برساند، زمینه را برای عرضه‌های سنگین سهام آماده ساخته بود. از این رو بازار با برخورد شدید عرضه و تقاضا فعالیت خود را شروع کرد و 464میلیارد تومان سهام در بورس و 111میلیارد تومان سهام در فرابورس معامله شد تا یکی از سنگین ترین روزهای بازار به لحاظ ارزش معاملات رقم بخورد.
اظهارنظرهاي متفاوت از روند رشد شاخص
ريیس سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه رشد اخیر بورس حبابی نیست، گفت: این افزایش شاخص بیشتر به دلیل آینده مثبت بسیاری از شرکت‌ها در رابطه با سود آنهاست.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی صالح‌آبادی در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه رشد بورس به چند دلیل حبابی نیست، اظهار كرد: افزایش معاملات و سودآوری بنگاه‌ها از دلایل اصلی رشد شاخص طی روزهای اخیر بوده است.
وی با تاکید بر اینکه رشد بورس حبابی نیست، ادامه داد: اين رشد به دلیل پیش‌بینی‌های مثبت از آینده شرکت‌ها است بنابراین رشدی که اتفاق افتاد بیشتر به خاطر انتظارات مثبت ایجاد شده از آینده آنان است.
صالح‌آبادی با بیان اینکه حبابی نبودن شاخص را حجم بالای معاملات کاملا نشان می‌دهد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها در جریان انتقال نقدینگی از بازارهای موازی با رشد خوبی مواجه شده‌اند.
اين در حالي است كه دبیرکل پیشین بورس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در اين زمينه افزود: در غیاب برنامه‌های دولت یازدهم و نبودن اطلاعات کافی در بازار، افزایش شاخص‌های بورس نگران‌کننده و هشداردهنده است.
سید‌احمد میرمطهری اظهار كرد: در حال حاضر هیچ دلیل قابل قبولی برای افزایش شاخص‌ها  وجود ندارد. اگر بپذیریم که بازار اجازه دارد تا یکبار خود را با تغییرات نرخ ارز تطبیق دهد، باید گفت عملا این تطبیق از حدود یکسال پیش که نرخ ارز در حال نوسان است، صورت گرفته و بنابراین آنچه باقی است، انتظارات سودآورانه در آینده از این بازار است.
وی افزود: با توجه به اینکه هنوز دولت جدید روی کار نیامده و برنامه‌های خود را ارائه نکرده است، کما اینکه ممکن است این برنامه‌ها ریاضتی، در جهت اصلاح ساختار و ... باشند، در غیاب برنامه‌های دولت یازدهم و نبودن اطلاعات کافی در بازار، این افزایش شاخص‌ها نگران‌کننده و هشدار‌دهنده است.
میرمطهری اضافه کرد: در حال حاضر نقش‌آفرینان بازار سهام در روند افزایش قیمت‌ها مشخص نیستند، فعلا نمی‌دانیم از این افزایش شاخص‌ها به واقع چه کسانی منتفع می‌شوند، نتیجه کل این است که شاخص‌ها رو به افزایش هستند ولی معلوم نیست این افزایش، ناشی از نقش آفرینی شرکت‌های نفتی، سیستم بانکی یا شرکت‌های ديگر است. هر کدام از اینها که باشند، تفسیر در مورد افزایش‌ها متفاوت خواهد بود.
میرمطهری گفت: در شرایطی که هنوز سرمایه از بازارهایی مانند طلا، ارز، خودرو، مسکن، لوازم خانگی و... به بازار سرمایه کوچ نکرده‌اند، وضعیت فعلی بازار سهام عادی نیست. وضعیت کنونی آن طوری است که گویا وارد فاز ایجاد حباب شده است. این احتمال وجود دارد که با آمدن دولت جدید و اعلام برنامه‌ها، فضای انتظارات تغییر کرده و شرایط دیگری به وجود آید.
در همین حال دیروز معامله‌گران درشروع بازار با توقف بقیه نمادهای قابل معامله‌گروه پالایشگاهی مواجه بودند. دیروز دو نماد پالایشگاه شیراز و اصفهان برای تعدیل سود 91متوقف شدند تا باردیگر گروه پالایشگاهی از مدار معاملات بازار خارج شود. هر چند این توقف در نهایت موجب شد تا مدیر نظارت بر ناشران شرکت بورس در مصاحبه‌ای دلایل توقف سه نماد پالایشگاه تهران، لاوان و بندرعباس را تشریح کرده و از کاهش سود تهران و جهش خیره‌کننده سود دو پالایشگاه دیگر خبر دهد؛ اما توقف نمادها به صورت کنونی بار دیگر چهره توسعه نیافته بورس تهران را پیش روی معامله‌گران قرار داد. بورس تهران به لحاظ ریسک تصمیمات ناگهانی که موجب زیان و خروج سرمایه‌گذاران از این بازار می‌شود عملکرد نامناسبی دارد. در نیمه دوم سال 91نیز بروز توقف گسترده نمادها به ویژه پالایشگاه‌ها موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت به بازار ارز شد که به نظر می‌رسد در صورت رخدادی مشابه سال قبل نقدینگی از بورس اوراق بهادار به سوی بازارهای موازی حرکت کند.
در همین حال دیروز بازار شاهد اعلام عرضه اولیه سهام هلدینگ نفت و گاز تامین بود كه این خبر با استقبال معامله‌گران مواجه شد. با توجه به حضور نقدینگی فعال در بازار، انجام عرضه‌های اولیه می‌تواند به کنترل بازار کمک کند. براساس اعلام انجام شده روز سه‌شنبه هفته جاری، پنج درصد از سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد تاپیکو در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.
در بازار دیروز در گروه بانکی اکثر نمادهای پیشرو هفته گذشته شاهد افت قیمت بودند. در این میان با حذف ارز مرجع، تسعیر دارایی ارزی و مطالبات ارزی برخی از بانک‌ها نشاندهنده پتانسیل بالای بانک‌ها برای شناسایی سود از این محل است.
در گروه خودرویی وضعیت تولید شرکت‌های این گروه همچنان نامناسب است. براساس آمار اولیه تولید انواع خودرو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 49/49 درصد کاهش یافته است.
در همین شرایط دبیر انجمن خودروسازان ایران از ارائه درخواست خودروسازان به شورای رقابت، برای محاسبه تورم سه ماهه ابتدایی سال و افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: اوایل اردیبهشت‌ماه امسال خودروسازان در جلسات خود با شورای رقابت خواستار تعیین قیمت مناسبی برای خودروهای تولیدی و خروج از زیان شدند. وی با بیان اینکه آن زمان رییس شورای رقابت از خودروسازان خواست فروش خودروهای پرتیراژ را با قیمت‌های توافقی آغاز کنند و پس از آن تورم سه ماهه اول سال در قیمت این خودروها لحاظ خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و پایان سه ماه ابتدایی سال، دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مکاتبه‌ای با شورای رقابت درخواست افزایش قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی را با توجه به توافق‌های انجام شده مطرح کرده‌اند.
در گروه سیمانی دیروز سیمان بجنورد با برگزاری مجمع سالانه به تقسیم 60ریال سود رای داد. در اين گروه نيز عرضه‌هاي قابل‌توجهي صورت گرفت كه در نهايت برخي از نمادهاي سيماني مانند سيمان شرق با صف خريد به كار خود پايان دادند.
در گروه دارویی همچنان بحث در مورد وضعیت اقتصادی این شرکت‌ها ادامه دارد.در همین رابطه رییس حسابداری مالی شرکت داروسازی داملران رازک در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز عنوان کرد: اگرچه در پیش بینی رشد 23 درصدی نرخ فروش محصولات برای سال جاری برآورد شده، اما افزایش هزینه‌ها ناشی از رشد قیمت خرید مواد اولیه مورد نیاز بیش از برآورد رشد نرخ فروش بوده است.بابایی پیرامون روند تولید محصولات تولیدی گفت: کمبود نقدینگی مساله‌ بزرگی برای این شرکت به شمار می‌آید. زيرا «ددام» جهت دریافت تسهیلات بانکی‌ها به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز خود با موانعی همچون تعیین حد اعتباری از سوی بانک مرکزی مواجه شده است که در نهایت این امر با عدم فراهم شدن نقدینگی، تاخیر در تامین مواد اولیه مورد نیاز و نیز برآورد روند کاهشی تولید را برای امسال موجب شده است.
در گروه واسطه‌گری دیروز اکثر نمادها با عرضه‌های سنگین مواجه شدند. در این گروه، سرمایه‌گذاری سایپا نیز در مجمع خود 120ریال سود نقدی را تصویب کرد. در گروه تجهیزات نیز بالاست در  مجمع صورت‌های مالی، ترازنامه و صورتحساب سود و زیان برای سال مالی منتهی به اسفند 91 را تصويب كرد و تقسیم 90 درصد سود خالص سال مالی به تصویب اعضا رسید.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص با 479واحد رشد به 54هزار و 768واحد رسید. از 241نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 83نماد با کاهش قیمت و 156نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۷:۵:۲۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد