نوسانات بازار آتی، همچنان در دامنه محدود

نوسانات بازار آتی، همچنان در دامنه محدود
حدود 8 ماه است که اقتصاد آمریکا، نشانه‌های بهبود را به خود می‌بیند. ترس از کاهش احتمالی سیاست‌های انبساط پولی در این کشور، باعث شده است تا قیمت طلا به شدت تضعیف شده و روند کاهشی بهای این فلز آغاز شود.
حدود 8 ماه است که اقتصاد آمریکا، نشانه‌های بهبود را به خود می‌بیند. ترس از کاهش احتمالی سیاست‌های انبساط پولی در این کشور، باعث شده است تا قیمت طلا به شدت تضعیف شده و روند کاهشی بهای این فلز آغاز شود.
برخی تحلیلگران بازارهای بین‌المللی می‌گویند اگر قیمت هر اونس طلا به زیر 1200 دلار در هر اونس برسد، ممکن است برخی معادن تعطیل شده و بازار جهانی دچار کمبود عرضه شود که این کمبود باعث افزایش مجدد قیمت خواهد شد. بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت 1200 دلار کف قیمت طلای جهانی باشد و کاهش به زیر این قیمت نتواند چندان تداوم یابد. در کل چشم‌انداز قیمت طلا به علت بهبود اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی تا پایان سال 2014 چندان مثبت نیست.
روز گذشته، اما بهای فلز زرد با اندکی افزایش نسبت به آخرین ساعات معاملاتی روز جمعه مواجه شد. در این روز همچنین در بازار تهران، قیمت طلا و انواع سکه (به غیر از سکه ربع) افزایش داشت. بهای دلار در بازار آزاد که مدتی است شاهد نوسانات اندک است، روز دوشنبه صعود کمی را تجربه کرد. از سوی دیگر بازار معاملات آتی سکه بورس کالا در این روز با افزایش اندک قیمت در هر چهار سررسید آغاز به کار کرد، اما در میانه معاملات به طور مداوم دامنه تغییرات از مثبت به منفی و برعکس در نوسان بود، البته دامنه این نوسان در محدوده زیر یک درصد دنبال شد. محدود بودن نوسانات این بازار یکی از دلایل پایین بودن حجم معاملات عنوان می‌شود.
البته روز شنبه که شاهد کاهش مجدد وجه تضمین و ورود سررسید چهارم بود، دامنه تغییرات نزدیک به 3 درصد و در جهت کاهش قیمت‌ها بود، اما روزهای قبل و بعد از آن، نوسانات بازار آتی سکه در محدوده زیر یک درصد دنبال شد. زمانی که یک سررسید به عنوان یک موقعیت سرمایه‌گذاری جدید و ثابت (همچون سررسید مهرماه) به این بازار اضافه می‌شود، بسته به جذابیت و زمان بازگشایی آن سررسید، دو امکان وجود دارد، یکی اینکه حجمی که به طور مثال به سررسید نزدیک‌تر اختصاص داشته است، به سررسید جدید منتقل ‌شود یا اینکه برخی فعالان ترجیح ‌دهند برای سررسید تازه وارد، موقعیت‌های جدید ایجاد کنند. با توجه به اینکه با ورود سررسید مهر، شاهد افزایش چندانی در حجم معاملات نبودیم، این طور به نظر می‌رسد که حجم معاملات، از سایر سررسیدها به این سررسید منتقل شده است.
از سوی دیگر روز گذشته در جدیدترین اطلاعیه بورس کالا اعلام شد که ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ هيات ﭘﺬﻳﺮش در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻓﻌﺎل طی روزﻫﺎی اﺧﻴﺮ، از روز ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ مورخ 19/04/1392 ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺒﻠﻎ 37 میلیون ریال ﺗﻌﻴﻴﻦ می‌شود. ﻣﺒﻠﻎ 10 میلیون ریال از وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎفی اﻋﻼم ﺷـﺪه در اﻃﻼﻋﻴـﻪ ﺷـﻤﺎره 5192 /م ح ﻣـﻮرخ 18/07/1391 ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎقی اﺳﺖ؛ بنابراين از ﺗﺎرﻳﺦ 19/04/1392 وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑـﺮای ﻫـﺮ ﻗـﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎفی ﺑﺎقی ﻣﺎﻧﺪه، ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﻣﺒﻠﻎ 47 میلیون ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.  این در حالی است که کاهش وجه تضمین در یک ماه اخیر برای سومین بار رخ می‌دهد.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسید تیر با افزایش 23/0 درصد، سررسید مرداد با افزایش 0/29 درصد، سررسید شهریور با 47/0 درصد کاهش و در نهایت سکه سررسید مهرماه با کاهش 4/0 درصدی، به ترتیب در محدوده قیمتی یک میلیون و 101 هزار تا یک میلیون و 109 هزار تومان، سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 119 هزار تا یک میلیون و 130 هزار تومان، سررسید شهریور در محدوده یک میلیون و 142 هزار تا یک میلیون و 155 هزار تومان و در نهایت سکه سررسید مهرماه در محدوده یک میلیون و 169 تا یک میلیون و 181 هزار تومان معامله شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۲:۲ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد