از اعلام فرمول قیمت‌گذاری خودرو تا اصلاح طرح ساماندهی

«اعلام فرمول تعیین قیمت خودرو»، «کاهش تولید در سایت‌های شهرستانی خودروسازان»، «اصلاح طرح ساماندهی خودرو»، «افزایش فروش خودروسازان» و «نزول رتبه ایران در جمع سازندگان جهانی خودرو»، مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته به شمار می‌روند که آنها را مرور می‌کنیم.
«اعلام فرمول تعیین قیمت خودرو»، «کاهش تولید در سایت‌های شهرستانی خودروسازان»، «اصلاح طرح ساماندهی خودرو»، «افزایش فروش خودروسازان» و «نزول رتبه ایران در جمع سازندگان جهانی خودرو»، مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته به شمار می‌روند که آنها را مرور می‌کنیم.

مهم‌ترین خبر خودرویی این هفته به قیمت تعلق داشت، چه آنکه برخی رسانه‌ها به نقل از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را اعلام کردند. بر این اساس، گویا تصمیم گرفته شده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به هزینه‌ تمام شده تولید و کیفیت محصولات، آنالیز قیمتی انواع خودروهای داخلی را تا هفته آینده اعلام کند. ظاهرا قرار است قیمت تمام ‌شده خودروها به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده مبنای قیمت جدید محصولات خودروسازان قرار گیرد که البته سود موردنظر منوط به بهره‌وری ۷۰ درصدی خواهد بود. در واقع هرچه بهره‌وری کاهش یابد، به تناسب آن از میزان سود هم کاسته خواهد شد.

اعلام این فرمول اما در شرایطی بود که انتظار می‌رفت ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای داخلی را این هفته اعلام کند. در جلسه دو هفته پیش کمیته خودرو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده قیمت جدید خودروها تعیین و برای ابلاغ در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. بنابراین گمان می‌رفت این ستاد در جلسه هفته جاری خود قیمت‌های جدید را اعلام و خودروسازان و مشتریان را از بلاتکلیفی خارج کند، اما این اتفاق رخ نداد. حال گویا بناست هفته آینده قیمت‌های جدید طبق فرمولی که شرح آن رفت، اعلام شود. در حال حاضر احتمالات مختلفی درباره میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی وجود دارد که قوی‌ترین آنها از رشد حداقل ۳۰ درصدی حکایت می‌کند. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر رشد بیشتر قیمت کارخانه‌ای خودروها به گوش می‌رسد. این وسط اما شورای رقابت نیز که حدودا ۲۰ ماه پیش از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد، دوباره مدعی تعیین قیمت شده است. رضا شیوا رئیس شورای رقابت این هفته تاکید کرد اعلام قیمت جدید توسط ستاد تنظیم بازار بدون هماهنگی با شورا تخلف است.
اصلاح طرح ساماندهی خودرو

طی هفته جاری اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان طرح یک فوریتی ساماندهی خودرو (اعاده شده از شورای نگهبان) با اصلاح ماده ۴ آن درباره واردات خودروهای هیبریدی موافقت کردند. بر این اساس، واردات خودروهای سواری تمام‌برقی و تمام هیبریدی در راستای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی تا زمان تولید آنها در داخل، از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو معاف است. بر این اساس، دولت موظف است زمینه تولید آنها را در داخل با آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم ظرف مدت پنج سال فراهم کند. در بخش دیگری از اصلاح طرح ساماندهی خودرو، ماده هفت آن‌که در ارتباط با میزان خسارت خودرو در صورت وقوع تصادف بود، حذف شد.
کاهش تولید در شهرستان‌ها

کاهش تولید در سایت‌های شهرستان دو خودروساز بزرگ کشور طی سال ۹۸ و در مقایسه با ۹۷، دیگر خبر خودرویی مهم این هفته بود. براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال گذشته در سایت‌های شهرستان ایران‌خودرو و سایپا در مجموع حدود ۳۰۲ هزار دستگاه محصول سواری به تولید رسیده که نسبت به سال ۹۷، کاهش نزدیک به سه درصد را نشان می‌دهد. از جمع خودروهای تولیدی در سایت‌های شهرستانی، سهم ایران‌خودرو بیش از ۲۰۱ هزار دستگاه بوده و سهم سایپا هم بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه. از سوی دیگر نمودار تولید سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ نزولی بوده است، اما سایپایی‌ها توانسته‌اند حجم تولید خود را در بازه زمانی مذکور صعودی کنند.
فروش خودروسازان بالا رفت

در هفته جاری اما مشخص شد فروش سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ رشد ۳۳ درصدی را تجربه کرده است. طبق آمار ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، آنها توانسته‌اند در نخستین ماه امسال ۲۷ هزار و ۱۳دستگاه انواع محصول را به فروش برسانند. براساس آمار منتشره اما ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو توانسته‌اند در فروردین ۹۹ روی هم رفته بیش از هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولاتشان کسب کنند. این در حالی است که خودروسازان در فروردین ۹۸ در مجموع فروش ۸۳۵میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده بودند. در میان سه شرکت موردنظر اما سایپا بیشترین فروش را در فروردین ماه سال‌جاری به نام خود ثبت کرده و پس از آن، ایران‌خودرو دارای بیشترین تعداد فروش شده است و در نهایت پارس‌خودرو رتبه سوم را در اختیار دارد. در فروردین ۹۹ سایپا با فروشی نزدیک به ۶۸۲ میلیارد تومان، رشد بیش از ۹۴ درصدی را نسبت به فروردین ۹۸ به ثبت رسانده است. این در حالی است که ایران‌خودرو در همین بازه زمانی توانسته از فروش محصولات خود درآمدی افزون بر ۳۸۶ میلیارد تومان کسب کند. در نهایت پارس‌خودرو نیز توانسته با فروش بالغ بر ۴۵ میلیارد تومانی‌اش در اولین ماه سال‌جاری، رشد ۴۹درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته ثبت کند.
نزول دو پله‌ای خودروسازی ایران

طبق گزارشی که سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری این هفته منتشر کرد، رتبه ایران در جدول تولیدکنندگان خودرو نزولی شده است. براساس این گزارش که به سال ۲۰۱۹ میلادی مربوط می‌شود، طی این سال بالغ بر ۹۱ میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده که نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش بیش از پنج درصدی را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی اما مشخص می‌شود سهم سواری‌ها از تولید ۲۰۱۹ خودروسازان، بیش از ۶۷ میلیون دستگاه و سهم تجاری‌ها هم بالغ بر ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بوده است.

گزارش موردنظر همچنین نشان داد ایران طی سال ۲۰۱۹ در رتبه ۲۰ جدول کشورهای تولید‌کننده خودرو قرار دارد. این درحالی است که سال پیش از آن، خودروسازی کشور در رده هجدهم ایستاده بود. صدر جدول رده‌بندی اما همچنان در اختیار چینی‌ها قرار دارد، چه آنکه در مجموع بالغ بر ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور طی سال ۲۰۱۹ تولید شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۵:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه