دو نیمه متفاوت فرابورس در هفته

 دو نیمه متفاوت فرابورس در هفته
میانگین روزانه ارزش کل معاملات خرد فرابورس شامل بازارهای اول، دوم و پایه در هفته‌ای که گذشت حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که رشد ۳/ ۸ درصدی نسبت به هفته ماقبل آن را نشان می‌دهد. این مهم در حالی رقم خورد که میانگین روزانه حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل آن با کاهش حدود ۷ درصدی مواجه شد.

هفته گذشته در حالی که بازدهی فرابورس نشان از رشد و ادامه سبزی بازار می‌داد اما در دو روز آخر هفته این روند معکوس و شاخص روند نزولی به خود گرفت. در میانه این هفته در حالی شاخص کل فرابورس در ادامه روند صعودی خود در قله جدید ۱۱ هزار و ۲۲۷ واحد رسیده بود که در دو روز پایانی با توقف رشد ۱۴ روزه، این نماگر به سطح ۱۱ هزار و ۱۵۰ واحد عقب‌نشینی کرد تا فرابورسی‌ها نیز همانند بورس تهران در ارتقای رکورد خود ناکام بمانند. در مجموع اما معاملات این هفته فرابورس ایران با ثبت رشد ۴/ ۸درصدی آیفکس به پایان رسید. با این حساب رشد نماگر اصلی فرابورس از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری به حدود ۳۰ درصد رسید.

میانگین روزانه ارزش کل معاملات خرد فرابورس شامل بازارهای اول، دوم و پایه در هفته‌ای که گذشت حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که رشد ۳/ ۸ درصدی نسبت به هفته ماقبل آن را نشان می‌دهد. این مهم در حالی رقم خورد که میانگین روزانه حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل آن با کاهش حدود ۷ درصدی مواجه شد.

در هفته گذشته در مجموع بازار بدهی ۱۴ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه هفته ماقبل به ترتیب با رشد ۹ و ۱۲ درصدی همراه شد. روند کاهشی نرخ بازدهی اوراق خزانه در هفته اخیر ادامه یافت. میانگین نرخ سود موثر کل اوراق خزانه که کار خود را در معاملات این هفته از سطح ۹/ ۱۵ درصد آغاز کرده بود، در پایان معاملات چهارشنبه به ۳/ ۱۵ درصد تنزل پیدا کرد. عقبگرد ۶/ ۰ واحد درصدی نرخ بازدهی میانگین اوراق خزانه در فرابورس را می‌توان نتیجه بلافصل رونق سهام و افق تغییر ریل سیاست پولی دانست. از یک طرف، تداوم رشد قیمت سهام بخش زیادی از منابع در بازار سرمایه را درگیر خود کرده است و از سوی دیگر، زمزمه‌های کاهش نرخ سود سپرده بانکی هم به عاملی در جهت حرکت اوراق خزانه به سمت نرخ‌های کمتر سوددهی تبدیل شده است.

واقعیت این است که نرخ سود در بازار بدهی با قیمت اوراق رابطه معکوس دارد. از طرفی انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی به منزله فشار بر نرخ بهره بدون ریسک اوراق خزانه است. یعنی هرگونه کاهش نرخ سود بانکی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران کم‌ریسک منابع خود را صرف خرید اوراق خزانه کنند. همین امر تقاضا برای اوراق خزانه را طی هفته‌های افزایش داده و منجر به افت نرخ بازدهی در این اوراق شده است. به‌طوری که میانگین نرخ سود موثر اوراق خزانه از ابتدای سال تا هفته گذشته عقب‌نشینی چهار واحد درصدی را به ثبت رسانده است.
سومین هفته صعودی «تسه»ها

معاملات اوراق تسهیلات مسکن در هفته قبل برای سومین بار متوالی صعودی به پایان رسید. از این رو قیمت هر ورقه وام دی ۹۷ بانک مسکن (تسه۹۷۱۰) طی هفته گذشته بیش از ۶ درصد افزایش یافت و روز چهارشنبه اندکی پایین‌تر از مرز ۵۰ هزار تومان قرار گرفت. از این رو «تسه»ها طی معاملات هفته گذشته با سهام همگام شدند و تا روز سه‌شنبه به‌صورت یکپارچه رشد کردند و از مرز ۵۱ هزار تومان یعنی اوج یک‌ماهه خود نیز عبور کردند. اما روز چهارشنبه در پی اصلاح سهام شاهد موج همزمان عرضه در بازار اوراق مسکن بودیم. با عقبگرد «تسه»ها در روز چهارشنبه، میانگین قیمت در این بازار به ۵۰ هزار تومان بازگشت. افزایش تقاضا را می‌توان عامل صعود «تسه»ها در این هفته تلقی کرد. ضمن اینکه کاهش محدودیت‌های قرنطینه و امید به بهبود تقاضای فیزیکی در ماه پیش‌رو هم عامل حمایت از «تسه»هاست.
نگاهی به آمار معاملات

همان‌طور که اشاره شد بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این هفته حکایت از رشد ۸۶۳ واحدی این نماگر دارد. بیشترین میزان رشد شاخص در این هفته صعود بیش از ۴ درصدی شاخص طی معاملات روز شنبه بود. در مجموع طی معاملات هفته مورد بررسی تعداد ۱۴ میلیارد ورقه بهادار در ۳ هزار و ۳۰۷ نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به ۲۵ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله، شاهد رشد ۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت بودیم. حجم دادوستدها اما در این بازه زمانی کاهش ۹ درصدی را تجربه کرد.

طی معاملات این هفته، بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله ۱۳۸۴، ۶۲۲۳ و ۵۷۶۸ میلیون سهم به ارزش ۲۸۳۶، ۱۳هزار و ۶۲۹۲ میلیارد تومان را تجربه کردند. همچنین هفته گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر ۶۳۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۴۸۷ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد حدود ۱۴ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۱۱۲۲ میلیارد تومان، ۶۲۳ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۲۳۳۰ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۳۵ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به ۱۷ اردیبهشت ۹۹ بود.
کالایی‌ها در صدر دادوستد هفتگی فرابورس

در هفته گذشته در میان صنایع تفکیک شده حاضر در فرابورس کامودیتی‌ها بیشترین سهم از دادوستدها را در اختیار گرفتند. به این ترتیب دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۲۶ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال و ۲۴ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد سهم بازار هفتگی فرابورس را به خود اختصاص دادند. سرمایه‌گذاری‌ها با سهم ۹ درصدی و عرضه‌کنندگان برق و گاز نیز با سهم ۸ درصدی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات هفتگی فرابورس ایران قرار گرفتند.
همگام با بازیگران فرابورسی

در هفته‌ای که شاخص کل فرابورس ایران با رشد بیش از ۱۱ درصدی همراه شد، سهامداران حقیقی برای تمام روزهای معاملاتی خریدار ماندند. از این رو در مجموع هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۵۸۴ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار منتقل شد. در مجموع ۱۲ روز متوالی است که فرابورس ایران شاهد خالص خرید مثبت حقیقی‌ها است. این روند حتی در روزهای منفی این بازار نیز ادامه پیدا کرد.
یک هفته با کدال

در مهم‌ترین گزارش‌های فرابورسی ارسال شده روی سامانه کدال می‌توان به تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده گروه صنایع کاغذ پارس اشاره کرد. «چکاپا» در مجمع عمومی عادی سالانه تصمیم به تقسیم سود ۲۴ درصدی گرفت و ۱۵ تومان سود میان سهامداران خود تقسیم کرد. مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت نیز برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برگزار شد و در نهایت با افزایش سرمایه ۲۹۷ درصدی «چکاپا» موافقت شد.

شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران دیگری شرکت فرابورسی بود که هفته گذشته سهامداران خود را دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه کرد و به ازای هر سهم ۱۲۵ تومان میان سهامداران خود تقسیم کرد. در پایان هفته گذشته شرکت صنعتی مینو نیز با افشای اطلاعات بااهمیت روی سامانه کدال خبر از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصدی نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات خود خبر داد.

شرکت فن‌آوا نیز در هفته مورد بررسی درخصوص برخی شایعات به شفاف‌سازی پرداخت و اعلام کرد کاهش اعلام مناقصات از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها تاثیر منفی بر حضور موثر «فن آوا» در مناقصات داشته و همچنین تعطیلی کسب وکارها در این مدت نیز باعث کاهش تعداد تراکنش‌های بانکی شده و عدم استفاده مردم از پایانه‌های فروشگاهی، کاهش تراکنش‌ها را درپی داشته است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۶:۴۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد