استقبال بورس بازان خرد از بازار سهام

 استقبال بورس بازان خرد از بازار سهام
بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۱/ ۴درصدی شاخص کل سپری کرد که بررسی عملکرد بازیگران بورسی نیز نشان از تداوم ورود نقدینگی از سمت سهامداران خرد دارد به‌طوری‌که در این هفته نیز خودنمایی معامله‌گران خرد سهام در سمت خرید سبب شد تا خالص تغییر مالکیت سهام برای هجدهمین هفته متوالی به نام این دسته از معامله‌گران ثبت شود. به این ترتیب در جریان معاملات هفته منتهی به ۲۴اردیبهشت ماه، در مجموع بیش از ۴هزار و ۳۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

  بورس تهران در حالی معاملات هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۱/ ۴درصدی شاخص کل سپری کرد که بررسی عملکرد بازیگران بورسی نیز نشان از تداوم ورود نقدینگی از سمت سهامداران خرد دارد به‌طوری‌که در این هفته نیز خودنمایی معامله‌گران خرد سهام در سمت خرید سبب شد تا خالص تغییر مالکیت سهام برای هجدهمین هفته متوالی به نام این دسته از معامله‌گران ثبت شود. به این ترتیب در جریان معاملات هفته منتهی به ۲۴اردیبهشت ماه، در مجموع بیش از ۴هزار و ۳۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

هجوم پیوسته و ورود پول‌های جدید به تالار سهام در سایه حمایت‌های همه‌جانبه دولت، سبب شده تا این روزها شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در کارنامه بازار سهام باشیم به‌طوری که نه‌تنها بورس رویایی‌ترین دوران تاریخ خود را هم از حیث میزان بازدهی و هم از حیث ضریب نفوذ در بین آحاد مردم، تجربه می‌کند بلکه مالکیت سهام به‌طور بی‌وقفه به دست سرمایه‌گذاران خرد سپرده می‌شود. میانگین روزانه معاملات خرد بازار سهام با حجم بیشتر از ۱۳هزار میلیارد تومان و تقاضای جدید از سوی توده مردم برای ورود به بورس، تاکیدی بر استقبال بورس‌بازان در خرید سهام دارد به‌طوری‌که بازیگران خرد بورسی توانسته‌اند برای هجدهمین هفته متوالی نقدینگی را در زمین خود حفظ کنند.
نگاهی به روند تغییر مالکیت‌های هفتگی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در شنبه‌ای تاریخی هفت رقمی شد. به دنبال جهش ۳/ ۴درصدی نماگر اصلی بازار سهام و عبور قدرتمند آن از مرز یک میلیون واحد، سهامداران خرد نیز خریدهای قابل‌توجهی در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز بیش از یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد.  در جریان روز یکشنبه نیز شاخص کل بورس تهران به صعود خود ادامه داد و با رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی در ارتفاعی جدید قرار گرفت. در این روز بازیگران حقیقی برای سی و پنجمین روز متوالی در نقش خریدار ظاهر شدند. در این مسیر روز یکشنبه حدود یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون سهم به ارزش ۹۶۹ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. روند مزبور در جریان معاملات روز دوشنبه نیز ادامه یافت و با انتقال ۹۳۱میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد، سی و ششمین روز متوالی حفظ نقدینگی در زمین کوچکترها را شاهد بودیم. این در حالی است که به دنبال افت شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه‌شنبه، اولین ریزش جدی این بازار در سال ۹۹ شکل گرفت و سهامداران خرد با فروش‌های سنگین خود نقدینگی را به زمین بزرگان منتقل کردند. بر این اساس همزمان با اصلاح ۵/ ۲ درصدی شاخص سهام، پس از ۳۶ روز غلبه سهامداران خرد در سمت خرید سهام، خالص تغییر مالکیت سهام به سمت بازیگران حقوقی تغییر جهت داد. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها به ۲۵۶ میلیارد تومان رسید.  آخرین روز کاری هفته نیز هر چند با افت ۴/ ۰ درصدی شاخص کل بورس همراه شد اما بار دیگر شاهد بازگشت معامله‌گران خرد در نقش خریدار بودیم. از این رو در جریان معاملات روز چهارشنبه بیش از یک میلیارد و ۷۳۴ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۶۱۷ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد.
حقیقی‌ها بیشتر چه سهامی خریدند؟

رصد صنایع مورد توجه بازیگران در هفته‌ای که گذشت نشان از آن دارد که گروه بانکی‌ با خالص خرید بیش از ۱۴۰۰میلیارد تومانی به‌عنوان پرطرفدارترین گروه از سوی سهامداران خرد شناخته شدند. گروه بانکی فعال در بورس هفته گذشته را با رشد ۷/ ۱۰درصدی شاخص صنعت سپری کرد. همچنین بیشترین حجم معاملات گروه‌های بورسی نیز در هفته گذشته با معامله ۲۰ میلیارد و ۹۳۵ میلیون سهمی از آن بانکی‌ها شد.

بررسی خریدهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد که در راس این گروه جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت که با انتقال ۵۳۴میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد این نماد همراه شد. اشتیاق سهامداران به خرید سهام مزبور سبب شد تا هر سهم «وتجارت» بازدهی ۲۳درصدی را در کارنامه هفته گذشته خود ثبت کند. در این میان دو حقوقی «وتجارت» به عرضه سهم در طول هفته پرداختند به‌طوریکه شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در مجموع حدود ۴۰۰میلیون سهم «وتجارت» را به فروش رساند. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز در این مدت به واگذاری ۳۰۰میلیون سهم پرداخت.

بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در این هفته بود که در نهایت این خریدها به انتقال ۴۳۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران خرد انجامید. در این نماد نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در بعضی از روزها در نقش خریدار و برخی روزها نیز فروشنده ظاهر شد. این صندوق در حالی ۷میلیون سهم را خریداری کرد که در روز یکشنبه ۲میلیون سهم «وبملت» را عرضه کرده بود. در همین راستا بانک صادرات نیز خالص خرید بیش از ۱۷۳میلیارد تومانی را از سوی بورس بازان حقیقی تجربه کرد. حدود ۲۵میلیون سهم «وبصادر» نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات در این هفته عرضه شد.
توجه به نمادهای پالایشی

روند مناسب بازار جهانی و رشد قیمتی فلزات و نفت طی هفته گذشته در حالی یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد قیمت سهام کالایی بورس تهران بود که در این راستا حقیقی‌ها به خرید سهام گروه پالایشی و فلزی نیز توجه نشان دادند به‌طوریکه در ادامه این روند نیز گروه پالایشی با خالص خرید ۷۱۵میلیارد تومانی در کانون توجه حقیقی‌ها قرار داشت.  در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان قرار داشت. هر سهم «شپنا» در حالی هفته گذشته بازدهی در حدود ۲۵درصد را کسب کرد که با انتقال بیش از ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی، در کانون توجه معامله‌گران حقیقی قرار گرفت. در این میان «شپنا» خرید ۵۵میلیون سهم از سوی نفت سپاهان را در جریان معاملات روز چهارشنبه تجربه کرد. پالایش نفت بندرعباس نیز با ثبت خالص خرید بیش از ۲۱۰میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این هفته بود. این در حالی است که پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده بود به‌طوریکه «شبریز» خالص خرید ۵/ ۹۶میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد.  همچنین سهامداران خرد در هفته گذشته به خرید سهام گروه شیمیایی نیز توجه نشان دادند. در صدر این خریدها جمع‌آوری سهام «پترول» قرار داشت به‌طوریکه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شاهد انتقال بیش از ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی بود.
فلزی‌ها چه عملکردی داشتند؟

همانطور که عنوان شد گروه فلزات اساسی نیز در کانون خرید معامله‌گران خرد قرار داشت به‌طوریکه حقیقی‌ها با خریدهای سنگین خود در این گروه توانستند ۶۸۰میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. در راس این گروه نیز خرید سهام ملی مس ایران قرار داشت که در نهایت بیش از ۴۴۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» جابه‌جا شد. یادآور می‌شود هر سهم «فملی» بازدهی ۸درصدی در هفته گذشته و بیش از ۱۲۳درصدی از ابتدای سال‌جاری تاکنون کسب کرده است. در این نماد نیز صبامیهن به‌عنوان سهامدار عمده در طول هفته خرید و فروش‌هایی را ثبت کرد به‌طوریکه این حقوقی در ۲روز ابتدایی هفته بالغ بر ۶۰میلیون سهم را عرضه کرد و در روز چهارشنبه نیز ۱۲میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۵:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد