دلایل رشد بهاری معاملات بورس کالا

دلایل رشد بهاری معاملات بورس کالا
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان در سه ماه اول سال ۹۲ و استقبال آنها از حضور در بورس کالای ایران موجب رشد حجم و ارزش معاملات در این بورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان در سه ماه اول سال ۹۲ و استقبال آنها از حضور در بورس کالای ایران موجب رشد حجم و ارزش معاملات در این بورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.
مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب، اظهار کرد: در بهار 92، نزدیک به 5 میلیون و 600 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 104 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم 35 درصد و از نظر ارزش 124 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است. وی افزود: حجم معاملات تالارهای فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی نیز در سه ماهه اول سال 1392  نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد 50 و 31 درصدی مواجه شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در مدت ذکر شده، گروه‌های مواد پلیمری و مواد شیمیایی به ترتیب با رشد 114 و 40 درصدی حجم مواجه شدند و همچنین وکیوم باتوم و گوگرد، به ترتیب رشد 150 و 70  درصدی را تجربه کردند، گفت: مهم‌ترین دلیلی که موجب رشد حجم و ارزش معاملات در مدت مذکور شد، عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان مطابق مصوبات و افزایش عرضه بوده است.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران ادامه داد: در گروه مواد پلیمری برخی تولیدکنندگان، حجم عرضه‌های خود را بسیار افزایش داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی امیرکبیر، نوید زرشیمی، آبادان، غدیر، تندگویان، خوزستان و پلی پروپیلن جم اشاره کرد. از سویی دیگر امسال عرضه‌کنندگانی چون پتروشیمی آریاساسول و پتروشیمی شازند مجددا نسبت به عرضه برخی از کالاهای خود در بورس اقدام کرده‌اند. نامداری افزود: همچنین در سه ماهه نخست امسال تعدادی از مجتمع های تازه تاسیس به جمع عرضه‌کنندگان بورس کالا پیوسته‌اند که شرکت پلیمر کرمانشاه یکی از آنها است؛ در گروه مواد شیمیایی نیز تقریبا همه مجتمع‌های تولیدی به جز چند مجتمع افزایش عرضه در بورس را در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: در بخش داخلی و  صادراتی نیز رشد حجم معامله قیر را داشته‌ایم که هم به دلیل افزایش حجم عرضه تولیدکنندگان قدیمی بوده است و هم اینکه عرضه‌کنندگان جدیدی به لیست بورس کالا اضافه شده است.
ایجاد تناسب منطقی میان تولید واقعی و عرضه
نامداری تصریح کرد: در حقیقت باید پذیرفت که تناسبی منطقی بین تولید واقعی و عرضه در بورس به‌وجود آمده است و تقریبا شرکت‌ها در سه ماهه اخیر به تعهداتشان عمل کرده‌اند. وی در ادامه به رشد حجم عرضه و معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی اشاره کرد و افزود: تالار محصولات صنعتی و معدنی در گروه‌های محصولات روی و سنگ‌آهن به ترتیب با رشد 533 و 267 درصدی مواجه شد؛ علاوه بر این، گروه محصولات آلومینیوم، محصولات فولادی و محصولات مس به ترتیب رشد 15/52 و 5 درصدی را تجربه کرده‌اند. معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران همچنین اظهار کرد: دلیل عمده رشد حجم عرضه و معامله سنگ آهن را باید در پیوستن مجتمع معدن سنگ‌آهن سنگان به جمع عرضه‌کنندگان سنگ‌‌آهن در بورس کالا دید؛  علاوه بر سنگان معادن سنگ آهن میشدوان، جلال آباد و گل گهر نیز نسبت به عرضه سنگ‌آهن در بورس اقدام کرده‌اند.
وی ادامه داد:  در گروه محصولات آلومینیومی نیز با مذاکراتی که با تولیدکنندگان صورت گرفت، افزایش حجم عرضه و به تبع آن معامله صورت گرفت که شرکت‌هایی چون هرمزآل بیشترین افزایش عرضه را در بهار امسال به خود اختصاص دادند. در حقیقت گروه‌های صنعتی در سه ماهه اخیر به تعهداتشان مطابق با مصوبات عمل کرده‌اند. نامداری در پایان خاطرنشان کرد: در گروه مس بخش خصوصی به نسبت فولادی‌ها عرضه‌های‌ خود را افزایش داده و شرکت صنایع ملی مس نیز افزایش عرضه داشته است؛ فولادی‌ها نیز به نسبت افزایش عرضه را تجربه کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان در افزایش عرضه سلف تختال فولادی از سوی شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب و فولاد مبارکه اصفهان پیدا کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۳:۵۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد