امکانات جدید هسته معاملات آتی

امکانات جدید هسته معاملات آتی
مدیرعامل بورس کالا از ایجاد هسته جدید معاملات آتی برای ارتقای امکانات فنی خبر داد و گفت: با 6 بانک در سیستم انتقال بدون سقف وجوه بین بانکی به توافق رسیده‌ایم و 9 بانک دیگر در تلاشند تا زیرساخت‌های خود را با سیستم جدید مطابقت دهند.
حسین پناهیان، درباره معاملات آتی مفتول مس که پیش از این در بورس کالا انجام می‌شد، اظهار داشت: در آن زمان آگاهی و تجربیات لازم وجود نداشت تا به اندازه کامل و به نحو مطلوب، معاملات انجام پذیرد؛ پس از آنکه قرارداد آتی سکه طلا راه‌اندازی شد، سابقه چندین‌ساله به وجود آمد و تجربیات لازم نیز در زمینه انجام معاملات آتی را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون آمادگی داریم روی محصولات مختلف با توجه به ایجاد بسترهای لازم معاملات آتی داشته باشیم و امکان انتشار قرارداد آتی در اکثر محصولات معامله شده در بورس کالا وجود دارد.
*راه اندازی سیستم تسویه الکترونیکی بین بانکی (ستاب)
پناهیان با بیان اینکه پیچیده‌ترین سامانه تسویه الکترونیکی بین بانکی در بین بورس کالا طراحی شده است، گفت: معاملات محصولات پتروشیمی، کشاورزی و فلزی بدون هیچ دغدغه‌ و سقف انتقال وجوه با راه‌اندازی این سیستم انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در این زمینه 60 هزار نفر ساعت کارشناسان ICT به کار گرفته شده‌اند و تمام طراحی‌های آن داخلی است و از نوآوری قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه پس از راه‌اندازی این سیستم هیچ نگرانی بابت تسویه وجوه بین شرکت‌ها وجود نخواهد داشت،‌ گفت: تاکنون 6 بانک از جمله کشاورزی، تجارت، پاسارگاد، صادرات،‌ دی و سامان در این سیستم ثبت شدند و 9 بانک دیگر در حال تهیه زیرساخت‌های فنی لازم هستند؛ این 9 بانک، ملت، سپه، مسکن، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سرمایه، پارسیان، مؤسسه مالی و اعتباری توسعه و خاورمیانه هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی برای ثبت معنوی این سیستم هستیم، گفت: به دلیل دارایی معنوی قابل ملاحظه این سیستم مراحل ثبت آن را دنبال می‌کنیم و در آینده به لحاظ حقوقی، این نرم‌افزار به نام بورس کالای ایران به ثبت می‌رسد.
پناهیان ادامه داد: اداره الکترونیکی و ICT بسیاری از بانک‌ها در تلاشند تا خود را به استانداردهای فنی (ستاب) برسانند چراکه این سیستم یک نوع تحول در شبکه بانکی کشور نیز ایجاد کرده و مورد تحسین بانک مرکزی قرار گرفته است.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به وعده‌هایی که سال گذشته در رابطه با راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد، گفت: در پایان سال گذشته زیرساخت‌های مربوط به این نوع از معاملات فراهم شد.
وی ادامه داد: طبق زمان‌بندی انجام شده فعلاً سلف موازی میلگرد در نیمه اول مهرماه راه‌اندازی خواهد شد.
وی همچنین با اعلام این خبر که هسته معاملاتی آتی برای ارتقای معاملات ایجاد شده است، گفت: هم‌اکنون ثبت سنگین قابل ملاحظه‌ای در معاملات آتی شاهد هستیم و در تلاشیم تا با راه‌اندازی هسته جدید معاملات آتی (موتور و نرم افزار پیشرفته معاملات آتی)  قابلیت فنی معاملات را افزایش دهیم تا توان پاسخگویی بیشتری داشته باشد.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۵ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۲:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد