جامه اوراق قرضه بر اندام طلا

 جامه اوراق قرضه بر اندام طلا
ارزش اونس پس از هشت هفته طلایی و حفظ تداوم روند صعودی خود در طول این دو ماه، در اولین روز از معاملات هفته جاری، تا حدودی عقب‌نشینی کرد. در حالی که ارزش فلز زرد در معاملات ابتدای روز تا سقف ۱۹۸۲ دلاری بالا رفته بود، در میانه روز به قیمت ۱۹۷۱ دلار بازگشت تا افت ۳۵/ ۰ درصدی را رقم بزند.

ارزش اونس پس از هشت هفته طلایی و حفظ تداوم روند صعودی خود در طول این دو ماه، در اولین روز از معاملات هفته جاری، تا حدودی عقب‌نشینی کرد. در حالی که ارزش فلز زرد در معاملات ابتدای روز تا سقف ۱۹۸۲ دلاری بالا رفته بود، در میانه روز به قیمت ۱۹۷۱ دلار بازگشت تا افت ۳۵/ ۰ درصدی را رقم بزند.

دو عامل متضاد برای طلا، منشا نوسانات دوگانه این فلز ارزشمند بود. از طرفی نگرانی‌ها بابت رکود بیشتر اقتصاد جهانی به دلیل افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تقاضای این پناهگاه امن سرمایه‌ را افزایش داد و از سوی دیگر قدرت گرفتن شاخص دلار توانست ارزش طلا را از مرز روانی ۲ هزار دلاری عقب براند. در حالی که ارزش شاخص دلار آمریکا، شش هفته متوالی است که نزولی است، در روز دوشنبه ارز آمریکایی توانست با صعود به ارزش ۸/ ۹۳ واحدی، ۵/ ۰ درصد از افت‌های اخیر خود در برابر پنج ارز مهم دنیا را جبران کند.  تحلیلگران هشدار داده‌اند در بحران کنونی اقتصاد، با ویژگی‌های خاص خود دیگر اوراق قرضه پوشش‌دهنده ریسک مناسبی برای سهام در سبد سرمایه‌گذاری نیست. در دوره‌ای که بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو با تمام قوا در حال حمایت از بازارها هستند، به عقیده کارشناسان فلز زرد گزینه مناسبی به جای اوراق قرضه در پورتفوی سرمایه‌گذاران است.
هدف ۲هزار دلاری در دسترس است

رُز نورمن تحلیلگر در ایندیپندنت درباره مکث طلا در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری گفت روز دوشنبه تصحیح تکنیکال شاخص دلار از کف دوساله خود، درخشش طلا را کمتر کرد. او در ادامه تشریح کرد که اکنون ما در دوره تثبیت قیمت طلا هستیم و همزمان بسیاری از معامله‌گران در حال حفظ سودهای اخیر خود هستند. با این وجود این تحلیلگر تاکید کرد که رسیدن طلا به مرز تاریخی ۲ هزار دلاری در کوتاه‌مدت هنوز محتمل است. نورمن در این‌باره گفت که با توجه به مجموعه‌ای از عوامل از جمله داده‌های رو به ضعف اقتصاد جهانی و طولانی‌ شدن روند ریکاوری و افزایش مجدد سطح تنش‌ها میان آمریکا و چین، هدف ۲ هزار دلاری هنوز قابل دسترس است.  در حالی که در ماه‌های گذشته امیدهای زیادی درباره ریکاوری سریع اقتصاد جهانی از بحران کرونا ایجاد شده بود، اکنون به دلیل افزایش تعداد مبتلایان روزانه و نگرانی از ایجاد موج‌های جدید این پاندمی در کنار افزایش مجدد تنش‌های دو قطب اصلی اقتصادی جهان روند ریکاوری اقتصاد را مختل کرده است؛ موضوعی که سبب شده است تا جریان سرمایه به سوی دارایی‌های امن مانند طلا گسیل شود. این موضوع نهایتا سبب شده است که قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و بتواند قله تاریخی خود یعنی مرز ۱۹۲۰ دلاری را بشکند.
طلا جایگزین اوراق قرضه می‌شود؟

در یک دهه گذشته یک پورتفوی سنتی که شامل ۶۰ درصد سهام و ۴۰ درصد اوراق قرضه بود، همواره یکی از گزینه‌های برنده برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما در بحران کرونایی اقتصاد و با توجه به اینکه بازده اوراق قرضه آمریکا به سمت صفر حرکت کرده است و حتی وارد محدوده منفی شده است، شاید اکنون زمان آن باشد که سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری سنتی دست به اقدامات جدیدی بزنند. یکی از متدهای جدید سرمایه‌گذاری می‌تواند جایگزین کردن طلا به جای اوراق قرضه باشد. اما آیا این روش درست است؟ در گذشته، سرمایه‌گذاران از اوراق قرضه به‌عنوان یک دارایی برای پوشش ریسک در برابر افت قیمت برگه‌های سهام استفاده می‌کردند؛ دلیل این موضوع آن بود که به‌طور سنتی در زمان بحران‌های اقتصادی، همزمان با افت قیمت سهام، ارزش اوراق قرضه افزایش پیدا می‌کرد. اما از زمانی که اوراق قرضه دولتی برای مدت زمان زیادی در سطح پایین بوده است، این رابطه سنتی دیگر برقرار نیست. این اتفاق به خصوص از زمانی افتاده است که پایین آمدن نرخ بازده اوراق قرضه نتیجه سیاست‌های بانک‌های مرکزی بوده است.
دوره تورمی اقتصاد

اکنون و با توجه به حجم بی‌سابقه بسته‌های حمایتی و تزریق حجم قابل‌توجهی از نقدینگی، اقتصاد وارد یک دوره تورمی شده است که این موضوع هم خبر بدی برای بازدهی اوراق قرضه است. فدرال‌رزرو اکنون سیستم مالی آمریکا را به طرز بی‌سابقه‌ای توسط تزریق پول حمایت می‌کند به نحوی که فقط در سه ماه، دارایی‌هایی که بانک مرکزی در تملک خود دارد دو سوم افزایش پیدا کرده و از ۲/ ۴ هزار میلیارد دلار به ۷ هزار میلیارد دلار رسیده است. حجم بسته‌های محرک اقتصادی، بسیار بزرگ‌تر از بسته‌های متناظر آن در دوره بحران مالی جهانی در دوره ۲۰۰۸ است.
افزایش انتظارات تورمی

از سوی دیگر انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد، نرخ انتظاری تورم مصرف‌کننده از ۵/ ۴ درصد در دوره قبل از شیوع ویروس کرونا، به ۶ درصد رسیده است. تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس اعلام کرده‌اند، در دوره کنونی اقتصاد، طلا به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک در برابر سقوط ارزش سهام گزینه مناسبی است. تجربه تاریخی نیز نشان داده است در دوره‌هایی که تورم در بلندمدت بالا باشد، طلا با اختلافی فاحش نسبت به سهام عملکرد بهتری دارد. طلا در هشت هفته اخیر در یک روند پرشتاب صعودی توانست از سقف قیمتی تاریخی خود عبور کند. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند در دوره همه‌گیری کرونا، با مشخصاتی چون تزریق بی‌سابقه نقدینگی و نرخ‌های بهره به‌شدت پایین قیمت طلا حتی می‌تواند تا ۳ هزار دلار نیز افزایش پیدا کند. بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده است اگر تورم از ۵/ ۴ درصد عبور کند یا برای مدت طولانی در سطح ۵/ ۳ درصد باقی بماند، دسترسی طلا به قیمت‌های بالاتر دور از دسترس نیست.  فرمول سنتی ۶۰ به ۴۰ سهام و اوراق قرضه زمانی جواب می‌دهد که بازار بدون دخالت‌های شدید خارجی به کار خود ادامه دهد. اما اکنون که فدرال‌رزرو اقدام به خرید همه‌چیز از اوراق با پشتوانه رهنی تا بدهی‌های با اعتبار پایین کرده است، اوراق قرضه کاربرد قدیمی خود که پوشش ریسک سهام بود را از دست داده است. به همین دلیل نگهداری طلا در سبد سرمایه‌گذاری اکنون بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸:۲۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد