جو فروش از بازار آتی رخت بربسته است؟

جو فروش از بازار آتی رخت بربسته است؟
بهای جهانی طلا که توانسته بود روز سه شنبه گذشته بیشترین رشد خود را طی یک ماه اخیر تجربه کند و در میانگین قیمتی 55 روز اخیر در سطح 1349 دلار به معاملات خود پایان دهد، اوایل صبح دیروز با کاهش روبه‌رو شد و به 1342 دلار رسید. البته می‌توان گفت که بهای این فلز از سطح 1180 دلار ماه ژوئن تاکنون رشد خوبی داشته است.
بهای جهانی طلا که توانسته بود روز سه شنبه گذشته بیشترین رشد خود را طی یک ماه اخیر تجربه کند و در میانگین قیمتی 55 روز اخیر در سطح 1349 دلار به معاملات خود پایان دهد، اوایل صبح دیروز با کاهش روبه‌رو شد و به 1342 دلار رسید. البته می‌توان گفت که بهای این فلز از سطح 1180 دلار ماه ژوئن تاکنون رشد خوبی داشته است.
به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال بازار طلا، چنانچه بهای طلا نتواند از 1348 دلار عبور کند، احتمال کاهش قیمت این فلز به 1330 دلار وجود دارد. به گفته این کارشناسان، اگر چه قیمت طلا طی چند روز اخیر افزایش یافته، اما طبق نمودار تکنیکال روند نزولی همچنان سر جای خود باقی است. البته پیش‌بینی تحلیل‌گران فاندامنتال تا حدودی عکس این قضیه را متحمل می‌داند. نوسانات روز گذشته طلا در بازارهای بین‌المللی، در پی انتظار سرمایه گذاران برای حرکت بعدی بانک مرکزی آمریکا در مورد تدابیر محرک پولی، صورت گرفت.
روز گذشته اما به‌رغم کاهش بهای جهانی طلا، بازارهای سکه و طلای داخلی با کمی افزایش قیمت روبه‌رو شدند که البته نوسانات قیمتی این روز هم در حد روز سه‌شنبه بود و بازارها با ثبات نسبی همراه بودند. بهای دلار نیز روز چهارشنبه کمی افزایش داشت که برخی تحلیلگران بازار بر این باورند که احتمال دارد دلیل این امر، خرید دلار مسافرتی باشد. بازار معاملات آتی سکه روز چهارشنبه با افزایش محدود قیمت آغاز به کار کرد به طوری که بهای تمام سررسیدها در محدوده زیر یک درصد تغییر می‌کرد، اما با گذشت کمتر از یک ساعت، قیمت تمام سررسیدها به غیر از سکه مردادماه، با افزایش کمتر از 2 درصد مواجه شد؛ البته کمی بعد باز هم درصد تغییرات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد.
بازار سکه نقدی و دلار به گفته فعالان آن، هنوز بسیار پوک عمل می‌کند و از آنجا که شاهد حجم بالای معاملات هم نیست، به نظر می‌رسد صرافان و فروشندگان بازار قیمت‌ها را بدون انجام معاملات واقعی، پایین نگه داشته‌اند.
بازار آتی سکه پس از اینکه دو روز ابتدایی هفته را با کاهش‌های شدید قیمتی از سر  گذراند و روز دوشنبه نیز با افزایش دور از انتظار قیمت مواجه شد- که البته این تغییرات به دنبال نوسانات شدید در بازار نقدی رخ داد- دو روز گذشته را در آرامش سپری کرد. حجم معاملات این بازار از ابتدای هفته تاکنون با کاهش روبه‌رو بوده است که البته با مقایسه رقم‌های فعلی حجم معاملات با ارقام هفته‌های گذشته، شاهد افزایش نسبی هستیم. حجم کل معاملات هفته گذشته بازار قراردادهای آتی سکه، 37 هزار و 138 قرارداد بود در حالی که این میزان در هفته جاری (بدون احتساب حجم قراردادهای امروز) به 44 هزار و 23 قرارداد رسیده است.  از سوی دیگر اغلب پیش‌بینی‌ها در خصوص قیمت طلا، سکه نقدی و دلار آزاد برای روزهای پیش رو، کاهشی است؛ چراکه در کنار رکود فعلی حاکم بر این بازارها، تعطیلات هفته آینده را باید مد نظر داشت که معمولا در چنین شرایطی معاملات در این بازارها با حجم بالایی روبه‌رو نیست. از طرف دیگر سیگنالی که خبر از افزایش قیمت‌ها داشته باشد، در شرایط حاضر وجود ندارد، مگر اینکه خریداران تصمیم بگیرند با قیمت‌های فعلی سکه و دلار، برای خرید ارزان وارد بازار شوند و حجم تقاضای ایجاد شده بتواند منجر به افزایش قیمت ها شود.  
با توجه به اینکه جو مثبت حاکم بر بازارها هنوز به میزان زیادی پابرجا است و امید به آینده اقتصادی کشور نیز پررنگ تر از گذشته است، افرادی که در 2 تا 3 سال گذشته اقدام به خريد دلار و طلا کردند، این روزها با فروش دلار و طلا به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، نقش بزرگی را در سقوط قيمت طلا در کشور ايفا می‌کنند.
با توجه به اینکه در ابتدای هفته جاری بهای دلار در بازار آزاد به میزان نه چندان چشمگیری افزایش پیدا کرد، در بین فعالان اقتصادی کشور صحبت از عدم تزریق ارز به بازار آزاد از سوی بانک مرکزی به دلیل نبود ذخایر کافی ارز در این بانک شنیده می‌شد، اما روز گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ذخایر ارزی کافی در اختیار این بانک قرار دارد و اگر بانک مرکزی به سفارش‌های ثبت‌شده، ارز تخصیص ندهد این کار به افزایش قیمت ارز در بازار منجر خواهد شد؛ چرا که ناگزیر دارندگان سفارش واردات ثبت‌شده به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد تا نیازهای ارزی خود را تامین کنند و این اقدام به افزایش قیمت منجر می‌شود نه کاهش. بهمنی همچنین در بیان سیاست این بانک از افزایش یا کاهش قیمت‌ها اعلام کرد که اگر بانک مرکزی بخواهد قیمت را از این طریق کاهش دهد باید ارز بیشتری اختصاص دهد تا نیاز بازار را کاهش دهد نه ‌اینکه جلوی اختصاص ارز در مرکز مبادلات را بگیرد. با این حال بهمنی در مورد تزریق دلار به بازار آزاد سخنی نگفت.
بنابراین این مساله که دولت فعلی قصد دارد سکه و دلار را با قیمت‌های پایین به دولت جدید تحویل دهد، تا حدودی تایید و موجب می‌شود که فعالان بازار انتظاری برای افزایش قیمت‌ها، حداقل تا روز تحلیف رییس‌جمهور جدید نداشته باشند. به اعتقاد برخی کارشناسان بازارهای طلا و ارز، این امکان هم بعید به نظر نمی‌رسد که در روزهای منتهی به موعد تحلیف، به دلیل ورود تقاضا به بازار، شاهد نوسانی شدن بازارهای ارز و سکه باشیم؛ چراکه سرمایه‌گذاران این بازارها معتقدند سکه و دلار بیشترین ریزش قیمتی خود را تا آن زمان از سر خواهد گذراند. در سوی دیگر، بازار آتی سکه روز گذشته نوسانات اندکی را به خود دید و پس از اینکه از شدت افزایش قیمت‌ها کاست، مجددا با گذشت حدود کمتر از 3 ساعت از شروع معاملات، تغییرات قیمتی آن به محدوده بالای يك درصد بازگشت.
به اعتقاد برخی کارگزاران بازار آتی سکه، نظر معامله‌گران این بازار از فروش به سمت خرید برگشته است و بازار حالا دیگر خریدار سکه است، به اعتقاد این گروه هرچند که با توجه به اختلاف سررسیدها، هنوز نمی‌توان گفت که خریداران به میزان زیادی وارد بازار شده‌اند، اما با اطمینان می‌توان گفت که جو فروش جسورانه‌ای که در چند روز گذشته بر بازار آتی حاکم بود از این بازار رخت بربسته است. روز سه شنبه گذشته بود که بهای سکه سررسید شهریورماه از سکه نقدی هم پایین‌تر بود؛ مساله‌ای که بازار آتی کمتر شاهد آن بوده است و دلیل آن جو سنگین فروش حاکم بر این بازار بود. به اعتقاد کارگزاران این بازار، در صورتی که سکه نقدی به صعود قیمت خود در چند روز آینده ادامه دهد، بهای سکه مردادماه نیز که اکنون زیر قیمت نقدی معامله می‌شود، بیش از سکه بازار آزاد خواهد شد. روز گذشته البته قیمت سررسید شهریور از بهای سکه نقدی بالاتر رفت.  نکته دیگری که بازار معاملات آتی این روزها با آن روبه‌رو است، این است که این بازار به دلیل سود اندک آربیتراژ، از فروشندگان بلندمدت (آربیتراژورها) خالی شده اما در حال حاضر مملو از خریداران بلندمدت است. در شرایط حاضر و نوع نوسانات این بازار، شاید نوسان‌گیران تا حدودی دچار ضرر شوند، اما سرمایه‌گذاران بلند مدت با ریسک کمتری مواجه هستند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد