بازیگران جدید در بازار معاملات آتی سکه

بازیگران جدید در بازار معاملات آتی سکه
روز شنبه در حالی که بهای جهانی طلا تقريبا ثبات داشت و قیمت دلار در بازار آزاد نیز نسبت به روز پنج شنبه گذشته تغییری را ثبت نکرد، سکه و طلا در بازار نقدی افزایش قیمت داشتند.
روز شنبه در حالی که بهای جهانی طلا تقريبا ثبات داشت و قیمت دلار در بازار آزاد نیز نسبت به روز پنج شنبه گذشته تغییری را ثبت نکرد، سکه و طلا در بازار نقدی افزایش قیمت داشتند.
به گفته تحلیلگران بازار طلا، از آنجا که به دلیل افزایش بهای دلار و طلای جهانی در هفته گذشته و عدم‌افزایش قیمت سکه تمام به همان نسبت، تمام سکه دارای حباب منفی شده بود، روندی که روز گذشته در بازار سکه و طلا اتفاق افتاد، می‌تواند به منظور اصلاح قیمت سکه باشد. بهای جهانی طلا روز جمعه (4 مردادماه) با کنار کشیدن سرمایه‌گذاران از بازار و انتظار آنها برای نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا، کاهش یافته بود. این البته در حالی بود که بهای این فلز گرانبها در هفته‌ای که گذشت، حدود 3 درصد بالاتر رفت.
طلا در سه هفته گذشته بیش از 8 درصد رشد کرده که طولانی‌ترین رشد از ماه مارس به این سو بوده است. پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا در اواخر ژوئن به بازارهای مالی اطمینان داد تنها زمانی کاهش تدریجی محرک‌های پولی را آغاز می‌کند که اقتصاد این کشور به اندازه کافی قوی شده باشد، صعود طلا آغاز شد؛ اما نوسانات هفتگی فلز زرد همچنان تحت‌تاثیر میزان خرید فیزیکی این فلز، سیاست خرید کشورهایی همچون چین و هند و صحبت‌های کم و بیش ضدونقیض برنانکه در حال تغییر است. در این میان دو رویداد مهم در هفته جاری نیز بر نوسانات اونس طلا تاثیرگذار است؛ این هفته هم نشست کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و هم روز جمعه، گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار کار در ماه ژوئیه منتشر می‌شود؛ مشخص نبودن نتایج این دو رویداد سبب می‌شود سرمایه‌گذاران در هفته جاری با احتیاط در بازار طلا فعالیت کنند. در حقیقت انتظاراتی که درباره نتیجه نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا و نیز گزارش وزارت کار آمریکا وجود دارد در هفته جاری، به بازار طلا شکل خواهد داد. این همه در شرایطی است که مدتی از رکود در بازارهای ارز و طلای داخلی می‌گذرد و خریداران هنوز به میزان چشمگیری وارد این بازارها نشده‌اند؛ عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا، از عمده دلایل ریزش‌های شدید قیمتی در دو هفته اخیر بوده است. با این وجود افزایش ناچیز در بهای سکه روز گذشته، ناشی از وارد شدن حجم کمی از تقاضا به بازار هم بود؛ چراکه به عقیده برخی سرمایه‌گذاران، طلا و سکه بیشترین ریزش‌های ممکن را به خود دیده و اکنون زمان خرید فرا رسیده است. از سوی دیگر، روند تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد طی یک ماه گذشته، ثابت کرده است که این ارز تمایل به ثبات دارد و در شرایطی که حتی بازارهای سکه و طلا، نوسانات شدیدی را به خود دیدند (اوایل هفته گذشته) بهای دلار تغییر چندانی نکرد. به اعتقاد برخی فعالان بازار ارز، عامل اصلی ثبات قیمت ارز، انتظار برای تعویض دولت است و بعد از این تغییرات، قیمت ارز یا کاملا کاهشی است یا کاملا افزایشی. به گفته این گروه در حال حاضر بازار در سکون است و معامله چشمگیری در بازار ارز صورت نمی‌گیرد. 
روز گذشته بهای دلار در بازار آزاد با قیمت روز پنج شنبه این ارز، تفاوتی نداشت، اما در میانه روز به میزان بسیار اندکی از بهای دلار کاسته شد. در همین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز بر این باور است که با وجود نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی، به دلیل افت تقاضا در چند هفته اخیر، قیمت‌ها ثبات پیدا کرده‌اند و این ثبات تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. به گفته کشتی‌آرای، ثبات قیمت طلا و به تبع آن سکه در هفته گذشته، موجب شده است تا برخی حواشی کاذب قیمتی و به اصطلاح حباب‌های قیمتی در بازار طلا و سکه از بین برود. وی همچنین دلیل ثبات قیمت سکه و طلا را ثابت بودن قیمت ارز و پایین بودن سطح معاملات می‌داند. در چنین شرایطی و با توجه به افزایش محدود قیمت در بازار نقدی سکه، بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا نیز روز گذشته را با افزایش قیمت آغاز کرد. در این روز بهای سکه‌های آتی نیز همچون سکه نقدی با افزایش اندک مواجه شد. در این میان در ابتدای معاملات این روز، قیمت سکه سررسید مردادماه بیش از سایر سررسیدها افزایش داشت. بازار معاملات آتی سکه روز گذشته تغییر جدیدی را هم به خود دید که همان کاهش 150 هزار تومانی از میزان وجه تضمین اولیه بود که معمولا به دنبال کاهش قیمت‌ها در این بازار از سوی بورس کالا صورت می‌گیرد. در این روز نوسانات این بازار بسیار اندک بود و به نظر می‌آمد که حجم معاملات به دلیل تغییرات اندک قیمتی، حجم بالایی نباشد. اما در نهايت حجم كل معاملات اين روز در حدود 10هزار قرارداد بود. 
ارقامی که در ابتدای هفته گذشته برای حجم معاملات در این بازار ثبت شد، نشان از این داشت که معامله گران به نوسانات شدید قیمتی واکنش سریع نشان داده و به سرعت وارد بازار می‌شوند. البته در این میان نوسان‌گیران هم، حجم قابل‌توجهی از این معامله‌گران را تشکیل می‌دهند. به هر حال با توجه به مسیری که بازار آتی سکه طی می‌کند، به نظر می‌رسد هم خریداران و هم فروشندگان وارد بازار شده‌اند و ترس از خرید هم به میزان زیادی کاهش یافته است. در این میان روز گذشته تعداد قراردادهای باز برای سکه آبان ماه نشان‌دهنده این بود که در حدود 10 درصد به میزان حجم معاملات این سررسید اضافه شده است (روز شنبه با گذشت حدود 2 ساعت از شروع معاملات، تعداد قراردادهای باز برای سررسید آبان به حدود 4 هزار قرارداد رسیده بود) در این میان از حجم سایر سررسیدها نیز کاسته نشده بود؛ این مساله نشان‌دهنده این است که بازیگران جدید وارد بازار آتی سکه شده‌اند. به طور معمول اگر تغییرات بازار آتی سکه مثبت یا منفی باشد (در شرایط افزایش یا کاهش قیمت قرار داشته باشد) و تعداد موقعیت‌های باز افزایش پیدا کند، این امر نشان‌دهنده شروع یک روند مشخص است که فعالان بازار در پیش گرفته‌اند؛ اما در صورتی که همین افزایش یا کاهش قیمت در بازار، به کاهش تعداد موقعیت‌های باز منجر شود، به اصطلاح گفته می‌شود که این امر نشان‌دهنده پایان یک روند است. 
در شرایط حاضر، افزایش تعداد موقعیت‌های باز، نوید احتمال افزایش حجم معاملات و ورود بازیگران جدید به این بازار را می‌دهد؛ هرچند هنوز اختلاف سررسیدها در این بازار بسیار اندک است. اغلب کارشناسان بازار قراردادهای آتی سکه، هفته جاری را برای این بازار در کنار بازار نقدی، متعادل پیش‌بینی می‌کنند که دلیل این امر، تعطیلات این هفته و نیمه تعطیلی بازارها عنوان می‌شود؛ در نتیجه به گفته این گروه، برای هفته جاری، روند پرقدرت رو به بالا یا پایین مورد انتظار نیست و همچنان بازیگر اصلی بازارها برای نوسانی شدن، اونس طلا است. این در حالی است که فعالان بازار همچنان چشم انتظار روي کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن مسیر باثبات‌تری برای بازارها هستند؛ چراکه معتقدند با شروع به کار دولت یازدهم و اعلام آمارهای جدید اقتصادی، فعالان، سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیران این بازارها، با چشم‌انداز روشن‌تری روبه‌رو می‌شوند و در انتخاب مسیر آگاهانه‌تر عمل می‌کنند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۷:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد