آتی سکه، با آرامش در مسیر صعود

آتی سکه، با آرامش در مسیر صعود
با وجود اینکه چند روزی است خریداران واقعی وارد بازار ارز و سکه شده‌اند و ترس از خرید (که به دلیل احتمال ریزش‌های شدیدتر قیمتی در بین معامله‌گران موج می‌زد) به میزان زیادی از بین رفته است، گزارش‌های رسیده از بازار روز گذشته حاکی از این بود که هنوز صرافان و دلار فروشان به معاملات صوری برای تغییرات قیمتی که مد نظر خودشان است می‌پردازند؛ در این روز دلالان با حجم بسیار زیادی به انجام معاملات صوری به خصوص معاملات ارز ‌پرداختند؛ معاملاتی که در آن هیچ‌گونه ارزی جابه‌جا نمی‌شود.
با وجود اینکه چند روزی است خریداران واقعی وارد بازار ارز و سکه شده‌اند و ترس از خرید (که به دلیل احتمال ریزش‌های شدیدتر قیمتی در بین معامله‌گران موج می‌زد) به میزان زیادی از بین رفته است، گزارش‌های رسیده از بازار روز گذشته حاکی از این بود که هنوز صرافان و دلار فروشان به معاملات صوری برای تغییرات قیمتی که مد نظر خودشان است می‌پردازند؛ در این روز دلالان با حجم بسیار زیادی به انجام معاملات صوری به خصوص معاملات ارز ‌پرداختند؛ معاملاتی که در آن هیچ‌گونه ارزی جابه‌جا نمی‌شود. در این میان در کنار دلالان، برخی صرافی‌ها نیز مانند چند روز گذشته روی تابلوی اعلام قیمت، نرخی حک نکرده‌ بودند. البته در کنار همین معاملات صوری، هر از چندگاهی معاملات واقعی صورت می‌گیرد که یک سمت آن مردم عادی هستند. در این شرایط بازار معاملات آتی سکه هم در نوسان قیمت‌ها، به آرامی از بازار نقدی تبعیت می‌کند. بهای سکه آتی روز گذشته هم به افزایشی که از روز شنبه آغاز شده بود ادامه داد و به همان آرامی، در دامنه محدود به نوسان پرداخت. افزایش قیمت روز گذشته در بازار نقدی و آتی در حالی روی داد که اونس طلا با بهای 1333 دلار - که نشان از کاهش قیمت داشت - در پایان معاملات روز جمعه، آرام گرفته بود.
قیمت دلار در بازار آزاد تهران هم روز یکشنبه کمی افزایش داشت و به 3190 تومان رسید. در سوی دیگر در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، دیروز تغییرات قیمتی در دامنه محدودی نوسان می‌کرد. از ابتدای معاملات روز گذشته، سکه سررسید شهریورماه بیش از سایر سررسیدها افزایش قیمت داشت که تقریبا تا انتهای معاملات هم به همین روند ادامه داد؛ اما با گذشت 2 ساعت از شروع معاملات روز گذشته این بازار، دامنه نوسان برای تمام سکه‌ها نزدیک به 2 درصد مثبت شد؛ البته این در حالی بود که در همان ساعات، به میزان اندکی از بهای سکه نقدی و دلار نسبت به صبح دیروز کاسته شد. از طرفی تعداد موقعیت‌های باز برای سررسید آبان ماه، در این روز باز هم بیش از سایر سررسیدها بود و در ساعاتی با مجموع تعداد موقعیت‌های باز سه سررسید دیگر برابری می‌کرد. 
پیش از این بازارهای نقدی و آتی سکه تمایل زیادی به کاهش قیمت ها داشتند که با خبرهای گاه و بی‌گاه تا حدودی از شدت این ریزش‌ها کاسته می‌شد، دلیل این امر هم جو اغراق آمیز مثبت در میان فعالان اقتصادی و معامله‌گران بازار بود که به پیش‌بینی آنها از کاهش قیمت‌ها دامن می‌زد و ترس از خرید و جو سنگین فروش را موجب می‌شد؛ اما در روزهای اخیر، با ورود خریداران به بازار، نشانه‌های خوبی از اینکه بازارها در حال پیدا کردن مسیر واقعی خود هستند، به چشم می‌خورد. با این حال به عقیده تحلیلگران بازار، روی کار آمدن دولت یازدهم است که جهت واقعی بازارها را مشخص خواهد کرد. در شرایط حاضر که بیشترین نوسانات در بازارها را خبرهای سیاسی موجب می‌شوند (البته در هفته جاری با توجه به نیمه تعطیل بودن بازارها و انتظار معامله‌گران برای مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید بازیگر اصلی بازارها اونس طلا است) عکس‌العمل متقابل ایران در عرصه سیاسی می‌تواند روند آتی بازار را مشخص کند که آیا در کوتاه‌مدت کاهش‌ها ادامه دارد یا روند کلی نزولی خواهد بود و یا روی کار آمدن دولت یازدهم با ورود خریداران واقعی به بازارها همزمان خواهد شد. 
یکی از دلایل افزایش قیمت‌های روز گذشته در بازارهای نقدی و آتی، در کنار جو خوشبینی معامله‌گران، خبرهای مثبت رسیده از سوریه هم بود؛ از سوی دیگر و از بعد نوسانات اونس طلا، از آنجا که میزان خرید جواهرات کاهش یافته است، اکثر کارشناسان اقتصادی بلومبرگ برای چهارمین هفته متوالی به رشد بهای جهانی طلا در هفته جاری رای داده‌اند که با توجه به اینکه احتمالا در این هفته بازارهای داخلی بیشتر تحت تاثیر نوسانات اونس فلز زرد خواهند بود، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا روند بازارها با شرایط کنونی تغییر چندانی نخواهد داشت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۵:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد