سرنوشت شمش و محصولات فولادی عرضه نشده در بورس‌کالا، مشخص شود

سرنوشت شمش و محصولات فولادی عرضه نشده در بورس‌کالا، مشخص شود
انجمن نوردکاران از نهادهای نظارتی درخواست کرد تا سرنوشت شمش و محصولات فولادی که در بورس کالا عرضه نشده‌اند را شفاف‌سازی کنند.

انجمن نورد کاران از نهادهای نظارتی درخواست کرد تا سرنوشت شمش و محصولات فولادی که در بورس کالا عرضه نشده، مشخص شود.

در نامه انجمن نوردکاران آمده است: از زمان اعلام معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش فوری قیمت شمش فولاد و الزام فولادسازان به عرضه در بورس کالا بلافاصله صحبت‌های متناقض تولیدکنندگان شمش فولادی شروع شد.

در ابتدا اعلام کردند که کاهش قیمت شمش فولاد به نفع هیچ کس نبوده و صادرات شمش فولاد، خام فروشی نیست و سپس اظهار داشتند که نوردی‌ها قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند و خواهان عرضه شمش در بورس کالا نیستند و فقط می‌خواهند شمش در بورس کالا کشف قیمت شود.

این اظهارات در حالی است که انجمن نوردکاران فولادی ایران طی این مدت بارها و بارها مواضع خود را به صورت شفاف و علنی بیان کرده و خواهان عرضه تمامی شمش فولادی تولیدی کشور از طریق بورس کالا بوده است. ما معتقدیم عرضه تمامی شمش فولادی کشور در بورس کالا علاوه بر شفاف سازی، کاهش قیمت را نیز به دنبال خواهد داشت و نوردکاران نیز حاضرند تا بخش عمده محصول تولیدی خود را از طریق بورس کالا عرضه کرده و مابقی را صادر کنند چرا که صادرات میلگرد ارزش افزوده بیشتری را داشته و در نهایت ارزآوری بیشتری را برای کشور آن هم در شرایط حساس اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.

در این بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش فولاد واحدهایی که تحت عنوان خودمصرف اعلام می‌شوند در بورس کالا عرضه نشده و برای مصرف داخلی استفاده می‌شود، از این رو باید صد در صد محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند چرا که سایر نوردکاران تنها می‌توانند ۳۰ درصد از شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند.

در واقع واحدهای خودمصرف، بایستی طی شش ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه می‌کردند اما طی این مدت تنها ۷۵۰ هزار تن محصول از سوی آنها عرضه شده، بنابراین مشخص نیست واحدهای خودمصرفی که شمش را طبق سهمیه اعلامی وزارت صنعت در بورس کالا عرضه نکرده و تعهدات خود را در این زمینه نیز به درستی ایفا نکرده اند، چرا محصول تولیدی خود را نیز در بورس کالا عرضه نکردند؛ این در حالیست که آمارهای صادراتی نیز طی این مدت کاهشی بوده است.

بنابراین از نهادهای نظارتی درخواست می‌شود تا به این موضوع ورود کنند تا مشخص شود سرنوشت شمش فولاد و مقاطع فولادی که در بورس کالا عرضه نشده چه شده است؟

نکته مهم این است که اغلب شمش‌ها و مقاطع فولادی واحدهای بزرگ با نرخ‌های بالاتر از بورس کالا در بازار آزاد عرضه شده و حال که با فشار وزارت صنعت برای عرضه تمام محصولات در بورس کالا مواجه شده اند برای گمراهی نهادهای نظارتی انگشت اتهام را به سمت مصرف کنندگان نشانه گرفته اند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۱۰:۳۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد