سنگ فيروزه نیشابور: قیمت، خواص و انواع آن + عکس فیروزه نیشابور ایرانی

سنگ فيروزه نیشابور: قیمت، خواص و انواع آن + عکس فیروزه نیشابور ایرانی
در این مقاله سنگ فیروزه نیشابور، به خواص فیروزه نیشابور، فیروزه اصیل ایرانی پرداخته و انواع فیروزه نیشابوری را معرفی کرده ایم: فیروزه نیشابور عجمی، فیروزه نیشابور عجمی نیم رنگ، فیروزه عربی، فیروزه توفال، فیروزه چغاله، فیروزه شجری، فیروزه شکوفه و ...

فیروزه نیشابور ایران یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های جواهری است که در بسیاری از معماری‌های باشکوه اسلامی استفاده شده است. از سنگ فیروزه نیشابور در گنبدها و مناره‌های باشکوه میدان نقش جهان گرفته تا کاخ‌ها و باغ‌های سرتاسر کشور، استفاده شده است.

عکس سنگ فیروزه نیشابور در معدن - سایت زر

در این مقاله سایت طلا و جواهر زر، سعی می‌کنیم تا اطلاعات کاملی در مورد سنگ فیروزه بالاخص فیروزه نیشابور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و ازآنجایی‌که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های سنگ فیروزه می‌باشد لازم دانستیم تا شما عزیزان را با سنگ فیروزه نیشابور آشنا کنیم.

فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور یک کانی کمیاب و ارزشمند آبی نزدیک به سبز است که خواهان فراوانی دارد. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به‌عنوان نگین برای انگشتر فیروزه نیشابور مردانه، انگشتر فیروزه زنانه، پلاک فیروزه طلا، گردنبند فیروزه، گوشواره فیروزه و دیگر جواهرات به کار می‌رودپیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.

عکس فیروزه شجر نیشابور ایران - سایت زر

فیروزه نیشابور از جمله سنگ‌های قیمتی دنیاست، این سنگ معدنی کدر به رنگ آبی آسمانی تا سبز می‌باشد که بسیار نادر است و با درجات مختلفی عرضه می‌شود. فیروزه در طول تاریخ نام‌های زیادی داشته است، اما نامی که تا به امروز باقی‌مانده است، فیروزه است.  از زبان فرانسوی قرن شانزدهم تورکی به معنای ترکی گرفته شده است؛ زیرا بیشتر مواد معدنی ایرانی معادن خراسان در ایران از طریق آناتولی به اروپا وارد می‌شد. در ایام گذشته صادرات ملل شرق و همچنین ایران از راه ترکیه به اروپا صورت می‌گرفته است، تصور همگان بر این بوده است که این کانی از ترکیه استخراج شده است و به همین دلیل سنگ فیروزه که به زبان لاتین ترکوئیز turquise  معنی می‌شود، به معنای سنگ ترکی می‌باشد.

برای اینکه اطلاعات کافی در مورد خواص سنگ فیروزه داشته باشید می‌توانید مقاله زیر از سایت طلا و جواهر زر را نیز مطالعه کنید:

سنگ فیروزه نیشابور به‌خصوص نوع شجر در ایران جایگاه خاصی دارد و در بازار جواهر ایران بسیار پر طرف‌دار می‌باشد. گفتنی است که در بازار ایران‌ دو نوع‌ سنگ فیروزه بسیار پرطرف‌دار می‌باشد که عبارت است از: فیروزه نیشابور و دیگری فیروزه دامغان. فیروزه‌ نیشابور از بهترین‌ نوع‌ و همچنین گران‌ترین فیروزه‌ها می‌باشد و از لحاظ کیفیت از فیروزه دامغان کیفیت برتری دارد.

معرفی سنگ فیروزه نیشابور

یکی از پربهاترین و پرجلوه‌ترین سنگ‌های دنیای جواهر در معادن نیشابور به دست می‌آید و آن چیزی جز سنگ فیروزه نیشابور نیست. معروفیت فیروزه نیشابور به‌خاطر کیفیت عالی می‌باشد و نوع خاص آن که فیروزه نیشابور عجمی و شجری ممتاز می‌باشد. وجود نمونه‌های زیبایی از سنگ فیروزه نیشابور در موزه‌های مطرح دنیا چون موزه زمین‌شناسی لندن و امریکا و موزه علوم زمین تهران خود گواه ارزش این سنگ قیمتی است.

معرفی سنگ فیروزه نیشابور - سایت زر

سنگ فیروزه، یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته شده در دنیاست. زیبایی اش در طول تاریخ آن را در زمره سنگ‌های پر رمز و راز قرار داده و افسانه‌ها در مورد آن نسل به نسل و سینه‌به‌سینه ساخته شده است.

فیروزه، این سنگ زیبا آدمیان را در طول قرن‌ها شیفته خود کرده است. بنا به منابع تاریخی و باستان‌شناسی در معابد مصر، ۴ دستبند فیروزه جواهر در دستان ملکه در یک معبد باستانی یافت شده است. استخراج این سنگ دیدنی در حدود ۷۰۰۰ سال پیش، در حدود عصر نوسنگی و آغاز دوران سکونت گرایی آغاز شد و به‌طورکلی استفاده از فیروزه را باستان‌شناسان به ۶ هزار سال قبل نسبت می‌دهند.

معرفی معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه نیشابور در ۵۵ کیلومتری شمال شرق نیشابور قرار داشته و دارای ذخیره‌ای بیش از ۹ هزار تن و ظرفیت تولید سالانه ۱۹ تن است. از هر تن سنگ فیروزه به طور متوسط ۸ تا ۱۰ کیلوگرم فیروزه نیشابور به دست می‌آید که عمدتاً به‌منظور تزئینات و به‌عنوان سنگ قیمتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ورودی معدن فیروزه نیشابور - سایت زر

نامورترین و پرخواهان‌ترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده است. معدن این فیروزه در نزدیکی روستای معدن نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.

فیروزه و فیروزه‌ ایرانی ما به طور طبیعی در خاک مرطوب حاوی مس تشکیل می‌شود. کمتر کشور دیگری مانند مصر، چین و ایالات متحده با سابقه مشابه در معادن فیروزه وجود دارد. اما معادن نزدیک شهر نیشابور از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین معادن امروزی هستند. نیشابور، زمانی پایتخت ساتراپی امپراتوری ساسانیان، شهری باستانی در استان خراسان، شمال شرقی ایران است.

استخراج فیروزه نیشابور در زمان صفویه به طور دقیق و دقیق زیر نظر دولت انجام می‌شد. بااین‌حال قاجار از همین رویکرد پیروی نکرد. مقامات محلی و افراد مسئول معدن بودند.

جایگاه معدن فیروزه نیشابور کجاست؟

نیشابور منطقه‌ای است کهن در استان خراسان رضوی واقع در دشتی نسبتاً وسیع که از شمال به شهرستان‌های چناران و قوچان و از شرق به مشهد و از جنوب به تربت حیدریه و کاشمر و از غرب به سبزوار محدود می‌شوداین شهرستان با وسعتی معادل ۸۷۳۲ کیلومتر، محل استخراج مرغوب‌ترین فیروزه جهان است و در دل کوه‌های خود سنگی آبی به رنگ آسمان را جای داده است.

معدن فیروزه نیشابور در ایران - سایت زر

فیروزه ‌ایرانی در نیشابور یافت می‌شود که یکی از منابع اصلی فیروزه مرغوب در دنیا به شمار می‌رود، باتوجه‌به کشف جسدی در کهن دژ، نیشابور بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد و در کنار آن قطعات فیروزه یافت شده می‌توان گفت در ایران استفاده از این سنگ افسانه‌ای به ۲ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

معدن فیروزه نیشابور در ۵۳ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان در دامنه‌های جنوبی ارتفاعات بینالود قرار داشته و با ۱۶۵ نفر عضو به‌صورت تعاونی اداره می‌شود.

شهر بزغان شهر معروف سنگ فیروزه نیشابور با رنگ فیروزه‌ای

شهر بزغان که به شهر فیروزه ای معروف است واقع در استان خراسان و در شهرستان نیشابور است که مساحت شهر بزغان ۱۶۶۸ کیلومتر مربع می‌باشد. که معدن فیروزه نیشابور در این شهر وجود دارد و به همین دلیل شهر فیروزه شهرت گرفته است.

خرید سنگ فیروزه نیشابوری - شهر بزغان - سایت زر

فیروزه نیشابور، یکی از ره‌آوردهای نیشابور به شمار آمده و فروشگاه‌های فراوانی در بخش‌های سیاحتی شهر نیشابور و مشهد این فیروزه را به شکل‌های گوناگون عرضه می‌کنند. افزون بر آن‌ها رنگ فیروزه‌ای یک رنگ نمادین برای نیشابور تلقی شده است و در دهه ۱۳۷۷ هجری از سوی شهرداری تلاش‌هایی برای فیروزه‌ای کردن رنگ دیوارها و مغازه‌های خیابان‌های اصلی شهر نیز انجام گرفت.

تاریخچه نام فیروزه‌ ایرانی در زبان فارسی

به نظر می‌رسد فیروزه (پیروزه) در زبان فارسی از کلمه پیروزی ریشه گرفته است. پارسیان باستان بر این عقیده بودند که بازتاب ماه روی سنگ فیروزه برای آنان خوش‌یمن است و آنان را در مقابل چشم شیطان محافظت می‌کند و برخی نیز معتقد بودند که نگاه کردن به فیروزه اثری شفابخش دارد. مارکوپولو جهانگرد ونیزی نیز در یادداشت‌های خود در خصوص فیروزه نیشابور مطالبی را نوشته است.

عکس فیروزه نیشابور در دل کوه - سایت زر

خواص فیروزه نیشابور

  1. خواص فیروزه نیشابور بسیار متعدد می‌باشد که در زیر به خواص فیروزه نیشابور اشاره می‌کنیم:
  2. فیروزه نیشابور مفرح معده می‌باشد.
  3. فیروزه برای سردرد بسیار مفید است.
  4. استفاده از سرمه فیروزه نیشابور برای چشمها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می‌نماید.
  5. کسانی که در شب دید خود را از دست می‌دهند، استفاده از سرمه فیروزه نیشابور  آنان را درمان می‌کند.
  6. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می‌کند
  7. استفاده از فيروزه نیشابور باد فتق درد ریه، جنون، درد اعضاء و بسیاری از بیماری‌ها داخلی را درمان می‌نماید.
  8. استفاده از انگشتر فيروزه نیشابور به قلب آرامش می‌دهد.
  9. فيروزه نیشابور خوف و وحشت را از آدمی دور می‌سازد.
  10. فيروزه نیشابور دشمنان را دور و آدمی را بر آنها غالب می‌سازد.
  11. فيروزه نیشابور انسان را در مقابل حوادث برق حفاظت کرده و نمی‌گذارد که آدمی در آب غرق گردد.
  12. فيروزه نیشابور جانوران موذی و گزنده را دور می‌سازد و نمی‌گذارد که آنها به آدمی آسیب برسانند .
  13. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که اول ماه جدید زمانی که به ماه نگاه کردید، به فیروزه بنگرید، برکت و دولت برای شخص آورده و او را بی‌نیاز می‌نماید .
  14. استفاده از رنگ آبی آن مفیدتر است .
  15. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که برای زن حامله مفید و محافظ است.
  16. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که استفاده از آن در آدمی احساس محبت، عشق، علم و هنر را ترقی می‌دهد و برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می‌باشد.
  17. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که قلب و چشم را تقویت می‌نماید .
  18. فیروزه برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می‌باشد.
  19. فیروزه قلب و چشم را تقویت می‌نماید.
  20. از دیگر خواص فیروزه نیشابور این است که به همراه هر کسی که باشد، از برق‌گرفتگی، غرق‌شدن، نیش جانوران موذی، نظر بد و قتل و کشته‌شدن در امان است و محفوظ، با کسانی که مزاج بادی دارند موافق می‌باشد.

انواع مدل فیروزه نیشابوری

سنگ فیروزه نیشابوری به دو دسته فیروزه نیشابور عجمی که شامل فیروزه نیشابوری،  فیروزه عجمی نیم رنگ، فیروزه عربی و فیروزه نیشابور شجری تقسیم می‌شود که خود آنها نیز هرکدام دارای گروه‌بندی خاص خود می‌باشد.

انواع مدل فیروزه نیشابوری - سایت زر

  1. فیروزه نیشابور عجمی: این نوع فیروزه نیشابوری، گرد و درشت است و دارای فیروزه خالص به رنگ آبی سیر که گران‌قیمت‌ترین نوع فیروزه است و برای ساختن انگشتر فیروزه استفاده می‌شود.

  2. فیروزه نیشابور عجمی نیم رنگ: این نوع فیروزه، از نوع قبلی یعنی فیروزه عجمی کم‌رنگ‌تر است.

  3. فیروزه عربی: فیروزه‌ای تخت با رنگ آبی سیر است و بیشتر برای ساختن پلاک طلای فیروزه و مدال در عربستان استفاده می‌شود.

  4. فیروزه توفال: این نوع فیروزه نیشابور، مانند فیروزه عربی بوده با این تفاوت که سنگ آن از میان رفته و فقط لایه‌ای از فیروزه با رنگ آبی سیر باقی‌مانده است.

  5. فیروزه توفال نیم‌رنگ: این نوع فیروزه نیشابوری، از فیروزه توفال کمی روشن‌تر است.

  6. فیروزه توفال سفید: این نوع فیروزه نیشابور ایرانی، رنگ آبی خیلی روشن دارد.
  7. فیروزه چغاله: فیروزه‌ای گرد و درشت شبیه فیروزه عجمی بوده؛ اما رنگ آن خیلی روشن مثال آبی کم‌رنگ می‌باشد.
  8. چغاله نیم‌رنگ: فیروزه‌های گرد نسبتاً درشت را می‌گویند که برای ساختن انگشتر فیروزه طلا و جواهر زنانه و انگشتر فیروزه مردانه استفاده می‌شود.
  9. فیروزه شجری: سنگ فیروزه نیشابور، نوعی کانی خود رنگ می‌باشد و رنگ آن متعلق به ترکیبات شیمیایی آن می‌باشد و غالباً در سنگ فیروزه ناخالصی‌های رگه مانند قهوه‌ای و خاکستری تیره یا سیاه دیده می‌شود که در اصطلاح به این نوع فیروزه نیشابور، فیروزه شجر گفته می‌شود. به‌طورکلی، فیروزه رگه‌دار را که از اجتماع چند دانه فیروزه در داخل سنگ کنار هم تشکیل شده است را فیروزه شجری می‌گویند.
  10. فیروزه شکوفه: فیروزه‌ای است ریزتر از چغاله و فیروزه کمی دارد.
  11. فیروزه چال یا نرم: این نوع فیروزه نیشابور، دانه‌های خیلی کوچک فیروزه و کمی بزرگ‌تر از عدسی است که در سنگ‌های معدن دیده می‌شود.
  12. فیروزه درشت: سنگ‌های نسبتاً درشتی است که در آن رگه‌های باریک و پراکنده و نازک فیروزه دیده می‌شود که از نازل‌ترین نوع فیروزه نیشابوری است.

خرید طلا و جواهر با سنگ فیروزه نیشابور

یکی از مکان‌هایی که پیر و جوان، کوچک و بزرگ از آنجا سنگ فیروزه نیشابور و یا مدل‌های دیگر را خریداری می‌کنند مشهدالرضا (ع) ، می‌باشد که به دلیل نزدیکی به نیشابور از گذشته محل تراش و عرضه فیروزه می‌باشد؛ اما دلیل بر اصل بودن آن نمی‌باشد، سعی کنید سنگ فیروزه را از جاهایی که اعتبار دارند خریداری نمایید.

و اما ما نیز در سایت زر با اعتباری چند ساله در فروش اینترنتی و دارا بودن نماد چهار ستاره نماد اعتماد می‌توانیم برای شما بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را ارائه دهیم و شما با رفتن به فروشگاه طلا و جواهر با سنگ فیروزه می توانید انواع مدل طلا و جواهر با سنگ فیروزه همراه با قیمت ملاحظه نمایید. برای سفارش و خرید محصول موردنیاز خود کافی است با گالری ما تماس گرفته و با مشاوره با کارشناسان ما اقدام به خرید هر نوع محصول جواهر نمایید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد