ریسک‌هایی که بورس را تهدید می‌کند

 ریسک‌هایی که بورس را تهدید می‌کند
 کم و زیاد شدن ارتفاع معاملات بورس در روز گذشته، منتشر شدن نامه‌ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور در رابطه با ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، زمزمه افزایش اختلاف بین دولت و مجلس و مسائلی از این دست از جمله دغدغه‌های فعالان شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته بود.

 کم و زیاد شدن ارتفاع معاملات بورس در روز گذشته، منتشر شدن نامه‌ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور در رابطه با ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، زمزمه افزایش اختلاف بین دولت و مجلس و مسائلی از این دست از جمله دغدغه‌های فعالان شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته بود.
هشدار فرابورس درباره یک گروه تلگرامی خاص

روز گذشته اطلاعیه فرابورس ایران با امضای سروش خواجه‌حق‌وردی، مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد. اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه افرادی در فضای مجازی و از طریق پیام‌رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال ارائه خدمات سرمایه‌گذاری و سبدگردانی هستند. این سازمان با بیان اینکه وظیفه‌اش نظارت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران است، این مساله را مطرح کرده که در بررسی این گروه‌ها و کانال‌ها و صفحه‌ها به این موضوع دست پیدا کرده است که این افراد در قالب یک گروه خصوصی تلگرام که نام آن را در اطلاعیه خود درج کرده است، فعالیت می‌کرده‌اند.

اعضای این گروه ادمین‌های گروه‌های عمومی و کانال‌های تلگرامی پرمخاطب بوده‌اند. این اطلاعیه همچنین اضافه کرده است که این افراد تلاش زیادی کرده بودند که هویتشان نامشخص بماند اما با رصد و تلاش زیاد، سازمان به هویت این افراد پی برده است و اطلاعات لازم را از صحبت‌های آنها مستندسازی کرده است. سپس در اطلاعیه فرابورس آمده است که این گروه که نام آن در اطلاعیه درج شده است، مظنون به دستکاری قیمت بوده‌اند. همچنین کارکرد دیگر آنها این بوده است که با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات برای خرید سهم توسط سهامداران اقداماتی انجام می‌داده‌اند.

 در نهایت فرابورس ایران بیان کرده است که با توجه به سطح محرمانگی پرونده، از ارائه اطلاعات تکمیلی در این رابطه تا زمان تعیین تکلیف در مراجع ذی صلاح معذور است و این اطلاعیه را جهت ارائه هشدار به سرمایه‌گذاران منتشر کرده است. افراد فعال در شبکه اجتماعی توییتر با بازنشر این نامه در صفحه‌های شخصی خود به این مساله می‌پرداختند که وقتی از تخلف و رانت در حوزه بورس صحبت می‌شود، منظورشان چنین اتفاقاتی است. البته برخی‌ها بعد از انتشار این اطلاعیه، به پشتیبانی از نماینده‌های مجلس که در هفته‌های گذشته از تخلفات حوزه بورس صحبت کرده بودند و خواستار برخورد قضایی با متخلفان بورسی شده بودند برآمدند. این افراد در صفحه‌های خود نوشتند که باید از نماینده‌هایی که در هفته‌های گذشته پیگیر تخلفات انجام شده در این حوزه بوده‌اند تشکر کرد، چراکه همین نامه هم در راستای حمایت آنها و رسانه‌ای کردن تخلفات و رانت‌ها در حوزه بورس است. منظور آنها از بیان این حرف این بود که مجلس و نماینده‌ها به سازمان بورس فشار آورده‌اند که امروز مجبور شده است قبل از رسانه‌ای شدن خیلی از موارد توسط قوه قضائیه یا نماینده‌های مجلس خودش دست به کار شود و درباره تخلفات صحبت کند.
بورس از مسیر صعودی باز می‌گردد؟

در هفته‌های گذشته بعد از مدت‌ها، سهامداران شاهد روزهایی بودند که بورس سبزپوش شده و در مسیر صعودی قرار گرفته بود. روزهایی که عده زیادی از سهامداران احساس می‌کردند بورس در حال بازگشت به روزهای صعودی و سراسر سبز اوایل سال جاری است و در نوشته‌ها و تحلیل‌های خود از بازگشت آرامش و ثبات به بورس بعضا می‌نوشتند. اما در همین روزها، افرادی در شبکه‌های اجتماعی بودند که نسبت به این روند و دل بستن سهامداران به برگشتن بورس به اوایل سال جاری هشدار می‌دادند.

آنها این مساله را مطرح می‌کردند که نباید به سهامداران خرد امید واهی داد و آنها را مجاب کرد که سرمایه بیشتری به این بازار وارد کنند. هرچند افرادی که چنین دیدگاهی داشتند، مورد انتقادهای تند و تیزی قرار می‌گرفتند و حتی انگ مخالفت با برگشت بورس به مسیر صعود و اختلال در بازار به آنها زده می‌شد اما مساله‌ای که آنها مطرح می‌کردند برمی‌گشت به حوزه سیاست داخلی و خارجی کشور. به اعتقاد این افراد اختلاف نظرها بین دولت و مجلس، زمزمه‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن واکنش اروپا و کشورهای غربی باعث می‌شود که بورس و در کل دیگر بازارهای مالی در ایران، روزهای پرریسکی پیش رویشان باشد. آنها البته بیان نمی‌کردند که نباید در این بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کرد، اما می‌گفتند نباید سهامداران خرد و مردم را به اوج گرفتن بورس مانند اوایل سال جاری دلخوش کرد و باید از تجربه حبابی هفته‌های گذشته درس گرفت.

حالا در دو روز گذشته و بعد از نمایان شدن بیش از پیش اختلاف بین دولت و مجلس، ابلاغ طرح کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و ... شاخص بورس وارد مسیر نزولی شده است. در چنین فضایی افرادی که قبلا چنین نظریه‌هایی را مطرح کرده بودند به این مساله می‌پردازند که خوشبینان به بورس و روند دوباره بازگشت به روزهای اوج بورس در اوایل سال جاری، فقط چشمشان به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود و فکر می‌کردند که با برگزاری این انتخابات و مشخص شدن نتایجش بورس دوباره اوج می‌گیرد.

به اعتقاد این دسته از افراد گروهی خوش‌بین گمان می‌کردند که تنها انتخابات آمریکا روی بورس ایران تاثیرگذار است و فکر می‌کردند که با پایان یافتن این انتخابات تمام شرایط بازارهای مالی ایران بهبود پیدا می‌کند اما حالا اختلافات سیاسی در داخل کشور و تنش‌های بین‌المللی دیگر ریسک‌هایی هستند که فضای بورس و دیگر بازارهای مالی کشورمان را تهدید می‌کند.

نکته دیگری که این افراد مطرح می‌کنند از این قرار است که سهامداران خرد در چند وقت گذشته جلوتر از برخی فعالان بورسی و رسانه‌ها بوده‌اند. مساله‌ای که آنها درباره‌اش صحبت می‌کنند، بحث عرضه‌های اولیه در بورس است. به اعتقاد این افراد عدم استقبال از عرضه‌های اولیه و فروش کم آنها به نسبت چند ماه پیش، نشان از آن دارد که سهامداران خرد چشمشان به مجموع عوامل تاثیرگذار روی بورس است و مثل قبل اسیر تبلیغات و شعارها نشده‌اند.

در نهایت این گروه از افراد در شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام درباره این موضوع می‌نویسند وظیفه فردی که خود را تحلیلگر می‌نامد این است که تمام جهات را برای سهامداران نمایان کند و نه فقط آن نمایی را که مدنظر خودش است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۵:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد