معامله‌گران خرد بورس تهران پس از چهار هفته خرید متوالی، فروشنده شدند

 معامله‌گران خرد بورس تهران پس از چهار هفته خرید متوالی، فروشنده شدند
 آخرین هفته معاملاتی آذرماه برای بورس‌بازان با افت شاخص کل به پایان رسید. جایی که پس از چهار هفته صعود متوالی، این نماگر با کاهش ۲/ ۶ درصدی به اوایل آذرماه بازگشت. در این هفته کوچک و بزرگ روندی مشابه را ثبت کردند و در حالی که ابتدای هفته مثبتی داشتند، در ادامه رو به افول گذاشته و با افزایش هیجانی فشار فروش در کلیت بازار مواجه بودیم. این مهم سبب شد تا درست پس از چهار هفته سهامداران خرد در نقش فروشنده ظاهر شوند و شاهد تغییر مالکیت سهامی به ارزش ۴هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار باشیم.

 آخرین هفته معاملاتی آذرماه برای بورس‌بازان با افت شاخص کل به پایان رسید. جایی که پس از چهار هفته صعود متوالی، این نماگر با کاهش ۲/ ۶ درصدی به اوایل آذرماه بازگشت. در این هفته کوچک و بزرگ روندی مشابه را ثبت کردند و در حالی که ابتدای هفته مثبتی داشتند، در ادامه رو به افول گذاشته و با افزایش هیجانی فشار فروش در کلیت بازار مواجه بودیم. این مهم سبب شد تا درست پس از چهار هفته سهامداران خرد در نقش فروشنده ظاهر شوند و شاهد تغییر مالکیت سهامی به ارزش ۴هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار باشیم.

این میزان خروج نقدینگی خرد از گردونه معاملات سهام از ابتدای مهرماه تاکنون نظیری نداشت.  در حالی سهامداران خرد رکوردی سه ماهه در مسیر خروج از بازار رقم زدند که میان صنایع ۳۸ گانه بورسی، عملکردی بینابین را ثبت کردند. به‌طوری که در مقابل خروج نقدینگی حقیقی از ۲۵ گروه بورسی، ۱۳ صنعت نیز شاهد ثبت خالص خرید مثبت سهامداران خرد بودند. در این میان گروه‌های با ارزش بازار بالا، اولویت اصلی حقیقی‌ها در سمت فروش سهام بودند.

 در این راستا بیشترین خالص فروش حقیقی در گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. در این گروه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۸۶۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورسی بودیم. پس از آن نوبت به بزرگان کالایی رسید. پتروشیمی‌ها این هفته با خالص فروش ۷۵۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند. این رقم در گروه محصولات چندرشته‌ای صنعتی به ۶۰۴ میلیارد تومان رسید.

فلزی‌ها نیز در هفته منفی بورس تهران با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۹۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند.  پالایشی‌ها هر چند کمتر اما از هجوم حقیقی‌ها به صف‌های فروش در امان نماندند و در هفته منتهی به ۲۶ آذر شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۵۵ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی بودند. در آن سوی بازار اما بیشترین نگاه حقیقی‌ها به گروه بیمه و صندوق بازنشستگی بود. این گروه در هفته‌ای که گذشت با خالص خرید ۹۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان از سوی حقیقی‌ها همراه شدند. گروه لاستیک و پلاستیک نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۹ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. زراعی‌ها نیز در روند مشابه مورد اقبال حقیقی قرار گرفتند و سهامی به ارزش ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به سبد سهام این گروه از بازیگران بورسی افزوده شد.
مروری بر جابه‌جایی‌های هفته

شنبه: در ابتدای هفته گذشته رشد 4/ 1 درصدی را ثبت کرد و به محدوده یک میلیون و 527 هزار واحد رسید. در این روز انعکاس رشد هفته گذشته فلزات در بازارهای جهانی بر روند پیش روی بازار سهام سبب شد تا شاخص کل بورس که در روزهای پایانی هفته ماقبل روندی تقریبا خنثی را به نمایش گذاشته بود، ۲۱ هزار و ۲۳۴ واحد به پیش برود. در این روز سهامداران خرد خالص خرد به میزان 295 میلیارد و 390 میلیون تومان را رقم زدند. در این روز بیشترین ورود نقدینگی حقیقی در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی رقم خورد. به این ترتیب فلزی‌ها شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 330 میلیارد و 900 میلیون تومان در مسیر حقوقی‌ به حقیقی بودند. در آن سوی بازار اما بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از آن گروه چندرشته‌ای صنعتی به میزان 109 میلیارد تومان شد. دارویی‌ها نیز در وضعیتی مشابه شاهد انتقال سهامی به ارزش 80 میلیارد و 620 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. پالایشی‌ها نیز روز شنبه در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفتند و جابه‌جایی 71 میلیارد و 626 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند.

یکشنبه: دومین روز کاری هفته گذشته با افت 8/ 0 درصدی شاخص کل به پایان رسید. هرچند در این روز بیش از نیمی از نمادها قرمزپوش شدند، اما صف‌های تشکیل‌شده در سمت خرید سهام به نسبت فروش طولانی‌تر بود.  روز یکشنبه پس از سه روز ثبت خالص خرید از سوی بازیگران خرد سهام، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 111 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این میان بیشترین خروج سرمایه حقیقی از زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. به این ترتیب پتروشیمی‌ها در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد انتقال سهامی به ارزش 111 میلیارد و 980 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران عمده بازار بودند. رده دوم و سوم لیست فروش حقیقی‌ها نیز به گروه‌های کامودیتی‌محور بازار اختصاص داشت. به‌طوری که گروه فلزات اساسی در این روز با خالص فروش 93 میلیارد و 960 میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند. این رقم در گروه چندرشته‌ای صنعتی به 93میلیارد و 170 میلیون تومان رسید. در آن‌سوی بازار، اما دیگر گروه کالایی یعنی فرآورده‌های نفتی مورد اقبال سهامداران حقیقی واقع شد و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 229 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. دیگر سهام موجود در لیست خرید روز یکشنبه بورس‌بازان خرد را گروه‌های کوچک و ریالی تشکیل می‌دادند که به‌عنوان نمونه می‌توان به گروه قند و شکر، بیمه، زراعت و انبوه‌سازی اشاره کرد.

دوشنبه: طی معاملات روز دوشنبه شاخص سهام به حرکت در مسیر کاهشی ادامه داد و این‌بار شاهد کاهش 1/ 2 درصدی ارتفاع این نماگر بودیم. در این روز بازار سهام دو نیمه متفاوت داشت. به این ترتیب بازار سهام که با انتشار خبر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص شروعی مثبت داشت، در ادامه روندی متفاوت را در پیش گرفت و اخبار ضد و نقیض در این خصوص و برداشت نادرست معامله‌گران از آن سبب شد تا کلیت بورس تهران با تشدید عرضه‌ها مواجه شود. معاملات این روز در حالی خاتمه یافت که سهامی به ارزش ۱۶۴۵ میلیارد تومان از سرمایه‌گذاران حقیقی به حقوقی‌ها منتقل شد. نکته قابل توجه معاملات روز دوشنبه خروج سنگین پول حقیقی از گروه فلزات اساسی بود که پیش‌تر به واسطه رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفت. بر این اساس طی روز دوشنبه سهامی به ارزش 350 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی از جانب اشخاص حقیقی به فعالان حقوقی بازار منتقل شد. در مقابل بیشترین ورود حقیقی نیز به گروه لاستیک و پلاستیک صورت گرفت که مجموعا در همه نمادهای این صنعت به حدود 35 میلیارد تومان رسید.  

سه‌شنبه: بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه سنگین‌ترین افت از ۵ شهریور را تجربه کرد و به قعر ابرکانال 4/ 1 میلیون واحد نزول کرد. این کاهش 8/ 3 درصدی ماحصل افت ۹۰ درصد از نمادهای معاملاتی و صف‌نشینی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی در سمت فروش سهام بود. ضمن آنکه سهامداران حقیقی سومین خروج سنگین در تاریخ بازار سهام را رقم زدند. به این ترتیب در معاملات روز سه‌شنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 2 هزار و 288 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران خرد این بازار بودیم. در این روز بیشترین خروج سرمایه حقیقی از گروه فلزات اساسی به میزان 443 میلیارد تومان رقم خورد. در ادامه این مسیر خودرویی‌ها شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 428 میلیارد و 830 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. پتروشیمی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و سهامی از این گروه به ارزش 301 میلیارد و 100 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد.

چهارشنبه: آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افت 04/ 1 درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید تا این نماگر با یک درصد کاهش دیگر تا محدوده یک میلیون و ۴۱۳ واحد عقب‌نشینی کند. در این روز با وجود تداوم افت قیمت سهام اما از شتاب سهامداران خرد در مسیر خروج کاسته شد و به 867 میلیارد و 600 میلیون تومان محدود شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۱۴:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد