شروع سبز سهام با تحرک حقیقی‌ها

شروع سبز سهام با تحرک حقیقی‌ها
بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز اعمال دامنه نوسان نامتقارن (مثبت ۶ و منفی ۲) با سبزپوشی قیمت‌ها و رشد ۹/ ۳ درصدی شاخص کل همراه شد. بر این اساس با احتساب معاملات روز شنبه، طی ۴ روز متوالی شاخص کل رشد ۲/ ۱۱ درصدی را تجربه کرد. این رقم بیشترین رشد درصدی شاخص از ۵ شهریور بود.

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز اعمال دامنه نوسان نامتقارن (مثبت ۶ و منفی ۲) با سبزپوشی قیمت‌ها و رشد ۹/ ۳ درصدی شاخص کل همراه شد. بر این اساس با احتساب معاملات روز شنبه، طی ۴ روز متوالی شاخص کل رشد ۲/ ۱۱ درصدی را تجربه کرد. این رقم بیشترین رشد درصدی شاخص از ۵ شهریور بود. بر این اساس شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد بازگشت. شاخص هم‌وزن نیز روز گذشته با رشد حدود ۳ درصدی ۶/ ۴۳۵ هزار واحد را مجددا لمس کرد. این میزان رشد درصدی شاخص هموزن نیز بیشترین مقدار از ۴ مردادماه بود.
پایان هفته سبز کامودیتی‌ها در بازار جهانی و سقف شکنی‌ها به ویژه در فلزات اساسی و نفت از جمله عوامل موثر در بورس روز شنبه بود. مس با عبور از مرز ۸ هزار و ۳۰۰ دلار، رکورد ۸ ساله (از فوریه ۲۰۱۳ تاکنون) ثبت کرد. نفت برنت نیز با عبور از ۶۶/ ۶۲ دلار سقف یک ساله را فتح کرد. همچنین اخبار منتشر شده حول محور مذاکرات با آمریکا و تحولات برجامی منجر به جهش قیمت دلار شد. دلار در بازار آزاد (تا ساعت  ۱۴:۳۰روز گذشته) به کانال ۲۶هزار تومان صعود کرد. بر این اساس دو عامل بازار جهانی و رشد نرخ ارز دو محرک اثرگذار در سبزپوشی بازار سهام بود.

از طرف دیگر تغییرات دامنه نوسان مثبت ۶ و منفی ۲ از دیروز اعمال شد. بر اساس آخرین شنیده‌ها این روند تا اطلاع ثانوی همچنان برقرار خواهد بود. گرچه اولین روز اعمال تغییرات با رشد قابل‌توجهی از تقاضا همراه شد اما بسیاری از تحلیلگران همچنان بر اثرات منفی این تغییرات بر روند بلند‌مدت بازار سهام پافشاری می‌کنند. با این حال در کوتاه‌مدت می‌توان به تغییر جهت جو هیجانی منفی حاکم بر بازار بینجامد.

برخلاف هفته گذشته، روز شنبه سهامداران حقیقی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند و خالص خرید یک هزار و ۲۸۹ میلیارد تومانی رقم زدند. این رقم بیشترین میزان ورود پول حقیقی از ۲۰ مهرماه تاکنون بود. گروه فلزات اساسی با بیشترین میزان خرید سهامداران خرد همراه بود و حدود ۲۵۱ میلیارد تومان نقدینگی توسط سهامداران خرد به سهام این گروه تزریق شد. در مقابل سهامداران حقوقی به سهام گروه کاشی و سرامیک توجه نشان دادند و خالص خرید آنان در این گروه حدود ۴ میلیارد تومان بود.

«پالایش» سربه‌سر شد
دیروز صندوق دولتی «پالایش» با افزایش تقاضا با رشد ۵/ ۳۳ درصدی طی ۴ روز متوالی (با احتساب روز گذشته) مجددا به قیمت زمان بازگشایی بازگشت. این صندوق روز گذشته صف خرید تشکیل داد. براین اساس سهامداران اینETF دولتی پس از ۵/ ۲ ماه به قیمت سربه سر رسیدند و از زیان خارج شدند. هرچند شکاف قیمت معامله شده این صندوق دولتی با NAV  (ارزش خالص دارایی) به حدود ۳۷ درصد رسید. صندوق «دارا یکم» نیز روز شنبه صف خرید بود. این صندوق دولتی اما ۶/ ۱۵ درصد کمتر از NAV معامله می‌شود. همچنین این دو صندوق دولتی با ارزش معاملات در مجموع بیش از ۸/ ۱ هزار میلیارد تومان، بیشترین ارزش دادوستدهای بورسی روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

معاملات از دریچه آمار
در معاملات بورسی روز شنبه از ۳۴۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸۷ درصد نمادها مثبت و ۹ درصد نمادها منفی بود. ۱۸۴ نماد (۵۴ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۷۱ میلیارد تومان و ۲۵ نماد (۷ درصد) صف فروش به ارزش ۲۴۲ میلیارد تومان تشکیل دادند.

در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۲۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹۳ درصد از نمادها مثبت و ۷درصد از نمادها منفی بود. ۵۹ نماد (۴۶ درصد) صف خرید به ارزش ۶۲۵ میلیارد تومان و ۶ نماد (۵ درصد) صف فروش به ارزش ۵۵ میلیارد تومان داشتند.

در بازار پایه فرابورس از ۱۱۴ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۷/ ۴۴ درصد از نمادها مثبت و ۶/ ۵۲ درصد از نمادها منفی بود. ۳۳ نماد (۲۹ درصد) صف خرید به ارزش ۹۹ میلیارد تومان و ۵۵ نماد (۴۸ درصد) صف فروش به ارزش ۱۰۵۴ میلیارد تومان داشتند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۸:۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد