سقوط طلا به پایین‌ترین سطح ۸ماهه/ بازار طلا قربانی ریسک پذیری سرمایه‌گذاران

سقوط طلا به پایین‌ترین سطح ۸ماهه/ بازار طلا قربانی ریسک پذیری سرمایه‌گذاران
قیمت معاملات آتی طلا روز گذشته با سقوط یکباره به قعر قیمت‌های هشت ماه گذشته رسید. شاخص قوی‌تر دلار آمریکا هم موجب شد تا وضعیت فنی کوتاه مدت بازار فلز زرد تحت تاثیر قرار گرفته و صف فروش تشکیل شود.

بازارهای بین‌المللی طلا و نقره در حال حاضر شاهد خرید محدودی هستند، چرا که در شرایط کنونی هیچ اتفاق قابل توجهی باعث تحرک بازار فلزات گرانبها نشده و همزمان بازارهای سهام روند صعودی مطلوبی طی می‌کنند. افزایش بازده اوراق قرضه دولتی نیز از دیگر عواملی است که بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با ۲۴.۴۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۴.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۰۵ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۳۳ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند باثباتی داشتند. در خاک اصلی چین هم بازارها با پایان تعطیلات سال نو، از روز پنجشنبه آغاز به کار می‌کنند. شاخص‌های اصلی سهام در ایالات متحده روند ترکیبی داشتند. به نظر می‌رسد که طی دو روز گذشته اندکی ریسک گریزی در بازارها مشاهده شده که انتظار می‌رود طی هفته‌ها و ماه‌های آینده و کنترل شیوع کرونا در بسیاری از کشورها اقتصادهای بزرگ بار دیگر به مسیر رونق وارد شوند.

بیت‌کوین روز گذشته رکوردی جدید به ثبت رساند و معاملات در سطوح بالای ۵۰ هزار دلاری ادامه یافت. علاقه شدید سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین و سایر رمزارزهای پایه از جمله عواملی است که جذابیت دارایی‌های امن و به خصوص طلا و نقره را کاهش داده است.
بازار آتی پلاتین هم در طول هفته جاری به بالاترین سطح ۶ سال و نیم خود رسید. پیش بینی می‌شود بیشتر پروژه‌های هیدروژنی در جهان که نیاز مبرم به استفاده از پلاتین دارد حتی موجب افزایش بیشتر قیمت این فلز شود.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا افزایش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز با ادامه روند صعودی به ۶۰.۵۰ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۱.۲۸۹ درصدی معامله شد.

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است که در عین حال در هفته جاری قدرت تازه‌ای کسب کرده است. نمودارهای روزانه بیانگر یک روند نزولی شش هفته‌ای هستند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت هفته جاری یعنی ۱۸۲۷.۱۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۴.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۱۸۰۰ دلار مشاهده شده است. این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۷.۹۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۷۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی نقره مارس در نمودارهای روزانه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۶ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۸.۰۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی کمترین قیمت هفته گذشته یعنی ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم نیز بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳:۲۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد