بازار بورس در انتظار

بازار بورس در انتظار
بورس اوراق بهادار تهران در حالي دومین هفته کاری خود در شهریور ماه را به پایان رساند که نگرانی از بحران سیاسی و همچنین بلاتکلیفی سهامداران عمده دولتی و مكانيسم حجم مبنا بازاری منفی را رقم زد.
بورس اوراق بهادار تهران در حالي دومین هفته کاری خود در شهریور ماه را به پایان رساند که نگرانی از بحران سیاسی و همچنین بلاتکلیفی سهامداران عمده دولتی و مكانيسم حجم مبنا بازاری منفی را رقم زد.
در بازار سهام معامله‌گران در هفته گذشته شاهد تداوم نگرانی از مسائل سیاسی بودند هر چند این نگرانی در روز سه‌شنبه کاهش یافت، اما تصویب مقدماتی اقدام نظامی در کمیسیون سیاست خارجی سناي آمریکا روز چهارشنبه بازار را به افت ناشی از نگرانی کشاند، که به افت ارزش معاملات منجر شد. در همین حال به نظر می‌رسد با تبدیل بحران سوریه از یک بحران فوری به یک بحران مزمن و زمانبر از تاثیر این مساله خواهد کاست هر چند که در نهایت ارزیابی اولیه از عمق درگیری، زمان طولانی را حکایت نمي‌كند.
در همین حال معامله‌گران بازار در انتظار تغییرات مدیریتی در شرکت‌های بزرگ، معاونت‌های وزارت نفت و بانک‌ها و بیمه‌‌ها هستند. این مساله نیز موجب شده است معامله‌گران حقوقی از واکنش عمده باز بمانند، هر چند که به صورت سنتی در بورس تهران تفاوت رفتاری میان معامله‌گران عمده و خرد وجود ندارد و به دلیل حجم مبنا که در موارد رخداد تحولات مهم به تله‌ای برای نقدینگی تبدیل می‌شود پدیده صف‌نشینی در خرید و فروش وجود دارد و بیشتر از تحلیل، «صف نوردی» مورد توجه معامله‌گران است.
از دیدگاه بيشتر کارشناسان با توجه به در پیش بودن انتشار گزارش‌های شش ماهه، افت قیمت‌ها فرصت مناسبی را برای خریدهای ارزان و همچنین اصلاح پرتفوی فراهم آورده است. در همین حال در تحولات سیاسی، خبرهای مناسبی منتشر شده است.
در مهم‌ترین خبرهای سیاسی مباحث در مورد مذاکرات هسته‌ای امیدواری‌هایي را برای حصول توافق اولیه فراهم کرده است. وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنیم با اشاره به تصمیم ريیس‌جمهور برای سپردن مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور ‌خارجه گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مشخص است.
محمدجواد ظریف افزود: تیم مذاکره‌کننده، تیم خیلی‌خوب و متشکل از کارشناسانی است که قبلا در وزارت امور ‌خارجه حضور داشتند و حتی در دوره‌های ماقبل هم در این تیم حضور داشته‌اند، همچنین کارشناسان خیلی‌خوب وزارت امور ‌خارجه در حوزه خلع سلاح نیز در این تیم مذاکره‌کننده حضور دارند و برای استفاده از بدنه کارشناسی دیگر دستگاه‌ها نیز هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم. همچنین سخنگوی کاترین اشتون، نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در اسرع وقت اعلام آمادگی کرد.
«مایکل مان» سخنگوی مسوول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» در واکنش به خبر واگذاری مسوولیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه، گفت: آنها از این تصمیم آگاه شده‌اند و آمادگی کامل دارند مذاکرات هسته‌ای با ایران را «در اسرع وقت» از سر بگیرند.
در همین حال در حوزه سیاسی عدم موضع گیری شدید در مقابل بحران سوریه موجب امیدواری به عدم تاثیر واقعی بحران شده است. در همین حال در تحولات اقتصادی به نظر می‌رسد در مورد مسائل کلانی نظیر نحوه تامین کسری بودجه دولت، نرخ ارز و نرخ حامل‌های انرژی، مساله‌ای واحد پیش روي کارشناسان قرار ندارد.
در همین حال رای منفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فوريت اصلاحیه دولت در مورد لایحه بودجه از اهمیت برخوردار است امری که به معنای بروز اختلاف‌هایي در مورد برداشت‌های قوه مقننه و قوه مجریه از اقتصاد کشور است.
در مورد تصمیم مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاحیه بودجه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه خانه ملت گفت: علت رای نیاوردن اصلاحیه قانون بودجه، ایراد‌هاي فنی تخصصی نمایندگان مجلس بود.
به گزارش خانه ملت؛ محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس درباره رای نیاوردن یک فوریت اصلاحیه قانون بودجه گفت: دولت در ارائه اصلاحیه قانون بودجه کمی عجله کرد، زيرا در زمان تدوین این اصلاحیه، معاون پارلمانی ريیس‌جمهور برای ایجاد هماهنگی و انتقال نظرات دولت و نمایندگان مجلس منصوب نشده بود.
نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این اصلاحیه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شده است تا ایراد‌هاي مورد نظر وکلای ملت برطرف شود.
در کنار تحولات داخلی اقتصاد در حوزه بین‌الملل معامله‌گران شاهد تداوم نوسان بازارها به دلیل بحران سوریه بودند. در بازار جهانی فلزات بهای مس به 7هزار و 103دلار بالغ شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نيز به ترتیب یک هزار و 754دلار، 2هزار و 122دلار و یک هزار و 840دلار رقم خورده است.
بازار روز چهارشنبه شاهد جو ضعیفی بود که ناتوانی معامله‌گران از تخمین شرایط سیاسی و همچنین دو روز تعطیلی پایان هفته مانع از تصمیم گیری معامله‌گران شد و نتیجه آن افت 816واحدی شاخص کل و رسیدن آن به 58هزار و 146واحد بود. این افت 37/1 درصدي موجب شد تا در کل هفته شاخص به میزان 99/0 درصد افت کرده و بازدهی بازار از آغاز سال تاكنون به 9/52 درصد برسد. در همین حال ارزش معاملات نیز به سطح 67میلیارد تومان کاهش یافت که افت چشمگیری را حکایت دارد. این افت نشانه‌ای از ناتوانی بازار در ارزیابی شرایط سیاسی و انتظار برای روشن شدن تحولات آتی است.
در بازار روز چهارشنبه، معامله‌گران با دقت روند معاملات نمادهایي را که در روزهای اخیر افت قیمتی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، دنبال می‌کردند. خریدهای پر تعداد در نمادهایي که اصلاح قیمتی را تجربه کرده‌اند نظیر نماد خلیج فارس و بانک پاسارگاد بیش از موارد دیگر در معرض دید کارشناسان قرار داشت. از دیدگاه کارشناسان در حال حاضر بازار به سه دسته نمادهای دارای گزارش مناسب شش ماهه که در شرایط کنونی خریدار دارند از جمله نمادهای پتروشیمی، نمادهای دارای اصلاح قیمتی و نمادهای درگیر با حجم مبنا تقسیم می‌شوند که انتظار می‌رود نمادهای دو گروه نخست با سرعت بیشتری به تعادل برسند.از دیدگاه کارشناسان انتظار می‌رود بازار با نبود تغییر فوری در مسائل سیاسی روز شنبه حرکت مناسب‌تری را به نمایش بگذارد. در بازار چهارشنبه در گروه مخابرات همچنان صف فروش این نماد ادامه یافت و نمادهایي نظیر بانک سینا نيز در صف فروش باقي ماند. در این نماد ريیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران مي‌گفت: اگر وزارت ارتباطات حق‌السهم خود را از درآمد مخابرات کاهش دهد، تعرفه تلفن همراه و ثابت کاهش می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، سید مصطفی سید هاشمی در دیدار با مسوولان استان قم ضمن اعلام این خبر گفت: با عنایت به انجام هم‌کدسازی استان قم در تاریخ 27 اردیبهشت 92 و عدم دریافت دیناری از مشترکان بابت انجام این هم‌کدسازی و عدم افزایش هیچ گونه تعرفه و آبونمان در فیش‌های مشترکان، چنانچه سازمان تنظیم مقررات، سهم 8 درصدی خود از محل مکالمات تلفن ثابت و 30 درصدی خود را از محل مکالمات تلفن همراه کاهش دهد، شرکت مخابرات ایران نیز نسبت به کاهش نرخ تعرفه مکالمات تلفن ثابت و همراه اقدام می‌کند.
در گروه پتروشیمی، رشد ارزش دلار در برابر ریال به تقویت فروش شرکت‌های پتروشیمی منجر شده است. انتظار می‌رود نمادهای لیدر گروه پتروشیمی، گزارش‌های مناسبی را در شش ماهه منتشر کنند. در گروه خودرویی نمادهای این گروه در شرایطی با صف فروش مواجه بودند که دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: اگر روند فعلی ادامه یابد و اصلاح نشود تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد.
ساسان قربانی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: هم‌اکنون خودروسازان با حدود 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی نیز به 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روند فعلی قابل پیش‌بینی بود، تصریح کرد: با این حال هر چه در این مورد هشدار دادیم شنیده نشد، البته امیدواریم در دولت جدید به این مشکلات رسیدگی شود.
وی افزود: در گذشته فرصت‌های زیادی برای حل مشکلات وجود داشت که از دست رفت؛ بنابراین در شرایط فعلی دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید به بهترین نحو ممکن و به سرعت عمل شود.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري منفی بود که در آن انتظار برای روشن شدن مسائل سیاسی و احتیاط در بروز خریدها به کاهش فعالیت معامله‌گران منجر شد كه این کاهش در کل هفته نیز نمایان بود. در هفته گذشته با توجه به یک روز تعطیلی میان هفته و فعالیت کمتر، ارزش معاملات به 619میلیارد تومان رسید که 68درصد کاهش را نشان داد. شمار خریداران نیز با 52درصد کاهش به 55هزار و 369نفر رسید که نشان از خروج خریداران از بازار حداقل به صورت کوتاه‌مدت دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد