تداوم میل آتی به سقوط قیمت همسويي آتی با اونس طلا

تداوم میل آتی به سقوط قیمت همسويي آتی با اونس طلا
باز هم طلا و سکه بازار تهران با اونس فلز زرد، همسو شدند. حتی دلار هم که چندان توجهی به روند بازارهای دیگر ندارد، روز گذشته همزمان با ریزش قیمت در بازار طلا و سکه، از بهای خود کاست.
باز هم طلا و سکه بازار تهران با اونس فلز زرد، همسو شدند. حتی دلار هم که چندان توجهی به روند بازارهای دیگر ندارد، روز گذشته همزمان با ریزش قیمت در بازار طلا و سکه، از بهای خود کاست. سکه‌های آتی در این بین همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ریزش قیمت بیشتری داشتند. در ابتدای معاملات این روز در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، تمام سررسیدها در تابلوی معاملات قرمز حاضر شدند؛ اما کمی بعد از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شد، ولی همچنان در دامنه منفی نوسان می‌کردند تا در نهایت دوباره به سقف کاهش قیمت‌ها نزدیک شدند و در همین دامنه به نوسان اندکی پرداختند.
یکی از سیگنال‌هایی که روز گذشته به این سقوط قیمتی منجر شد، خبری با این مضمون بود که رییس‌جمهور آمریکا با اشاره مستقیم به نامه نگاری با همتای ایرانی خود، معتقد به راه‌حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است. این خبر در کنار جو آرامی که چند روزی است با کنار رفتن سایه جنگ از سر سوریه ایجاد شده بازارهای سکه و ارز را به ریزش بیشتر قیمت‌ها ترغیب کرد. همچنین روز گذشته قرار بود گزارش بازرسان سازمان ملل پیرامون سلاح‌های شیمیایی سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفته و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود و در نهایت بان کی مون قرار بود، کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص نتایج عملکرد تیم محققان سازمان ملل، عصر روز گذشته برگزار کند که چشم بسیاری از تصمیم‌گیران اقتصادی در کنار سرمایه‌گذاران بازارهای پولی و مالی، به این سخنرانی دوخته شده بود.
اما در داخل کشور، رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است که توافقات سیاسی میان روسیه و آمریكا پیرامون سوریه، دیگر همانند سابق بر بازار طلا اثرگذار نخواهد بود. کشتی‌آرای همچنین می‌گوید قیمت‌ها در حال گذر به سمت ثبات است و نوسانات عادی اونس طلا در حد 5/0 تا 5/1 درصد خواهد بود و در بحث طلا و سکه در بازارهای جهانی این نوسانات طبیعی است و دور از محدوده کاری بازارهای مالی نیست. به نظر می‌رسد روند آتی بازار تا روز چهارشنبه به همین روال باشد و فردا با انتشار برخی آمارهای اقتصادی آمریکا، قیمت‌ها با تغییراتی روبه‌رو شوند.
از سوی دیگر کاهش قیمت سکه در بازار و جو روانی ناشی از آن، موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترس ریزش بیشتر، اقدام به فروش سکه‌های خود کنند که این مساله توانست روز یکشنبه قیمت سکه نقدی را به یک میلیون تومان هم برساند و روز گذشته با کاهش بیشتر، بهای سکه طرح جدید در بازار به کمتر از یک میلیون تومان رسید. به گفته کشتی آرای، قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی روز گذشته با ارزش ذاتی آن برابر شد، اما سکه طرح جدید با توجه به ارزش ضرب آن، از قیمت ذاتی آن هم مقداری کمتر شده و نبودن خریدار در بازار سکه به این ریزش قیمت‌ها تا حدودی دامن زده است.
بهای جهانی طلا روز گذشته در آغاز معاملات بازارهای بین‌المللی، با افزایش به 1335 دلار هم رسیده بود که دلیل این امر، کناره‌گیری سامرس (یکی از دو کاندید پست ریاست فدرال رزرو آمریکا) بود؛ چراکه او طرفدار سیاست مالی انقباضی است و با استعفای او این احتمال که سیاست‌های انبساطی فعلا ادامه پیدا می‌کند، به جو روانی بازارها به گونه‌ای جهت داد که به صعود بهای طلا منجر شد؛ اما این روند چندان پایدار نبود و در ادامه معاملات این روز، قیمت جهانی طلا با ریزش بیش از 14 دلاری (تا لحظه تنظیم این گزارش) به 1312 دلار در هر اونس رسید؛ دلیل این کاهش بها ترس معامله‌گران بازار طلا از تصمیمات چهارشنبه نشست کمیته بازار آمریکا و قطع یا کاهش سیاست تسهیل پولی بود. هرچند نامزد دیگر این پست، جانت یلن – که در حال حاضر رییس اداره خزانه داری فدرال سانفرانسیسکو است -  خود مغز متفکر سیاست‌های انبساطی و تزریق مالی از زمان بحران اقتصادی در سال 2008 بوده است، اما باز هم این احتمال وجود دارد که تصمیمی پیرامون کاهش این سیاست‌ها در روز چهارشنبه اتخاذ شود. دوره ریاست برنانکه در فدرال رزرو آمریکا، ژانویه 2014 به پایان خواهد رسید و فردا قرار است در نشست کمیته بازار آزاد در مورد رییس بعدی این بانک رای‌گیری شود. از آنجا که احتمالاً سنای آمریکا هم با رسیدن یلن به این سمت موافق است، در صورت احراز این پست توسط او، وی نخستین زنی است که توانسته در تاریخ فعالیت فدرال رزرو، به ریاست آن برسد.
قیمت سکه نقدی در بازار دیروز، در ادامه معاملات، باز هم کاهش داشت. بهای دلار؛ اما نوسان چندانی نداشت. در این میان بازار قراردادهای آتی سکه در ساعات اولیه معاملات، نوسان نسبتا زیادی را تجربه کرد. به هر ترتیب چشم معامله‌گران بازارهای آتی و نقدی همچنان به چند حوزه معطوف است، یکی تصمیمات فردای فدرال رزرو و نوسانات اونس طلا به دنبال آن، دیگری آخرین خبرها از مسائل ژئوپلتیک منطقه و گمانه‌زنی‌ها پیرامون مساله سوریه، پیگیری نتایج سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک و دیدارهایی که قرار است در این سفر صورت بگیرد و همچنین نشست آتی ایران و 1+5 و نتایج حاصل از آن، پارامترهایی هستند که این روزها به بازارهای طلا و سکه جهت می‌دهند.
بازار قراردادهای آتی سکه پس از اینکه روز گذشته به ریزش نزدیک به 5 درصد رسید و از قیمت سررسیدهای دور آن بیش از 50 هزار تومان کاسته شد (دلیل این امر سقوط اونس طلا و کاهش‌ بیشتر در بازار نقدی سکه بود) در همین دامنه به نوسانات محدود ادامه داد (این نوسان تنها در مورد سکه شهریور کمی بیش از باقی سررسیدها بود) و این مساله موجب شد تا حجم قراردادهای معامله شده در این روز رقم چندان قابل‌توجهی نباشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۳:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد