خوش‌بيني سياسي شاخص را 60 هزار واحدي كرد

خوش‌بيني سياسي شاخص را 60 هزار واحدي كرد
بورس اوراق بهادارتهران دیروز شاهد رشد 19/1 درصدی شاخص کل تحت تاثیر خبرهای مثبت سیاسی بود.
بورس اوراق بهادارتهران دیروز شاهد رشد 19/1 درصدی شاخص کل تحت تاثیر خبرهای مثبت سیاسی بود. شاخص کل دیروز توانست با رشد 708 واحدی بار ديگر به مرز 60هزار واحد دست یافته و در نهایت به 60هزار و 56واحد برسد؛ حدی که برای یک روز کاری در اواخر تابستان و توام با عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم در فرابورس کارنامه‌ای بسیار خوب ارزیابی می‌شود. در بازار دیروز که آخرین روز کاری برای تسویه بدهی با فروش سهام به شمار می‌رفت بازار با موجی از امیدواری ناشی از خبرهای سیاسی مواجه بود. با توجه به پایان سال مالی 65شرکت کارگزاری و همچنین پایان سال مالی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازار با روند غیر‌قابل اتکاي خرید و فروش‌ها مواجه بود و انتظار می‌رود از امروز بازار بار ديگر به مدار رفتار طبیعی خود بازگردد. هرچند که همچنان شرکت‌های سرمایه‌گذاری به آخرین تلاش‌های خود برای شناسایی سود و جابه‌جایی پرتفوی ادامه خواهند داد  و بهبود نهایی وضعیت بازار به شروع مهرماه و آغاز انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها  موکول خواهد شد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد جو مثبت ناشی از تحولات سیاسی بودند؛ سخنان سنجیده ريیس‌جمهوری در میان فرماندهان سپاه پاسداران و اعلام نامه نگاری ريیس‌جمهوری و باراک اوباما در آستانه سفر دکتر روحانی به نیویورک و همچنین سفر دکتر صالحی ريیس سازمان انرژی اتمی به وین جو مثبت سیاسی را تشدید کرده است.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد عرضه اولیه پتروشیمی جم در نرخ هر سهم 14هزار و 900ریال بودند که این عرضه با استقبال معامله‌گران مواجه شد.هر چند این عرضه 323میلیارد تومانی تا حدودی بر بازار موثر بوده و موجب افزایش عرضه‌ها شد اما در نهایت این عرضه نیز به پایان رسیده و بازار حضور یکی دیگر از قطب‌های تولید پلی اتیلن را در بورس شاهد است. در حال حاضر 4 شرکت شازند، مارون، امیرکبیر و جم تولید‌کننده پلی‌اتیلن به شمار می‌روند هر چند که هلدینگ خلیج فارس نیز از طریق شرکت‌های زیر مجموعه خود تولید‌کننده این ماده مهم به شمار می‌رود. در بازار دیروز اشتیاق سرمایه‌گذاران آنلاین موجب شد تا عرضه جم برای این گروه تا یکساعت پس از پایان بازار سیستم معاملات را درگیر خود کند. در گروه پتروشیمی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با صدور حکمی رضا امیری را به عنوان مدیرعامل پتروشیمی بندر امام منصوب کرد.
در گروه پتروشیمی، وزیر نفت با تاکید بر این‌که یکی از شئون عدالت ایجاد فرصت برابر برای همه افراد در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: طی دو ماه آینده قیمت خوراک و یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی مشخص خواهد شد.
وی با تاکید بر پیگیری مشکلات احتمالی تامین خوراک در شرکت ملی نفت ایران گفت: نبودن حداکثر تولید در واحدهای پتروشیمی را نباید فقط به گردن تحریم انداخت بلکه بايد با بررسی دقیق، دلایل این ناتوانی را رفع کرد. وزیر نفت تاکید کرد: صنعت پتروشیمی برای گذراندن مشکلات کنونی باید تلاش بیشتری کند تا تولید خود را هر چه بیشتر افزایش دهد چراکه پویایی در این صنعت موجب افزایش ثروت ملی ایران خواهد شد. زنگنه با بیان این که واحدهای پتروشیمی باید هزینه خوراک خود را به موقع پرداخت کنند، گفت: وزارت نفت نیز وظیفه دارد در مقابل تامین خوراک این واحدها را به صورت مستمر تهیه و تحویل دهد. در گروه دارویی بخش عمده‌ای از شرکت‌های این گروه به دلیل انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مطلوب با معاملات پرحجمي همراه بودند كه در نهايت چند نماد از جمله «دسبحا» بدون عرضه ماندند.
در گروه بانکی دیروز بانک سینا در شرایطی با صف خرید همراه شد که این بانک در راستای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، 20 درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک فن آوا کارت را خریداری کرد. در اين گروه، بانك صادرات با صف خريد سنگين مواجه بود اما بانك تجارت در پي جابه‌جايي 17 ميليوني تعادل نسبي را در تقاضاي خريد به دست آورد.
در گروه فلزی، مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای بازگشایی کارخانه این شرکت اطلاع‌رسانی کرد.
بهزاد لازمی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای بازگشایی این کارخانه گفت: پیگیری‌های لازم جهت رفع موانع بازگشایی کارخانه به صورت مستمر در حال انجام است.
به گفته وی، بر اساس آخرین جلسه تشکیل یافته در استانداری زنجان، بازگشایی کارخانه منوط به شروع انتقال پسماندهای کارخانه به محلی غیر از محل فعلی نگهداری آن است که اقدامات اولیه برای بستر سازی و ایزوله کردن محل جدید در حال انجام بوده که متعاقبا جهت انتقال آن اقدام خواهد شد.
مدیر‌عامل شرکت در این نامه عنوان کرده است که انتظار می‌رود با همکاری مسوولان استان طی روزهای اخیر مشکلات به وجود آمده مرتفع شود. در گروه حمل‌و‌نقل با برداشته شدن تحریم‌های شرکت کشتیرانی توسط دیوان دادگستری اروپا، سهام این شرکت در بورس با استقبال قابل توجهی مواجه شد و بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص داد.اين امر موجب شد تايدواتر خاورميانه نيز با صف خريد سنگين و بدون فروشنده به كار خود پايان دهد.
گروه خودرويي نيز از ديگر گروه‌هاي پيشرو بود كه بيشتر نمادهاي آن صف خريد و معاملات قابل توجه داشتند.
در گروه خودرویی شایعات منتشره در سایپا موجب واکنش این شرکت شد. سایپا تاکید کرده است که خرید سهام این شرکت توسط کارکنان و در قالب شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا کاملا منطبق بر قانون تجارت بوده و شورای رقابت نیز صحت این معامله را تایید کرده و پرداختن به آن پس از دو سال و انتشار مطالب خلاف واقع کمی عجیب به نظر می‌رسد.
روابط عمومی سایپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که شرکت سایپا همواره تابع قانون بوده و از نهادهای قانونی تکمین کرده است و چنانچه مورد مشخصی از عدم تمکین وجود دارد صراحتا عنوان شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
در تمام دنیا تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی و سود مصوب بهره می‌برند و شرکت سایپا نیز از این قاعده مستثنی نیست و چنانچه سود بانکی به ناگاه از 12 درصد به بیش از 20 درصد افزایش یافته باید نهادهای مالی و بانکی توضیح دهند و نه شرکت سایپا. در مجموع بازار سهام دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به 140میلیارد تومان رسید و بازدهي بازار را از ابتداي سال به 58 درصد رساند. از 277نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 131نماد با کاهش قیمت و 144نماد با رشد ارزش معامله شدند و نماد بدون تغيير قيمت بودند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۷:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد