بازار آتی از اخبار مثبت، فرمان گرفت

بازار آتی از اخبار مثبت، فرمان گرفت
بازارهای بین‌‌المللی که از ابتدای هفته جاری میلادی با کاهش بهای طلا آغاز به کار کردند، روز چهارشنبه در حالی که منتظر مشخص شدن سیاست بعدی فدرال رزرو پیرامون برنامه انبساطی مالی و همچنین مشخص شدن رییس بعدی فدرال رزرو آمریکا بودند، باز هم از قیمت طلا کاستند. تنها در معاملات روز سه‌شنبه بود که تا حوالی عصر، بهای جهانی فلز زرد با افزایش قیمت به حدود 1320 دلار رسیده بود، اما در نهایت در پایان این روز با ریزش زیادی، به 1311 دلار هم رسید و روز گذشته نیز در کانال ریزشی حرکت کرد به طوری که چند پله بیشتر تا مرز ورود به کانال 1200 دلار فاصله نداشت.
بازارهای بین‌‌المللی که از ابتدای هفته جاری میلادی با کاهش بهای طلا آغاز به کار کردند، روز چهارشنبه در حالی که منتظر مشخص شدن سیاست بعدی فدرال رزرو پیرامون برنامه انبساطی مالی و همچنین مشخص شدن رییس بعدی فدرال رزرو آمریکا بودند، باز هم از قیمت طلا کاستند. تنها در معاملات روز سه‌شنبه بود که تا حوالی عصر، بهای جهانی فلز زرد با افزایش قیمت به حدود 1320 دلار رسیده بود، اما در نهایت در پایان این روز با ریزش زیادی، به 1311 دلار هم رسید و روز گذشته نیز در کانال ریزشی حرکت کرد به طوری که چند پله بیشتر تا مرز ورود به کانال 1200 دلار فاصله نداشت.
برخی تحلیلگران بازارهای طلای آمریکا معتقدند که این بازار همچنان از نظر فنی تحت فشار است و احتمالا مجددا برای رسیدن به بالای 1350 دلار تلاش خواهد کرد. به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها، تقاضای فیزیکی نتوانسته است در بازارهای بزرگ مصرف طلا نظیر چین و هند، به سرعت افزایش پیدا کند؛ از سویی انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا پس از اعلام کاهش سیاست محرک اقتصادی توسط فدرال رزرو، میزان خرید طلا را کم کرده است. در این میان انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا کاهش اندکی در خرید ماهانه اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری این کشور صورت دهد.
از طرفی روز گذشته دفتر بودجه کنگره آمریکا هشدار داد که در صورت عدم موافقت کنگره با افزایش سقف بدهی‌های دولتی، دولت باراک اوباما تا اوایل نوامبر رسما اعلام ورشکستگی خواهد کرد. بر اساس برآوردهای آماری دولت آمریکا تا اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر منابع مالی کافی برای تامین هزینه‌های خود را در اختیار خواهد داشت. اوباما در سال 2011 میلادی نیز با چنین بحرانی روبه‌رو شد و سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، کنگره این کشور با افزایش سقف بدهی‌ها موافقت کرد. تمام این عوامل در کنار چالشی که پیرامون مساله سوریه وجود دارد، این روزها اونس طلا را با سردرگمی روبه رو کرده است.
بازارهای داخلی اما در یکی دو هفته اخیر، همچنان در رکود به سر می‌برند، به طوری که مشتریان و سرمایه‌گذاران دلار، سکه و طلا این روزها ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن روند واقعی بازارها منتظر بمانند. روز گذشته باز هم بهای سکه و دلار در بازار نقدی کاهش داشت. البته صبح این روز بهای سکه نقدی در پی اعلام تعطیل نشدن سایت فردو از سوی ایران - که سه‌شنبه شب منتشر شد و توانست آتی سکه را هم تا حدودی از ریزش شدیدی که داشت، بازگرداند - تا یک میلیون و 73 هزار تومان هم بالا رفت؛ اما خبرهای مثبت توانست مجددا به کاهش قیمت این سکه منجر شود.
در شروع معاملات روز گذشته افزایش بها در سکه‌های آتی ادامه پیدا کرد، اما نتوانست پایدار بماند؛ چراکه خرید چندانی در این بازار نبود. سکه‌های بازار قراردادهای آتی بورس کالا در آغاز معاملات، در سررسیدهای نزدیک (مهر و آبان) با افزایش بالای یک درصد و در سررسیدهای دور (آذر و دی) با ریزش قیمتی بیش از یک درصد مواجه شدند. روز گذشته سکه سررسید شهریور از تابلوی معاملات آتی خداحافظی کرد تا باز هم این معاملات با 4 سررسید به کار خود ادامه دهند. این سکه در پنج روز آخر حضور خود در این بازار، با به اشتراک گذاشتن موقعیت‌های خرید و فروش خود با سررسید تازه وارد دی، به معامله‌گران فرصت داد تا به تغییر موقعیت و سرمایه‌گذاری در سررسید دور اقدام کنند.
پس از گذشت دقایقی، بر میزان کاهش قیمت سکه‌های آذر و دی افزوده شد و این سررسیدها در حدود 3 درصد ریختند و در این میان از شدت افزایش بهای دو سررسید نزدیک هم کاسته شد. این روند به گونه‌ای ادامه پیدا کرد که ریزش قیمت سکه‌های آذر و دی به بیش از 4 درصد رسید؛ اینجا بود که سکه آبان هم شروع به نوسان در دامنه منفی کرد. این اتفاقی بود که روز سه‌شنبه نیز، پس از یک افزایش قیمت برای پنج سررسید، روی داد و همگی با افت شدید بها مواجه شدند. نوسان‌گیران آتی روز گذشته تمایلی به فروش سررسید آذر با بیش از 4 درصد کاهش قیمت نداشتند؛ چراکه در بهترین حالت می‌توانند این سکه را با پنج درصد کاهش قیمت خریداری کنند.
سیگنال‌هایی وجود داشت که توانست باز هم بازارها را ریزشی کند؛ از جمله صحبت‌های اوباما در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی با این مضمون که فرصت جدیدی برای دیپلماسی با ایران ایجاد شده است؛ که نشان از جو مثبت پیرامون روابط بین دو کشور داشت. همچنین مشخص شدن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با 1+5 نیز خبری بود که دیروز رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد. گفت‌وگوهای ایران با 1+5 موضوعی است که همیشه توانسته بازارهای طلا و سکه و همچنین دلار داخلی را نوسانی کند؛ چراکه این مساله‌ای است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازارها آخرین اخبار پیرامون آن را رصد می‌کنند. از سوی دیگر، روز چهارشنبه رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر کشور از کاهش 30 درصدی قیمت سکه در 6 ماه اخیر و زیان خریداران خبرداد و با بیان اینکه سکه به قیمت 960 تومان یکسال گذشته بازگشته است، گفت: در 10 روز گذشته قیمت سکه تمام بهار با کاهش 150 هزار تومانی مواجه شده است، اما ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مهم‌ترین دلیل ریزش قیمت‌ها را آرامش بازارها پس از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌داند. به اعتقاد وی آرامش بعد از انتخابات در کشور، آرامش در فضای بین‌المللی و کاهش نقدینگی، از عوامل کاهش قیمت سکه و طلا است و احتمال افت بیشتر قیمت در این زمینه متصور است.
البته خارج شدن چند بانک و همچنین کشتیرانی ایران از تحریم‌ها هم در این ریزش‌ها اثرگذار بوده است. برخی صرافان می‌گویند: بازار دلار به دلیل کاهش حدود ۳۰۰ تومانی قیمت‌ها طی یک هفته، از رونق افتاده است و رکود در بازار موج می‌زند. دیروز بهای جهانی طلا هم در میانه معاملات، بر شدت کاهش قیمت خود افزود، زیرا علت اصلی صعود روزهای گذشته قیمت‌ها؛ یعنی احتمال بروز تنش نظامی در منطقه خاورمیانه، تقریبا از میان رفته است. با توافق روسیه و آمریکا بر سر برنامه تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه، تقاضا برای دارایی‌های امن به شدت کاهش یافته و بار دیگر شاهد تاثیرگذاری عواملی هستیم که از ابتدای سال جاری به افول قیمت طلا منجر شده‌اند. از طرفی پیش‌بینی کاهش تقاضای فیزیکی برای این طلا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز از دیگر دلایل تداوم این روند کاهشی است. روز گذشته پیش‌بینی می‌شد که اگر در نشست دو روزه کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، تصمیمی درباره محدود کردن سیاست‌های انبساطی اتخاذ نشود، قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد، اما از طرفی برخی کارشناسان بازار طلا بر این باورند که این رشد محدود خواهد بود چراکه فشارهای دیگری بر بازار فلز زرد وجود دارد که از رشد قابل‌ملاحظه و پایای قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.
دیروز برخی فعالان بازار آتی سکه پیش‌بینی می‌کردند که روند امروز این بازار احتمالا اصلاح قیمت‌ها خواهد بود. ریزش‌های قیمتی اخیر در این بازار در حالی اتفاق می‌افتد که بورس کالا هنوز از میزان وجه تضمین اضافی این بازار نکاسته است. در این مدت فشار بازار بر فروشندگان بالا بود و آنها را در وضعیت کال مارجین قرار داد که در نهایت مجبور به بستن موقعیت‌های باز خود شدند. از سوی دیگر این ریزش قیمت‌ها موجب شده است تا خروج از آربیتراژ جذاب شود؛ سود آربیتراژ فعلی آتی سکه 17 درصد است و با خارج شدن آربیتراژورها از این بازار، جو فروش برای سکه نقدی ایجاد خواهد شد و در بازار آتی فروشندگان قدیمی تر هستند که اقدام به خرید می‌کنند، اما با این وجود، اگر گپ قیمتی سررسیدهای آتی کاهش یابد، با قیمت‌های جذابی که در حال حاضر بر تابلوی معاملات دیده می‌شود، خریداران جدید به این بازار وارد خواهند شد. اگر به هر دلیل جلوی زهر ریزش قیمت گرفته شود، آتی برای خرید جسور خواهد شد. سکه سررسید آذر، 10 روز پیش در این بازار به قیمت یک میلیون و 350 هزار تومان معامله می‌شد که روز گذشته این رقم برای سکه دی ماه، به یک میلیون و 25 هزار تومان رسیده بود. این روند چندان منطقی نیست و برای فروشندگان سررسید دور با ریسک بالایی همراه است. نظر دیروز بازار سکه و طلا نسبت به اونس فلز زرد چندان مثبت نبود و انتظار آنها، حرکات عجیب برای طلا در پی نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو بود. به طور کلی زور خبرهای مثبت روز گذشته به خبرهای منفی چربید؛ اما برخی معامله‌گران بازار آتی این خوش‌بینی‌ها را تا حدودی بیش از اندازه می‌دانند به این دلیل که روز گذشته از احتمال رفتن قطعنامه‌ای علیه سوریه به سازمان ملل صحبت شد، در کنار این موضوع، خبرهایی هم پیرامون تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا که مدتی پیش کنگره این کشور آن را تصویب کرده بود به گوش رسید که گویا قرار است در پایان سپتامبر سنای آمریکا روی آن رای‌گیری کند با این تفاوت که در صورت تصویب این لایحه توسط سنا، این تحریم‌ها سختگیرانه‌تر اعمال خواهند شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۸:۴۰:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد