تمایل بیشتر آتی به ریزش

تمایل بیشتر آتی به ریزش
آنچه که در دو هفته اخیر، سایه خود را از سر بازار آتی سکه کم نکرده است، ریزش قیمت‌ها است.
آنچه که در دو هفته اخیر، سایه خود را از سر بازار آتی سکه کم نکرده است، ریزش قیمت‌ها است. در این مدت با وجود گزینه‌های مثبت و منفی برای جهت دهی به بازارها، گویا قدرت سیگنال‌های مثبت به منفی چربیده و در کنار بازار نقدی سکه و دلار، آتی سکه را هم در مسیر کاهش قیمت‌ها حرکت داده است؛ البته این روند دور از انتظار نبود و از اواخر هفته منتهی به 22 شهریور، پیش‌بینی‌های فاندامنتال، خبر از تداوم موج ریزشی در بازارهای ارز و سکه داده بودند. وجود مولفه‌هایی در کنار اخبار تاثیرگذار بر بازارهای پولی، نوسانات هفته گذشته آتی سکه را رقم زد که از آن جمله می‌توان به تغییر در تعداد سررسیدهای معاملاتی این بازار اشاره کرد. در این هفته سررسید شهریور از بازار آتی خداحافظی کرد و سکه دی، وارد تابلوی معاملات شد.
روز جمعه (22 شهریور) قیمت فلز زرد در معاملات بازارهای جهانی طلا، با افت قابل توجه بیش از 20 دلاری مواجه شد و به 1308 دلار در هر اونس رسید؛ اما در پایان این معاملات، بهای اونس فلز زرد با وجود تلاش برای صعود، باز هم در مقایسه با قیمت‌های هفته پیش از آن پایین بود. بازار معاملات آتی سکه طلا نیز روز شنبه را با کاهش قیمت در تمام سررسیدها آغاز کرد. دلیل پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت برای هفته گذشته به کمرنگ شدن خبرهای رسیده از تحولات منطقه برمی‌گشت که هم در بازارهای جهانی و هم داخلی، جو تنش‌زای ایجاد شده را به فضایی آرام بدل کرده بود.
بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، روز شنبه نوسان فراوانی را به خود دید. سکه جدید دی تنها سررسیدی بود که در این روز در دامنه مثبت هم نوسان کرد و حتی تا حدود 2 درصد بر قیمت آن افزوده شد. باقی سررسیدها بالای یک درصد منفی نوسان می‌کردند. ریزش‌های اخیر این بازار که از دو هفته گذشته به طور جدی دنبال شده است، به میزان چشمگیری از قیمت سکه‌های آتی کاسته و شرایط را برای خریداران این بازار سخت کرده بود.
پس از گذشت 2 ساعت از معاملات روز شنبه آتی سکه، روند قیمت‌ها در پی برخی اخبار مسیری متفاوت را پیمود. این خبرها به گونه‌ای بود که جو آرام مربوط به مناقشات سوریه را تا حدودی مغشوش می‌کرد. به دنبال این امر سررسیدهای دور در بازار آتی سکه تا حدود 2 درصد افزایش قیمت گرفتند؛ اما در نهایت به غیر از سررسید دی، باقی سکه‌ها در پایان معاملات این روز در محدوده منفی نوسان می‌کردند.
هر چند که در ابتدای معاملات روز یکشنبه بازار نقدی، کمی بر بهای سکه افزوده شد، اما تا حوالی ظهر این روز، این روند دوباره به سمت کاهش قیمت، تغییر جهت داد. بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا نیز که با بازار نقدی سکه همسویی می‌کند و البته گاهی بی توجه به نوسانات اونس طلا، دنباله رو دلار می‌شود، روز یکشنبه در ابتدای معاملات، از بهای چهار سررسید خود کمتر از یک درصد کاست و در این بین تنها سکه سررسید مهر بود که نسبت به روز شنبه افزایش قیمت داشت.
ریزش سکه نقدی در حوالی ظهر یکشنبه، موجب شد تا کاهش بهای سکه‌های آتی شدت بیشتری بگیرد، البته به تدریج کمی از شدت این ریزش کاسته شد. از طرفی آربیتراژورها هم در حال خروج از بازار آتی بودند؛ چراکه پوزیشن‌های فراوانی در سررسیدهای آبان و آذر بسته شده‌اند. سود آربیتراژ این بازار در حدود 26 درصد بود و از طرفی گپ سررسیدها که مدتی بود بسیار بالا و غیرمنطقی به نظر می‌آمد، روز یکشنبه در حدود 30 هزار تومان بود که نشان از اصلاح قیمت‌ها در این بازار داشت.
در این روز برخی از کارشناسان بازار سکه پیش‌بینی می‌کردند که در صورتی که پارامتر خاصی که بتواند منجر به افزایش بهای دلار در بازار آزاد یا اونس طلا در بازارهای بین‌المللی شود، وجود نداشته باشد، ریزش سکه نقدی دشوارتر از گذشته خواهد شد؛ چراکه حبابی هم برای قیمت این سکه متصور نبود؛ اما سکه‌های آتی همچنان جای ریزش داشتند و با خبرهای خوش می‌توانستند به این روند ادامه دهند. ریزش قیمت این سکه‌ها در هفته‌های اخیر به میزان حدود 250 هزار تومان، بیش از حد انتظار بود و به کال مارجین شدن بسیاری از خریداران بازار آتی و فروختن سکه‌های آنها و بستن موقعیت‌شان انجامید.  يكى از سيگنال‌هايى كه دوشنبه گذشته باز هم منجر به ریزش قیمت‌ها شد، خبرى با اين مضمون بود كه رييس‌جمهور آمريكا، معتقد به راه‌حل ديپلماتيك براى مساله هسته‌اى ايران است. اين خبر در كنار جو آرامى كه مدتی است با كنار رفتن سايه جنگ از سر سوريه ايجاد شده بازارهاى سكه و ارز را به ريزش بيشتر قيمت‌ها ترغيب كرد. از طرفی چشم بسیاری از تصميم‌گيران اقتصادى در كنار سرمايه‌گذاران بازارهاى پولى و مالى، به كنفرانسى مطبوعاتى بود که قرار بود بان‌کی‌مون پیرامون نتايج عملكرد تيم محققان سازمان ملل، عصر روز دوشنبه برگزار كند.
بهاى جهانى طلا روز دوشنبه در آغاز معاملات بازارهاى بين‌المللى، با افزايش به 1335 دلار هم رسيده بود كه دليل اين امر، كناره گيرى سامرس (يكى از دو كانديد پست رياست فدرال رزرو آمريكا كه طرفدار سياست مالى انقباضى است) بود؛ اما اين روند چندان پايدار نبود و در ادامه معاملات اين روز، قيمت جهانى طلا با ريزش بيش از 14 دلار به 1312 دلار در هر اونس رسيد.
قیمت سکه نقدى در بازار آتی سکه روز دوشنبه، در ادامه معاملات، باز هم ریزش داشت. در اين ميان بازار قراردادهاى آتى سكه در ساعات اوليه معاملات، نوسان نسبتا زيادى را تجربه كرد. این بازار پس از اينكه در این روز به ريزش نزديك به 5 درصد رسيد و از قيمت سررسيدهاى دور آن بيش از 50 هزار تومان كاسته شد (دليل اين امر سقوط اونس طلا و كاهش بيشتر در بازار نقدى سكه بود) در همين دامنه به نوسانات محدود ادامه داد.
روز سه شنبه گذشته در حالی که سکه شهریور آخرین روز معاملاتی خود را می‌گذراند، بازار آتی در شروع معاملات، با افزایش قیمت روبه‌رو شد، اما پس از گذشت مدتی تغییر جهت داد و به شدت از قیمت سکه‌های خود کاست. سكه شهريور همچنان به ميزان كمى در محدوده مثبت نوسان مى كرد اما در نهايت شهريور هم تسليم شد و به جمع سايرين در كاهش قيمت ملحق شد؛ ولی تا پايان در اين محدوده باقى نماند.  اين تغييرات در بازار آتى سكه به دنبال خبرهايى بود كه دوشنبه شب منتشر شد و بر بازارهاى سه شنبه اثر گذاشت. اين اخبار از جنس بازگشت جو تشنج‌زا به بحران سوريه، از جمله گزارش كميته تحقيق سازمان ملل که با تاكيد بر استفاده از سلاح‌هاى شيميايى در سوريه منتشر شد؛ اين سيگنال‌ها بازار صبح سه شنبه را صعودى كرد، اما در اين بين شایعه احتمال تغییر نرخ دلار صادراتی به 2800 تومان، بيشترين اثر را بر صعودى شدن بهاى سكه و طلا داشت، اما در سوى ديگر، پارامترهايى وجود داشت كه به میزان فراوانی بازارهاى داخلى را به آرامش و حتی تغییر مسیر دعوت كردند، از جمله مهم‌ترین این عوامل، بيانات رهبر معظم انقلاب پيرامون ديپلماسى خارجی بود.  از آنجا كه در 6 ماه اخير 28 درصد قيمت طلا و سكه در بازار نقدى كاهش يافته و قيمت جهانى نيز تقريبا به همين ميزان سقوط كرده است، برخى تحليلگران بازار طلا، بر اين باورند كه ديگر سرمايه‌گذارى در اين بازار مخصوصا براى كسانى كه در اين مدت دچار ضرر و زيان شده‌اند، جذابيتى ندارد و اين احتمال وجود دارد كه نقدينگى موجود، به سمت سرمايه‌گذارى‌هاى توليدى، بانك‌ها و بخش‌هاى موفق ديگر سوق پيدا كند.  بازارهای بین‌المللی که از ابتدای هفته جاری میلادی با کاهش بهای طلا آغاز به کار کردند، روز چهارشنبه در حالی که منتظر مشخص شدن سیاست بعدی فدرال رزرو پیرامون برنامه انبساطی مالی و همچنین مشخص شدن رییس بعدی فدرال رزرو آمریکا بودند، باز هم از قیمت طلا کاستند. بازارهای داخلی اما در یکی دو هفته اخیر، همچنان در رکود به سر می‌برند، به طوری که مشتریان و سرمایه‌گذاران دلار، سکه و طلا این روزها ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن روند واقعی بازارها منتظر بمانند. روز چهارشنبه باز هم بهای سکه و دلار در بازار نقدی کاهش داشت. البته صبح این روز بهای سکه نقدی در پی اعلام تعطیل نشدن سایت فردو از سوی ایران - که سه شنبه شب منتشر شد و توانست آتی سکه را هم تا حدودی از ریزش شدیدی که داشت، بازگرداند - تا یک میلیون و 73 هزار تومان هم بالا رفت؛ اما خبرهای مثبت توانست مجددا به کاهش قیمت این سکه منجر شود.
در شروع معاملات روز چهارشنبه افزایش بها در سکه‌های آتی ادامه پیدا کرد؛ اما نتوانست پایدار بماند. سیگنال‌هایی وجود داشت که توانست باز هم بازارها را ریزشی کند؛ از جمله صحبت‌های اوباما در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی با این مضمون که فرصت جدیدی برای دیپلماسی با ایران ایجاد شده است که نشان از جو مثبت برای روابط بین دو کشور داشت. همچنین مشخص شدن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با 1+5 نیز خبری بود که در این روز رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد. گفت‌وگوهای ایران با 1+5 موضوعی است که همیشه توانسته بازارهای طلا و سکه و همچنین دلار داخلی را نوسانی کند. البته خارج شدن چند بانک و همچنین کشتیرانی ایران از تحریم‌ها هم در این کاهش‌ها اثرگذار بوده است.
ریزش‌های قیمتی اخیر در این بازار در حالی اتفاق می‌افتد که بورس کالا هنوز از میزان وجه تضمین اضافی این بازار نکاسته است. در این مدت فشار بازار بر فروشندگان بالا بود و آنها را در وضعیت کال مارجین قرار داد که در نهایت مجبور به بستن موقعیت‌های باز خود شدند. از سوی دیگر، این ریزش قیمت‌ها موجب شده است تا خروج از آربیتراژ جذاب شود؛ سود آربیتراژ فعلی آتی سکه 17 درصد است و با خارج شدن آربیتراژورها از این بازار، جو فروش برای سکه نقدی ایجاد خواهد شد و در بازار آتی فروشندگان قدیمی‌تر هستند که اقدام به خرید می‌کنند، اما با این وجود، اگر گپ قیمتی سررسیدهای آتی کاهش یابد، با قیمت‌های جذابی که در حال حاضر بر تابلوی معاملات دیده می‌شود، خریداران جدید به این بازار وارد خواهند شد. اگر به هر دلیل جلوی ریزش قیمت گرفته شود، آتی برای خرید جسور خواهد شد.  به طور کلی در هفته گذشته زور خبرهای مثبت به خبرهای منفی چربید، اما برخی معامله گران بازار آتی این خوش‌بینی‌ها را تا حدودی بیش از اندازه می‌دانند به این دلیل که روز چهارشنبه از احتمال طرح قطعنامه‌ای علیه سوریه در سازمان ملل صحبت شد، در کنار این موضوع، خبرهایی هم پیرامون تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا که مدتی پیش کنگره این کشور آن را تصویب کرده بود به گوش رسید که گویا قرار است در پایان سپتامبر سنای آمریکا روی آن رای‌گیری کند با این تفاوت که در صورت تصویب این لایحه توسط سنا، این تحریم‌ها سختگیرانه تر اعمال خواهند شد؛ البته بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که با توجه به جو موجود و امیدواری‌هایی که پیرامون دیپلماسی خارجی کشورمان وجود دارد، تصویب این تحریم‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد.
افزایش 50 دلاری بهای اونس طلا در بازارهای بین‌المللی در شرایطی رخ داد که عصر چهارشنبه در پایان نشست فدرال رزرو اعلام شد که این بانک قصد دارد فعلا به سیاست‌های انبساطی ادامه دهد. به دنبال این امر در کنار ثبات بهای دلار در بازار آزاد، بر قیمت طلا و سکه نقدی افزوده شد و تمام چهار سررسید آتی نیز با بیش از 3 درصد افزایش قیمت مواجه شدند. اخبار و پارامترهایی که در دو هفته گذشته بر بازارهای طلا و ارز اثرگذار بوده‌اند، در هفته جاری نیز بر قوت خود باقی هستند؛ به علاوه گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای کشورهای اروپایی در کنار رایزنی‌ها پیرامون مساله هسته‌ای ایران با 1+5، همچنین پیامدهای سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک و سخنرانی در مقر سازمان ملل، آخرین خبرها از بحران سوریه در کنار نوسانات اونس طلا که خود متاثر از عوامل گوناگونی است، در هفته جاری بر تغییرات قیمتی بازارهای سکه و ارز اثرگذار است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۸:۳۸ قبل از ظهر
نظرات (1)

المیرا  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۵:۳۶ قبل از ظهر

وووووی ی ی ی ی ترسیدم ولی خیلی زیبا هم هست

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد