نگاه اونس به تصمیمات فدرال رزرو

نگاه اونس به تصمیمات فدرال رزرو
به دنبال فروکش کردن نگرانی‌ها نسبت به حمله احتمالی آمریکا به سوریه در هفته گذشته این بار نگرانی سرمایه گذاران تصمیمات نشست فدرال رزرو بود.
در این هفته قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا قرار گرفت. بیشتر کارشناسان امریکایی بر این باور بودند که مقامات بانک مرکزی امریکا در نشست خود میزان خرید اوراق قرضه ماهیانه را کاهش خواهند داد،ارزش دلار این کشور با افزایش روبرو خواهد شد و قیمت طلای جهانی بیش از پیش کاهش خواهد یافت و به کمتر از 1300 دلار خواهد رسید.
این کارشناسان بر این باور بودند که بهبود وضعیت اقتصاد امریکا منجر به توقف بخشی از سیاست های انبساطی پولی و محرک 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو شود. نظرات کارشناسان اقتصادی بیان گر این مطلب بود که فدرال رزرو امریکا در نشست خود 10 تا 20 میلیارد دلار از برنامه محرک پولی خود را کاهش خواهد داد.
بر این اساس از ابتدای هفته شاهد روند نزولی قیمت اونس بودیم،اما انتشار خبر مربوط به کناره گیری لورنس سامرس از رقابت برای احراز ریاست فدرال رزرو امریکا در روز یکشنبه تاثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشت تا جایی که قیمت هر اونس طلا در این روز با 0.3 درصد افزایش به بیش از 1331 دلار رسید.
با کناره گیری لارنس گزینه احتمالی برای ریاست بانک مرکزی امریکا خانم جانت یلن است که اکنون معاونت این نهاد قدرتمند و تاثیر گذار را بر عهده دارد.
و اما دوباره از روز دوشنبه سقوط قیمت این فلز زرد از سر گرفته شد و اندک اندک سعی کرد خود را به کانال 1200 دلار نزدیک کند تا جایی که قیمت طلا در روز سه شنبه  با 1.2 درصد کاهش به کمتر از 1293 دلار رسید، اما تصمیم غیر منتظره روز چهارشنبه  فدرال رزرو آمریکا برای ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی را متعجب و شگفت زده کرد.
بن برنانکه رئیس فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه مقامات بانک مرکزی آمریکا تصریح کرد، علی رغم بهبود نسبی برخی شاخص های اقتصادی، فدرال رزرو تصمیم گرفته است تا برای مقابله با چالش ها و مشکلات اقتصادی موجود به اجرای برنامه های محرک پولی ادامه دهد.
بر اساس این گزارش قیمت جهانی کالاهای مختلف به خصوص طلا به شدت افزایش یافت به طوری که روز پنج شنبه قیمت هر اونس طلا  با رشد 4.6 درصدی روبرو شد و به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر رسید.
نشست آتی فدرال رزرو قرار است 29 و 30 اکتبر برگزار شود و هنوز برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برنامه محرک پولی تا پایان امسال اجرا خواهد شد و نگرانی‌های تازه نسبت به احتمال متوقف شدن محرک پولی در این نشست بار دیگر موجب کاهش قیمت طلا شد و قیمت هر اونس طلا در روز جمعه با 3 درصد کاهش به کمتر از 1330 دلار رسید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۹:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد