بازار داخلی و آتی سکه در هفته ای که گذشت

بازار داخلی و آتی سکه در هفته ای که گذشت
در روز شنبه و تحت تاثیر کاهش اونس تا 1327 بازار داخلی با اندکی کاهش قیمت مواجه شد.بازار آتی نیز با کاهش حدود 3 درصدی در تمام سررسیدها مواجه شد تا تابلوی آتی اولین روز هفته را با رنگ سراسر قرمز به کار خود پایان دهد.
در روز شنبه و تحت تاثیر کاهش  اونس تا 1327 بازار داخلی با اندکی کاهش قیمت مواجه شد.بازار آتی نیز با کاهش حدود 3 درصدی در تمام سررسیدها مواجه شد تا تابلوی آتی اولین روز هفته را با رنگ سراسر قرمز به کار خود پایان دهد.
در روز یکشنبه در حالی که قیمت سکه کاهش چندانی نداشت، اما در بازار آتی قیمت ها در سررسیدهای دورتر با 2 درصد افت دیگر مواجه شدند. دلیلش هم تمایل به کاهش فاصله سررسیدها در روند کاهشی است، هرچند هنوز فاصله سررسید 30 هزار تومانی اندکی زیاد به نظر می‌رسد ولی به نظر می‌رسد که با تداوم این کاهش یا حداقل ثبات قیمتها، شاهد کاهش بیشتر این فاصله باشیم.
در روز دوشنبه و در پی سخنان اوباما مبنی بر اینکه به رئیس جمهور ایران نامه ارسال کرده و رئیس جمهور هم جواب وی را داده است، بار دیگر امید ها نسبت به آینده روابط کشورمان با دنیای خارج بیشتر شد. این خبر از آن جهت برای فعالان بازار نقدی و آتی مهم بود که بعد از مدت ها بین تهران و واشنگتن رابطه ای مستقیم برقرار شد که خود نشان از اراده دو طرف برای برقراری رابطه با یکدیگر دارد. این خبر به شدت روی قیمت ها نیز تاثیر گذاشت و موجب افت حدود 40 هزار تومانی سکه امامی شد.
بدین ترتیب سکه امامی توانست حمایت بسیار محکم خود در 1 میلیون تومان را بشکند و به 970 هزار تومان برسد.
بازار آتی نیز در این روز با صف فروش مواجه شد و کاهش 5 درصدی را ثبت کرد.
اما در روز سه شنبه رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود تغییر منطقی در مواضع را از اصول سیاست دانستند.
ایشان با اشاره به صلح امام حسن(ع) از آن به عنوان " نرمش قهرمانانه" یاد کردند و خواستار شدند تا در صورت صلاحدید مسئولین از این امر الگو بگیرند.
به نظر برخی کارشناسان این سخنان رهبری مجوزی بود برای رئیس جمهور کشورمان تا با دست باز و وسعت عمل بتواند در مذاکرات حاضر شود.
اما تاثیر این سخنان را در قیمت های بازار نقدی و آتی هم می‌توان مشاهده کرد.
به طوریکه سکه امامی با کاهش حدود 20 هزار تومانی به 950 رسید و بازار آتی بار دیگر منفی 5 درصد را تجربه کرد. در این روز که آخرین روز معاملاتی سررسید شهریور بود و بدین ترتیب وارد دوره تحویل شد.
در روز چهارشنبه و در حالی که سکه امامی در محدوده 950تا 970 در نوسان بود بار دیگر شاهد کاهش فاصله سررسید ها بودیم، به طوریکه سررسید های دورتر با کاهش حدود 2 درصدی فاصله خود را به قیمت نقدی نزدیک تر کرد و این فاصله را به کمتر از 25 هزار تومان رساند.
روز پنجشنبه نیز بازار تحت تاثیر سخنرانی برنانکه بود که اعلام کرد فعلا قصد کاهش محرکه های مالی را نداریم. با این سخنان وی قیمت اونس با 70 دلار افزایش یکی از بلندترین گام‌های خود را به ثبت رساند تا بازار داخل را نیز تحت تاثیر خود بگذارد.
در این روز قیمت سکه امامی با 1 میلیون تومان بازگشایی شد و تا 1008 نیز بالا رفت اما دوباره روند کاهشی گرفت تا با همان 1 میلیون تومان این هفته را به پایان برساند. بازار آتی نیز با افزایش 4 درصدی توانست برای اولین بار در این هفته رنگ سبز را به تابلوی معاملات آتی برگرداند.
به نظر می‌رسد مهمترین اتفاق در هفته پیش رو سخنرانی ریاست جمهوری به نیویورک باشد که می‌تواند روند میان مدت قیمت ها را مشخص کند.
در صورتی که نتیجه سخنرانی وی در سازمان ملل مثبت ارزیابی شود می‌توان به کاهش بیشتر قیمت ها در آینده امید داشت. البته دیدارهایی که وی در پی این سفر خواهد داشت نیز از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. باید منتظر بود و دید که آیا روحانی در کسوت ریاست جمهوری می‌تواند اعتماد جهان را جلب کند و بار دیگر اعتبار را به پول کشورمان بازگرداند یا خیر.
در صورت نتیجه مثبت مذاکرات با 5+1 در بلند مدت شاهد از بین رفتن دلار مبادله‌ای هم خواهیم بود.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۱:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد