آغاز بهاری پاییز در بورس

آغاز بهاری پاییز در بورس
فعالان تالار شیشه‌ای نخستین روز نیمه دوم سال بورس را با رشد 98/1 درصدی بازار به پایان بردند تا دماسنج بازار شاهد عبور از نقطه 62 هزار و 904 واحد باشد و خود را برای فتح قله 63 هزار نیز آماده کند. بازدهی بازار سرمایه اکنون مرز 65 درصدی را پشت‌سر گذاشته است که این شرایط در پی رکود سنگین بازار ارز، طلا و مستغلات حاصل شده و انتقال نقدینگی از این بازارها به بورس را به دنبال داشته است. اکنون زمینه‌ای مناسب فراهم آمده تا سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه‌ شرکت‌های دولتی وارد میدان شود.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته اولین صعود خود در نیمه دوم سال را با رشد 98/1 درصدی به ثبت رساند.
در بازار دیروز شاخص کل بورس که روز یکشنبه به دلیل تاثیر پایان فصل تابستان با افت مواجه شده بود شاهد رشد قابل ملاحظه يك هزار و 198واحدی بود تا شاخص سطح بی‌سابقه 62هزار و 904واحد را تجربه کند. امری که بازار را به سوی ثبت رکورد تاریخی 63هزار واحد هدایت کرده و انتظار می‌رود امروز این رکورد ثبت شود. بر اين اساس بازدهي بازار نيز مرز 65 درصدي را پشت سر گذاشت.
با پایان فصل تابستان اکثر عرضه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای شناسایی سود به پایان رسیده و فروشندگان روز گذشته تنها در قالب نوسان‌گیری در بازار حضور داشتند که همین امر نیز موجب شد تا از 284 نمادی که به روی تابلو رفتند تنها 61نماد کاهش قیمت را تجربه کنند و بازار یکپارچه نمادهای سبزرنگ را شاهد باشد. در همین حال بازار دیروز برای سومین روز متوالی شاهد معاملات بیش از 500میلیارد تومانی بورس و فرابورس بود. از دیدگاه کارشناسان، رکود سنگین در بازار ارز، طلا و مستغلات موجب انتقال نقدینگی به سوی بازار سرمایه شده است؛ امری که البته ضمن به وجود آوردن فرصتی تاریخی برای بازار سرمایه زمینه مناسبی را برای سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های هلدینگی برای عرضه شرکت‌های دولتی و خصوصی فراهم آورده است که انتظار می‌رود مسوولان بازار از این فرصت برای عرضه شرکت‌های جدید و ممانعت از رشد یکپارچه قیمت‌ها استفاده کنند.
در بازار دیروز معامله‌گران با دقت روند انتشار گزارش‌های شش ماهه را دنبال می‌کردند؛ انتظار می‌رود به زودی بيشتر گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی منتشر شوند که در این بین گزارش‌های چهارگروه پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی و بانکی از اهمیت بیشتری برای بازار برخوردار هستند.
در کنار مسائل درون بازار کارشناسان با دقت روند سفر دکتر روحانی به نیویورک و تحولات سیاسی از جمله دیدار وزیر خارجه و اشتون را دنبال می‌کردند که این امر بر همه بازارهای اقتصادي موثر است.
در معاملات دیروز در گروه تجهیزات شرکت توکافولاد به دنبال رشد قیمت اخیر با انتشار گزارش شفاف‌سازی مواجه بود. براساس این اطلاعیه شرکت توكافولاد در قالب کنسرسیوم مبادرت به شرکت در دو مناقصه كرده و در حال حاضر مدارک فنی در دست بررسی توسط شرکت فولاد مبارکه است که درصورت برنده شدن در اين مناقصات آثار مالی آن بربودجه آتی شرکت لحاظ خواهد شد.
در گروه پتروشیمی، دو شرکت پتروشیمی خراسان و شازند تحت تاثیر انتظار برای انتشار گزارش‌های مطلوب 6 ماهه با صف خرید همراه شدند.
در این گروه، فارس در حالی به رشد خود ادامه داد که عضو هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس مهرماه را زمان مناسبی برای عرضه سهام باقی مانده هلدینگ خلیج‌فارس دانست.
عضو هیات مدیره هلدینگ خلیج‌فارس در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به صف‌های طولانی در عرضه اوراق پتروشیمی افزود: این صف‌ها نشان از رضایت سهامداران داردکه در آینده نیز بهتر خواهد شد و اگر سهامداران صنعت پتروشیمی با افقی بلند‌مدت در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند از سود مطلوبی برخوردار خواهند شد.
عبدالحسین بیات در خصوص زمان عرضه ۳۸ درصد سهام باقی مانده از هلدینگ خلیج فارس گفت: طبق قانون بودجه کشور سهام باقی مانده باید در سال جاری عرضه شود و با توجه به اینکه در حال حاضر کشش بازار مناسب به نظر می‌‌رسد ۳ ماهه اول نیمه دوم سال جاری زمان خوبی به نظر می‌رسد.
در گروه بانکی بازار دیروز همچنان تحت تاثیر احتمال لغو تحریم سوئیفت و همچنین برنامه چند بانک از جمله صادرات و تجارت برای افزایش سرمایه قرار داشت. گروه بانکی همچنین مملو از شایعاتی در مورد احتمال تغییر مدیران بانکی و جابه‌جا‌یی‌های آنها است.
در گروه خودرويي‌ همچنان نمادهاي اين گروه صف‌هاي خريد سنگيني را تحت تاثير كاهش نرخ دلار و اخبار مثبت سياسي تجربه كردند.
بر اين اساس گروه واسطه‌گري‌ مالي نيز متاثر از رشد سهام شركت‌هاي زيرمجموعه بار ديگر به مدار مثبت بازگشت و با صف خريد مواجه شد.
سيماني‌ها نيز از گروه‌هايي بودند كه از رشد ديروز بازار بي‌نصيب نماندند و پس از مدت‌ها معاملات پررونقي را تا رسيدن به صف خريد تجربه كردند.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رشد قابل ملاحظه شاخص بود. ارزش معاملات نیز دیروز به 339میلیارد تومان در بورس و 177میلیارد تومان در فرابورس رسيد و در مجموع به میزان 516میلیارد تومان بود که رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. 17درصد ارزش بازار دیروز بورس را معامله یک بلوک 150میلیون سهمی ملی مس تشکیل داد که این بلوک را احتمالا بانک رفاه به پرتفوی خود اضافه کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۳:۱۵ قبل از ظهر
نظرات (1)

فرزین  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۶:۱۵ قبل از ظهر

چقدر سنگاش زیادن یکم کمتر بود زیبا ترم میشد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد