رفتارهای متفاوت آتی در چند روز گذشته

رفتارهای متفاوت آتی در چند روز گذشته
در سه روز ابتدایی هفته جاری، بازار آتی روندهای کاملا متفاوتی را در پیش گرفت.
در سه روز ابتدایی هفته جاری، بازار آتی روندهای کاملا متفاوتی را در پیش گرفت. روز شنبه با ریزش پنج درصدی و پافشاری بر ماندن در این سطح، باعث شد تا معامله‌گران دست از دادو ستد بردارند در حالی که یکشنبه را با افزایش قیمت آغاز کرد؛ هرچند در ادامه از بهای تمام سررسیدها کاست و موجب شد تا سکه‌های مهر تا دی زیر یک میلیون تومان معامله شوند. در ادامه از شدت این روند در پایان معاملات روز یکشنبه در بازار نقدی و آتی تا حدوی کاسته شد (البته همچنان تمام سررسیدها زیر یک میلیون تومان بودند) که افزایش محدود بهای سکه نقدی، آتی و دلار در شروع معاملات روز دوشنبه هم در ادامه این صعود محدود رخ داد؛ در نتیجه قیمت‌های دلار و سکه‌های نقدی و آتی روز گذشته، تفاوت چندانی با قیمت‌های آخر وقت یکشنبه نداشتند. دیروز در یک ساعت اولیه شروع معاملات، تمام سررسیدها به طور مداوم و پی در پی، از محدوده منفی به مثبت و برعکس، تغییر موقعیت می‌دادند.
در شروع معاملات این روز در حالی که سررسیدهای مهر، آبان و آذر افزایش محدود قیمت را تجربه می‌کردند، سکه دی در محدوده منفی نوسان می‌کرد. در این بین افزایش قیمت سررسید مهر بیش از سایر سررسیدها بود هرچند این افزایش در بیشترین حالت باز هم کمتر از یک درصد بود. تغییر موقعیت همه سررسیدها بین محدوده مثبت و منفی به طور مداوم تکرار شد تا در نهایت با گذشت یک ساعت از شروع معاملات روز دوشنبه، سکه‌های مهر و آبان در تابلوی معاملات سبز و سررسیدهای آذر و دی، برای حدود یک ساعت قرمز داد و ستد می‌شدند و بعد از آن مجددا همگی مثبت شدند.  عمده کسانی که روز شنبه اقدام به فروش سکه و ارز کردند، فروشندگان خانگی بودند. این مساله می‌تواند نشان از تغییر روند بازار داشته باشد؛ چراکه فروشندگان خانگی معمولا آخرین گروهی هستند که وارد بازار می‌شوند. این عده معتقد بودند که شرایط و قیمت‌ها برای خرید مناسب است، اما کاهش دوباره قیمت در ادامه معاملات روز یکشنبه نشان داد که خریداران باز هم ترجیح دادند خرید را به تعویق بیندازند تا شاید بتوانند در چند روز آینده با قیمت پایین‌تری اقدام به خرید کنند. بسیاری از کسانی که در بازار ارز فعالیت می‌کنند نوسان‌گیران هستند. زمانی که بازار برای مدتی شاهد یک سقوط شدید قیمتی است، انتظار بعدی، تغییر این روند و حرکت در مسیر صعودی است. حال سوال اینجا است که بالا رفتن بهای سکه و ارز در صبح و عصر روز یکشنبه و دیروز، آیا به معنای تغییر روند و سوق یافتن بازارها به سمت افزایش قیمت است یا باید از آن به اصلاح قیمت تعبیر کرد؟
وقتی عده‌ای که پیش از این دلار خریده بودند، اقدام به فروش می‌کنند و به تبع این امر قیمت‌ها کاهشی می‌شوند، از این مساله تعبیر به اصلاح می‌شود. شرایط حاضر به شکلی است که همه چیز بستگی به خبرهای این چند روز دارد. روز گذشته رییس جمهور کشورمان ایران را به مقصد نیویورک به منظور سفری پنج روزه ترک کرد. همچنین قرار بود دوشنبه شب به وقت تهران، وزیر امور خارجه ایران دیداری با کاترین اشتون داشته باشد. بازارهای سکه، طلا و دلار تهران در حالی که نگاهشان با دقت تمام به سیگنال‌هایی بود که از غرب مخابره می‌شد، به طور محدود نوسان می‌کردند. در این میان به اعتقاد یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، رویکرد دولت جدید نسبت به اقتصاد و سیاست خارجی و همچنین وجود رونق در بازار بورس باعث شده تا نقدینگی کاذب به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سوق داده شود و این عوامل موجب کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در یکی، دو هفته اخیر شده است. ثروتی همچنین بر این باور است که کاهش قیمت ارز و سکه به معنای واقعی شدن قیمت‌ها نیست و هنوز بین قیمت واقعی و حال حاضر ارز و سکه فاصله وجود دارد. البته برخی معامله‌گران بازار آتی سکه قیمت‌های فعلی را برای سکه و دلار پایین می‌دانند و بر این باورند که این بازارها پتانسیل افزایش قیمت را دارند.
اما در آن سوی آب‌ها، بهای جهانی طلا روز دوشنبه در آغاز هفته میلادی جدید، در ابتدا با افزایش اندکی به 1327 دلار رسید اما در ادامه تغییر مسیر داد و (تا لحظه تنظیم این گزارش) به 1320 دلار در هر اونس رسید. البته نوسانات اونس طلا هم روز دوشنبه فراوان بود. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی طلا، پس از اطلاع از تداوم خرید اوراق قرضه تا پایان سال، برای دو روز بر بهای طلا افزودند، اما مثل همیشه اثر این امر کوتاه‌مدت بوده و پس از چند روز نگاه این گروه به پارامترهای اثرگذار دیگر معطوف می‌شود.
بازار آتی سکه با گذشت کمتر از سه ساعت از معاملات روز گذشته، بهای تمام سررسیدهای خود را بالا برد. تا جایی‌ که بر بهای سکه مهر و آبان بیش از یک درصد افزوده شد. در این روز با وجود افزایش نوسانات بازار، از آنجا که این تغییرات در دامنه محدودی دنبال می‌شد، حجم قراردادهای دادو ستد شده،  رقم قابل‌توجهی نبود. به طور کلی روند روز گذشته این بازار در کنار بازار دلار و سکه نقدی، با ثباتی که نشان از تداوم انتظار معامله‌گران پیرامون اخبار نیویورک داشت، پیگیری می‌شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد