مذاکرات در نیویورک، بازدهی 4 درصدی بورس در تهران

مذاکرات در نیویورک، بازدهی 4 درصدی بورس در تهران
بورس اوراق بهادار تهران همانند دیگر بازارهای کشور هفته گذشته تحت تاثیر شدید تحولات سیاسی در صحنه سازمان ملل متحد و حضور تیم دیپلماتیک کشور مان در این سازمان قرار گرفت.
بورس اوراق بهادار تهران همانند دیگر بازارهای کشور هفته گذشته تحت تاثیر شدید تحولات سیاسی در صحنه سازمان ملل متحد و حضور تیم دیپلماتیک کشور مان در این سازمان قرار گرفت.
در حالی که هفته گذشته بازار‌های ارز و طلا از دورنمای یک توافق سیاسی در مذاکرات هسته‌ای به زانو درآمده و تنها پس از اظهار نظر ريیس کل بانک مرکزی از خطر یک سقوط سنگین دور شدند، در صحنه بورس اوراق بهادار بازار با ثبت بازدهی خیره‌کننده 09/4 درصدی به استقبال تلاش‌های دیپلماتیک دکتر روحانی، ريیس‌جمهور کشور و ظریف، وزیر امور خارجه رفت و توانست یکی از بهترین هفته‌های کاری خود را به ثبت برساند. این بازدهی در شرایطی به ثبت رسید که به دلیل عدم انتشار گزارش‌های شش ماهه، بازار با خلأ اطلاعاتی نیز روبه‌رو‌ بوده است. در همین حال با افت بازارهای موازی و رکود در بازار
نه چندان شفاف املاک و مستغلات نقدینگی قابل ملاحظه‌ای به سوی بازار سرمایه در حال حرکت است؛ به گونه‌ای که در هفته گذشته به کرات ارزش معاملات بورس و فرابورس از مرز 5 هزار میلیارد ریال عبور کرد و در نهایت در کل هفته نیز با احتساب معاملات عمده در بورس اوراق بهادار ارزش معاملات به رقم هزار و 602 میلیارد تومان رسید که رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود و 98 درصد نسبت به هفته پیش از آن رشد را نشان می‌دهد. از دیدگاه کارشناسان با رکود در بازارهای موازی، به همراه افت بازار ساخت‌و‌ساز و واردات، نقدینگی در حال حاضر جایگاهی به سهولت بازار سرمایه برای ورود در اختیار ندارد، از این رو برای اکثر بانک‌ها و موسسات مالی که متعهد به پرداخت سود بالا به سپرده‌گذاران هستند در حال حاضر ورود به بازار سرمایه در اولویت قرار گرفته است که همین امر نیز فرصت مناسبی را برای سازمان خصوصی‌سازی و بورس فراهم می‌کند تا با ارائه سهام جدید به رشد بیشتر بازار سرمایه کمک کنند. انتظار می‌رود با تغییر ريیس سازمان خصوصی‌سازی و بازگشت پوری حسینی به این سازمان، روند متوقف شده اجرای اصل 44 و واگذاری شرکت‌های دولتی از سر گرفته شود.
در آخرین تحولات در حوزه سیاسی دیدار وزرای خارجه گروه 1+5 و وزیر خارجه کشورمان در نیویورک با جو مثبتی روبه‌رو‌ شد و در عین حال، نخستین دیدار تهران- واشنگتن پس از سه دهه صورت گرفت که خبری بسیار خوب برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.
12ماه دوره زمانی حل مسائل سیاسی
به گزارش خبرگزاري فارس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک با بیان اینکه ایران متعهد به ادامه همکاری‌ها با طرف‌های دیگر است، گفت: امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم که منجر به حل مساله هسته‌ای شود. ريیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که دیدار کوتاهی با جان کری همتای آمریکایی خود در حاشیه این نشست داشته و دو طرف بر ضرورت اقدام جدی و تعهد سیاسی برای پیشبرد و حل مسائل تاکید کرده‌اند.
در همین حال در صحنه تحریم‌ها وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌ها علیه ایران در زمینه خدمات و تجهیزات زیست محیطی را لغو کرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دویچه وله، فعالیت‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای اساسی مردم ایران از جمله فعالیت‌ها در زمینه سلامت و بهداشت، موضوعات مربوط به کودکان بی‌سرپرست، ارائه خدمات امدادی مرتبط با بلایای طبیعی، توزیع اقلام اهدایی از جمله مواد غذایی، پوشاک و دارو با نیت کاهش رنج و درد انسانی و نیز کمک آموزشی مرتبط با هر نوع فعالیت‌های پیشرو در موضوعات فوق مجاز خواهد بود.
در کنار خبرهای خوب سیاسی در حوزه اقتصادی نیز تحولات مثبتی در حال اجرا است. در کنار وضعیت بازار ارز و طلا، بیشتر کارشناسان از احتمال یکسان‌سازی نرخ ارز در رقمي نزدیک به 30 هزار ریال خبر می‌دهند. از دیدگاه این کارشناسان احتمال دارد دولت با توجه به رفع نگرانی‌ها در حوزه بازار ارز با هدف رشد و حفظ صادرات به یکسان‌سازی نرخ ارز در ارقام کنونی اقدام کند. در همین حال در حوزه اقتصاد کلان دولت برنامه مناسبی را برای توسعه صنعت پتروشیمی برنامه ریزی کرده است. سخنان معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد کاهش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی با استقبال کارشناسان مواجه شده است. معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح دو سناریوی اصلاح قیمت گاز پتروشیمی‌ها از تدوین بسته‌ای پیشنهادی به‌ منظور تخفیف پلکانی خوراک به پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام کرد: برای جهش پتروشیمی ثبات یا کاهش قیمت خوراک ضروری است.
پیوندی در عین حال از دو راه حل برای تخفیف قیمت خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: راه نخست این است که 30 درصد در قیمت خوراک تخفیف دهیم، اما این تخفیف به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند و در صورتی پرداخت شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، به این ترتیب از محل تخفیف خوراک این صنعت توسعه یافته است كه هم کشور بهره‌مند شده و هم مجتمع‌های پتروشیمی در مجموع سود می‌کنند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد دیگر را تخفیف پلکانی خوراک در 5 سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: به این ترتیب زمینه بازگشت سرمایه سریع‌تر در این صنعت فراهم مي‌شود و سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری برای حضور، پيدا مي‌كنند. در صورت اجرای چنین برنامه‌ای فاز دوم توسعه صنایع پتروشیمی در کشور شروع خواهد شد که همین مساله می‌تواند آینده این صنعت را تقویت کند.
در کنار بحث پتروشیمی به نظر می‌رسد در حوزه معدنی - فلزی نیز بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو نیز برنامه‌های مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران به سوی این حوزه در دستور کار قرار داده است. در همین حال در حوزه اقتصاد جهانی قیمت فلزات همچنان در سطح مناسبی باقی مانده است؛ بهای مس به 7هزار و 200دلار و سه فلز آلومینیوم، سرب و روی به هزار و 766دلار، دو هزار و 50 دلار و یک هزار و 800 دلار رسیده است. در داخل اما به دلیل نوسان بازار ارز بازار فلزات با رکود نسبی مواجه شده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سرمایه نیز در روز چهارشنبه اعلام شد که دکتر حسینی معاون نظارت بر ناشران مدیریت عامل بورس انرژی را برعهده گرفته است. دکتر حسینی که در خلال دوره مدیریت خود بر معاونت نظارت بر ناشران تحولی جدی در این بخش به ویژه با راه اندازی سایت کدال ایجاد کرده و ساختار سنتی انتشار اطلاعیه‌ها را به صورتی سازمان یافته تبدیل کرد، انتظار می‌رود با تغییر در اداره نظارت بر ناشران برخی از مشکلات باقی مانده در این بخش از جمله توقف دراز مدت نمادها و مشکلات رخ داده برای این بخش نیز برطرف شود.
بازار روز چهارشنبه با تداوم رشد شاخص همراه بود. خوش‌بینی در مورد تحولات سیاسی و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه موجب شد تا معامله‌گران شاهد تداوم شرایط مثبت در بازار و رشد ارزش معاملات و شاخص باشند. در روز چهارشنبه بورس و فرابورس شاهد معامله نزديك به 468 میلیارد تومان بودند که سهم بورس از این حجم 338میلیارد تومان بود.
این حجم معاملات موجب شد تا شاخص کل 445 واحد دیگر رشد کرده و به 63هزار و 455 واحد برسد. از دیدگاه اکثر کارشناسان بالا رفتن حجم معاملات در هفته گذشته به لحاظ تکنیکال به تثبیت کف قیمت‌ها و شاخص منجر شده و انتظار اولیه برای بالا رفتن حجم معاملات پس از رکورد شکنی شاخص اینک محقق شده است. از دیدگاه کارشناسان نقدینگی قابل ملاحظه وارد شده به بازار موجب شده است تا عرضه‌های معامله کوتاه‌مدت خریداری شده و فروشندگان سهام به خریداران تبدیل شوند.
در بازار روز چهارشنبه در گروه پالایشگاهی معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای پالایشگاه تبریز متعاقب انتشار خبر راه‌اندازی خط تولید بنزین شرکت بودند.
روز سه‌شنبه عادل نژاد سلیم، مدیر عامل و عضو هیات مدیره پالایشگاه تبریز در نامه‌ای به بورس اعلام کرده بود تولید آزمایشی طرح تولید بنزین این شرکت از روز شنبه 30 شهریور در اين شرکت شروع شده و تولید مستمر و عملیاتی آن به زودی آغاز می‌شود و به‌این ترتیب اطلاعات تکمیلی در خصوص اولین پیش بینی عملکرد سال مالی 92 اعلام می‌شود.
در گروه واسطه گری مالی با حضور دکتر کرباسیان در ایمیدرو، دکتر صیدی مدیر با سابقه بازار سرمایه هدایت شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی را بر عهده گرفته است. مدیرعامل سابق اين شرکت با بیان اینکه قیمت سهم و سود شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: سود سال گذشته شرکت 150 میلیارد تومان بود و در سال جاری نیز 190 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
در گروه تجهیزات برقی، سخنان مدیرعامل توانیر نگرانی‌هایی را در مورد تداوم خصوصی‌سازی در حوزه نیروگاه‌ها و برق ایجاد کرده است. مدیرعامل شرکت توانیر از احتمال بازپس گرفتن نیروگاه‌های واگذار شده برای
رد دیون دولت خبر داد و گفت: در بخش نیروگاه‌های منتقل شده برای رد دیون هم باید پول برق بدهیم و هم از سوی دیگر حدود هشت هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داریم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نیروگاه‌ها را پس بگیریم.
وی با اشاره به این‌که پیشنهاد توانیر برای افزایش تعرفه برق در سال آتی نرخ 60 تومان است، گفت: تا سال 80 سالانه 20 درصد نرخ برق افزایش می‌یافت اما پس از تثبیت قیمت در سال 83 تا اواخر سال 89 قیمت برق 170 ریال باقی ماند.در این گروه همچنین وزیر نیرو با بیان اینکه واگذاری نیروگاه‌های برق به وزارت نفت منتفی است از تکمیل آيین‌نامه صادرات برق خصوصی خبر داد.
در کنار گروه تجهیزات برقی این واقعیت که به نظر می‌رسد مجموعه تصمیم گیران دولت در این حوزه تمایل چندانی به بخش خصوصی نداشته‌اند، اما در گروه مخابراتی نیز میراث خصوصی‌سازی عجیب دولت گذشته در مورد شرکت مخابرات موجب شده است تا تعامل مخابرات با وزارت ارتباطات با مشکل مواجه باشد.
این در حالی است که در روز چهارشنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همراه اول اجازه ندارد بدون هماهنگی با وزارت ارتباطات و در دست داشتن مصوبه سازمان تنظیم مقررات نسبت به افزایش تعرفه اقدام کند.
به گزارش «ایسنا» محمود واعظی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا زمانی که کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه‌های همراه اول را افزایش ندهد این اپراتور اجازه ندارد تعرفه‌های خود را تغییر دهد چرا که این کار خلاف قانون است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره واگذاری مخابرات نیز اظهار کرد: ما به هیچ عنوان به دنبال بازگشت مخابرات به وزارت ارتباطات نیستیم، اما از زمانی که مخابرات واگذار شد تعریف درستی از زیرساخت‌ها ارائه نشده است. آنچه مربوط به کابل مسی هم می‌شود از نظر ما جزو زیرساخت‌هاست و لازم است که مجلس در این زمینه تکلیف را مشخص کند.
در گروه بانکی روز چهارشنبه سهام بانکی نیز تحت تاثیر شایعات مربوط به بازگشایی سوئیفت شرایط خوبی را تجربه کرد. در این گروه  شایعه عدم اجرای افزایش سرمایه بانک صادرات همچنان این نماد را با کاهش قیمت مواجه ساخته است. روز چهارشنبه مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های بانک صادرات در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: هیچ‌گونه تغییری در برنامه افزایش سرمایه بانک صادرات ایجاد نشده و تصمیم مذکور همچنان به قوت خود باقی است. طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام، بانک صادرات اجازه دارد طی چند مرحله نسبت به افزایش سرمایه خود از مبلغ 22 هزار و 906 میلیارد ریال به مبلغ 66 هزار و 500 میلیارد ریال از محل مازاد ناشی از تجدید ارزیابی و عرضه املاک به میزان 34 هزار و 887 میلیارد ریال و از محل سود انباشته، مطالبات سهامداران یا آورده نقدی به میزان 8 هزار و 707 میلیارد ریال اقدام نماید.
در این گروه شایعاتی در مورد خرید سهام بانک
ایران زمین توسط یک صندوق بازنشستگی تخصصی مطرح شده است. این خرید می‌تواند در صورت عدم رعایت سطح قانونی حداکثر ده درصد مجوز قانونی تملک بانک‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.
در گروه پتروشیمی 5 درصد سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان روز شنبه، ششم مهرماه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود. 5 درصد سهام غیرمدیریتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شامل 500 میلیون سهم از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی روز شنبه ششم مهرماه به صورت عمده و یکجا در بازار پایه فرابورس عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم 1700 ریال و قیمت کل پایه 850 میلیارد ریال برآورد شده است که در نماد «پترول» توسط کارگزاری حافظ واگذار می‌شود. در گروه انفورماتیک روز چهارشنبه نماد کارت اعتباری کیش با صف خرید همراه بود. در این گروه خدمات انفورماتیک با شفاف‌سازی مواجه بود. پیرو اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت خدمات انفورماتیک باید متذکر شد که این شرکت سهام شرکت کارت اعتباری ایران کیش را به قیمت تابلو واگذار كرده است. فروش سهام شرکت فوق حدود 5 درصد افزایش درسود هر سهم را برای سال 1392 ایجاد خواهد کرد.
شرکت در نظر دارد تعدیل فوق را در گزارش بودجه سال 92 برمبنای اطلاعات واقعی دوره شش ماهه اعمال نماید. در گروه خودرویی خبرهای مناسبی در مورد کاهش تحریم‌ها در حال انتشار است. براساس آخرین خبرها شرکت خودروسازی رنو فرانسه بعد از حدود دو ماه تعلیق فعالیت‌هایش در ایران مجددا با شرکت‌های خودروساز ایرانی همکاری می‌کند. به گزارش روز نو، در اواسط تیرماه خبر تعلیق فعالیت‌های شرکت خودروسازی رنو در ایران در راس اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و شرکت رنو طی نامه‌ای به قطعه‌سازان، خبر از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران داد و عنوان کرد که با شرایط فعلی توان ادامه کار را ندارد. رنویی‌ها البته ابراز امیدواری کرده‌ بودند که با بهبود اوضاع، دوباره در کنار خودروسازی ایران قرار می‌گیرند و برنامه‌های مشترک شان را به پیش می‌برند، منتها به شرط فراهم شدن شرایط برای ادامه همکاری.
در گروه حمل و نقل، سازمان بنادر و دریا نوردی طی ماه‌های اخیر با صدور بخشنامه‌ای به شرکت‌های کشتیرانی همچون شرکت تایدواتر خاورمیانه اعلام کرده که این شرکت‌ها باید صورت حساب‌های عملیات بندری خود را برخلاف سال‌های گذشته به حساب سازمان بنادر و دریا نوردی واریز کنند تا این سازمان نسبت به واریز آنها به حساب «حتاید» اقدام کند. حال آنکه طبق اخبار منتشر شده تاکنون این امر به صورت دقیق انجام نپذیرفته و با مشکلاتی همراه شده است. این شرکت در گزارش‌های سه ماهه اول سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 خود اعلام کرده که در صورت عدم توافق «حتاید» با سازمان مذکور سود برآوردی 112 تومانی به زیان 31 تومانی طی سال جاری تبدیل خواهد شد. در همین ارتباط مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی شرکت تاید‌واتر خاورمیانه به بورس‌نیوز گفت: درآمدهای «حتاید» از اردیبهشت‌ماه سال جاری در پی ابلاغ بخش‌نامه مذکور به شرکت‌های کشتیرانی، به حساب سازمان بنادر و دریا نوردی واریز شده که جهت رفع مسائل به وجود آمده در حال مذاکره با این سازمان هستیم. تایدواتر خاورمیانه که در طول هفته گذشته دارای صف خرید قابل ملاحظه‌ای به دلیل خوش‌بینی معامله‌گران به کاهش تحریم‌ها بوده است امروز (شنبه) مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در کنار تایدواتر، نماد قند اصفهان نیز مشمول این ضوابط است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص توانست با بازدهی 71/0 درصدی کل بازدهی خود را به 8/66 درصد از ابتدای سال تا‌کنون رساند. از 285 نمادی که روز چهارشنبه روی تابلو رفتند نیز 115نماد با کاهش قیمت و 165نماد با رشد ارزش معامله شدند. با این کارنامه در کل هفته نیز شاخص با 2 هزار و 491واحد رشد توانست بازدهی 09/4 درصدی را رقم بزند. شمار خریداران هفته نیز با 3/51 درصد رشد به 123هزار و 644نفر رسید که نشان‌دهنده حضور بیش از پیش سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد