هیجان و افت و خیز شدید در بازار آتی سکه

هیجان و افت و خیز شدید در بازار آتی سکه
در اولین روز هفته، سقوط قیمتی سکه نقدی و آتی در حالی اتفاق افتاد که اونس طلا، در پایان معاملات روز جمعه (29 شهریور)، با ریزش 40 دلاری به 1325 دلار رسیده بود.
در اولین روز هفته، سقوط قیمتی سکه نقدی و آتی در حالی اتفاق افتاد که اونس طلا، در پایان معاملات روز جمعه (29 شهریور)، با ریزش 40 دلاری به 1325 دلار رسیده بود. این سقوط‌بها به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، پس از آن اتفاق افتاد که کنگره آمریکا لایحه بهداشتی بودجه این کشور را تصویب نکرد، که این امر به نوعی از جنس سیاست‌های انقباضی به شمار می‌آید. این ریزش برای اونس فلز زرد در شرایطی رخ داد که روز پنج‌‌شنبه و جمعه دو هفته قبل (تا اواسط معاملات این روز) در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای ادامه سیاست‌های محرک خود، قیمت فلز زرد با بیش از 4 درصد افزایش، شاهد صعود بیش از 70 دلاری بود.
از آنجا که بازار تهران در انتظار روزهای خوش و به لحاظ سیاسی امیدبخش برای هفته گذشته بود، این آمادگی را داشت که از قیمت سکه، طلا و دلار خود بکاهد. این اتفاق روز شنبه این هفته با شدت تمام روی داد. در این روز تابلوی معاملات آتی سکه نیز با رنگ قرمز به استقبال معامله‌گران رفت و شدت کاهش قیمت‌ها به قدری بود که سررسیدهای آبان و آذر با 5 درصد و دو سررسید مهر و دی با حدود 5 درصد ریزش قیمت آغاز به کار کردند. این روند به گونه‌‌ای پیش رفت که هیچ کدام از سررسیدها حاضر به نوسانی هر چند اندک نبوده و در همان سقف کاهش قیمت ثابت مانده بودند. این مساله باعث شد تا حجم قراردادهای معامله شده این بازار که معمولا با نوسان قیمتی رابطه مستقیم دارد، روز شنبه به رقم عجیب و دور از انتظار 160 قرارداد برسد. این اتفاق پس از آن روی‌داد که با گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات روز شنبه، معامله‌گران بازار دست از دادو ستد کشیدند.
رویدادهایی که قرار بود دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته اتفاق بیفتد، آنقدر جو بازارها را مثبت کرده بود که از همان ابتدای هفته، خوش بینی نسبت به بهبود روابط سیاسی کشور با سایر کشورها و همچنین حل مساله هسته‌‌ای کشورمان توانست بازارهای داخلی را با ریزش‌های شدید قیمتی مواجه کند. سکه نقدی هم در این روز به نسبت پنج‌‌شنبه پیش از آن، حدود 70 هزار تومان از بهای خود کاست، اما در همان زمان برخی کارشناسان بازارهای پولی پیش‌بینی می‌کردند که این بازارها پتانسیل آن را دارند که پس از گذراندن یک دوره شدید کاهش قیمتی، با کوچک‌ترین سیگنال منفی، تغییر مسیر دهند. این اتفاق البته به گونه‌‌ای دیگر رخ داد، چراکه بدون مخابره سیگنال منفی از رویدادهای سازمان ملل متحد در پایان هفته، از آنجا که بازارها تصور می‌کردند کف قیمت‌ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌‌شنبه خواهد بود، شاهد تغییر مسیر بازارها به سمت افزایش بها بودیم که البته روندی ناپایدار بود و در آخرین روز هفته باز هم قیمت‌ها کاهشی شدند.
روز یکشنبه، بازارها تا حدی از شدت هیجان خود کاستند و تلاش کردند تا منطقی‌تر پیش روند. در این روز بهای سکه نقدی تقریبا با قیمت روز قبل از آن برابری می‌کرد و حتی برای ساعاتی از آخرین قیمت ثبت شده روز شنبه بیشتر بود، اما مجددا به کانال ریزش بازگشت. دلار نیز در بازار آزاد صبح روز یکشنبه کمی افزایش قیمت داشت و پس از آن همانند سکه پایین آمد تا باز هم به زیر 2900 تومان برسد. در این بین سکه‌های آتی هرچند به روند ریزشی خود ادامه دادند، اما از شدت آن کاستند و با نوسانات فراوان موجب شدند تا معامله‌گرانی که روز شنبه تنها در نیم ساعت اولیه شروع این بازار به معامله پرداخته بودند و باقی این روز از بازار آتی سکه کنار کشیدند، روز یکشنبه مجددا وارد داد و ستد شوند تا حجم قراردادهای معامله شده در نهایت به 10 هزار و 195 قرارداد برسد.
سفر روحانی به آمریکا که از جهات گوناگون دارای اهمیت برای کشور است موجب شد تا اثرات جو روانی ناشی از پیامدهای مثبت و منفی آن در بازارها دوچندان شود. عمده کسانی که روز شنبه اقدام به فروش سکه و ارز کردند، فروشندگان خانگی بودند. این مساله می‌توانست نشان از تغییر روند بازار داشته باشد؛ چراکه فروشندگان خانگی معمولا آخرین گروهی هستد که وارد بازار می‌شوند. این عده معتقد بودند که شرایط و قیمت‌ها برای خرید مناسب است، اما کاهش دوباره قیمت در ادامه معاملات روز یکشنبه، نشان داد که خریداران باز هم ترجیح دادند خرید را به تعویق بیندازند تا شاید بتوانند در چند روز آینده با قیمت پایین‌تری اقدام به خرید کنند.
روز دوشنبه آتی سکه پرنوسان بود. در این روز تمام سررسیدهای آتی به طور مداوم در دو محدوده مثبت و منفی نوسان می‌کردند؛ اما میل سکه‌ها به افزایش قیمت بیشتر بود. بازار آتی سکه با گذشت کمتر از سه ساعت از معاملات این روز، بهای تمام سررسیدهای خود را بالا برد؛ اما این افزایش باز هم به یک درصد نرسید. در این روز با وجود افزایش نوسانات بازار، از آنجا که این تغییرات در دامنه محدودی دنبال می‌شد، حجم قراردادهای دادو ستد شده، در پایان معاملات به رقم 5 هزار و 384 قرارداد رسید. به طور کلی روند روز دوشنبه این بازار در کنار بازار دلار و سکه نقدی، با ثباتی که نشان از تداوم انتظار معامله‌گران برای اخبار نیویورک داشت، پیگیری می‌شد. بهای دلار روز دوشنبه تقریبا بدون تغییر در محدوده قیمت‌های روز یکشنبه بود.
روز سه‌شنبه در کنار ریزش بهای طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت سکه نقدی در بازار تهران نسبت به دوشنبه، با کاهش روبه‌رو شد؛ البته معاملات سکه در بازار آزاد صبح این روز زیر 900 هزار تومان هم صورت گرفت؛ اما این قیمت مجددا کمی افزایش پیدا کرد. دلیل بازگشت بهای سکه نقدی در میانه معاملات روز سه‌شنبه به بالای 900 هزار تومان، صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در حاشیه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران پیرامون قیمت واقعی دلار بود. سیف اعلام کرد که دلیل کاهش نرخ ارز چیزی جز خبرهای خوشبینانه نسبت به شرایط اقتصادی در آینده نبوده و در حال حاضر این ارز در بازار به کف قیمت رسیده است و نباید ریزش بیشتری را به خود ببیند. این اظهارنظر سیف که البته فردای آن روز توسط سخنگوی دولت تا حدودی تلطیف شد و پنج‌‌شنبه آتی سکه را منفی کرد، روز چهارشنبه اثر نسبتا شدیدی بر بازارهای پولی داشت و موجب شد تا در این روز بازار آتی سکه از همان ابتدای معاملات، با سقف افزایش قیمت به استقبال معامله‌گران برود. از سوی دیگر بازار آتی سکه چهارمین روز هفته را با پشت کردن به مسیری که سکه نقدی می‌پیمود، با افزایش قیمت تمام سررسیدهای خود آغاز کرد. روز سه‌شنبه در شروع معاملات این بازار، بر بهای سررسیدهای مهر تا دی بیش از یک درصد افزوده شد. این روند در ادامه با نوساناتی رو به رو بود به طوری که سکه سررسید دی در مواقعی افزایش قیمت بیش از دو درصد را هم به خود دید که این امر موجب شد تا پس از دو روز مجددا به بالای یک میلیون تومان برسد. هنوز هم خریداران از اینکه به طور جدی وارد بازار شوند هراس داشتند، هر چند که تا حدودی می‌دانستند خبرهای مثبت، توان اینکه بیش از اینها از قیمت‌ها بکاهند را ندارند؛ اما پیش‌بینی می‌کردند کف قیمت‌ها روز پنج‌‌شنبه باشد.  در بازار آتی سکه روز سه‌شنبه، همچون روزهای دیگر هفته گذشته (به جز یکشنبه) حجم معاملات زیر 10 هزار قرارداد بود و با توجه به ثبت ارقامی همچون 19 هزار قرارداد طی هفته‌های پیش در این بازار، ارقام هفته گذشته نشان می‌داد که دو طرف فروشنده و خریدار، همچنان برای دادوستد مردد هستند.
افزایش قیمت روز چهارشنبه که بیش از هر چیز به دنبال صحبت‌های سیف بود و از غروب روز سه‌شنبه آغاز شده بود، حجم زیادی از خریداران را وارد بازار ارز و سکه کرد؛ چراکه تصور کرده بودند روند کاهش قیمت‌ها متوقف شده است. همین تقاضای زیاد برای خرید به افزایش قیمت در این روز دامن زد. روز چهارشنبه در بازار تهران، به تدریج و تا حوالی ظهر، بیش از 60 هزار تومان بر قیمت سکه نقدی افزوده شد. در کنار این افزایش قیمت، دلار بازار آزاد هم روند صعودی داشت.
بهای دلار در این روز به کانال 3000 تومان بازگشت و در ساعاتی حتی به 3100 تومان هم رسید. بازار آتی سکه، اما از همان ابتدای معاملات این روز، کار را یکسره کرد و تمام سکه‌ها را با سقف افزایش قیمت روی تابلوی معاملات برد. از رفتار معامله‌گران این بازار در دست کشیدن از داد و ستد، بیم آن می‌رفت که اتفاق روز شنبه تکرار شود؛ اما پس از اینکه برای مدت طولانی حجم معاملات بر رقم 139 ثابت مانده بود، برخی اخبار توانست برای سررسید مهر، خریدار و فروشندگانی جذب کند و در نهایت با رقم 552 قرارداد به کار خود پایان داد که البته باز هم عدد بسیار پایینی بود. روز پنج‌‌شنبه آتی سکه تنها در محدوده منفی نوسان کرد و در نهایت هم با کاهش کمتر از یک درصد در تمام سررسیدها به کار خود پایان داد. از آنجا که بازار فعلی تقریبا از اخبار مهم تهی شده و در انتظار رویدادی که بتواند بازار را هیجانی کند هم نیست، به نظر می‌رسد در هفته پیش رو باز هم نگاه معامله‌گران بازارهای داخلی به سوی اونس طلا برگردد و نوسانات این متغیر، در صدر پارامترهای اثرگذار بر بازارهای داخلی قرار بگیرد.
هفته گذشته برای بازار آتی سکه روزهای پر فراز و نشیبی را به همراه داشت. از افت شدید حجم قراردادهای معامله شده تا ریزش و افزایش شدید قیمت‌ها. این هفته بازارهای نقدی و آتی آنچنان تحت‌تاثیر خبرها، سیگنال‌ها، گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها از رویدادهای شصت و هشتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بودند که انجام معاملات در بازار نقدی سکه، دلار بازار آزاد و سکه‌های آتی بورس کالا، به میزان چشمگیری کاهش یافته بود تا این بازارها در نهایت بتوانند مسیر خود را برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها پیدا کنند. صرافان بازار مخصوصا در روز چهارشنبه هفته گذشته از دادو ستد به خصوص فروش سکه خودداری می‌کردند.
 هفته گذشته برای دلار هم روزهای متفاوتی داشت. در این هفته بهای این ارز به زیر 3000 تومان در بازار آزاد رسید و تا اواخر هفته در همین حدود قیمتی نوسان کرد. دلار که امسال را با بهای 3500 تومان آغاز کرده بود، پس از 6 ماه و در آخرین روزهای شهریور به رقم 3090 تومان رسید. دلار پس از مدتی که در مقابل نوسانات مقاومت می‌کرد، روز شنبه گذشته سقوط شدیدی را تجربه کرد و با حدود 180 تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه قبل از آن، به 2900 تومان رسید. به گفته صرافان بازار، دلار در هفته گذشته فروشندگان زیادی داشت که به امید ریزش‌های بیشتر و کسب سود از خرید مجدد، در این بازار فعال بودند. در کنار این قشر، فروشندگان دلار خانگی هم در بازار دیده می‌شدند. این هفته همچنین شاهد روزهایی بود که بازارهای طلا و سکه تهران ترجیح می‌دادند به سیگنال‌های رسیده از نیویورک توجه کنند تا مسیری که اونس طلا در بازارهای بین‌المللی می‌پیمود و باز هم شاهد پیمودن دو مسیر متفاوت بودیم؛ چراکه اونس فلز زرد طی هفته گذشته نوسانات اندکی را تجربه کرده بود؛ اما بازار تهران و آتی سکه در کنار آن، شاهد افت و خیزهای شدید در قیمت‌ها بودند که دلار نیز تا حدودی – در مقایسه با تحرک اندک در هفته‌های گذشته - از این امر مستثنی نبود.  نمودار تغییرات قیمتی هفته گذشته بازار آتی سکه، به خوبی نشان‌دهنده روند نوسانات بها برای چهار سررسید فعلی این بازار است. ریزش شدید ابتدای هفته موجب شد تا فروشندگان این بازار به امید سقوط بیشتر قیمت‌ها، دست از فروش بردارند. همین اتفاق روز چهارشنبه به گونه‌ای دیگر رخ داد؛ در این روز افزایش شدید بها موجب شد تا خریداران دست از خرید بکشند. این دو روز در هفته گذشته شاهد افت شدید حجم قراردادهای معامله شده نیز بود. طی هفته گذشته قیمت سکه نقدی طرح قدیم و جدید به شدت به هم نزدیک شد و در مواقعی با هم یکسان بود. در این حال، سکه‌های بازار قراردادهای آتی که برای مدت طولانی سررسیدهای دور آن بالای یک میلیون تومان معامله می‌شدند، روز یکشنبه به دنبال کاهش قیمت‌ها، همپای سررسیدهای نزدیک، به زیر یک میلیون تومان رسیدند و تا پایان معاملات روز سه شنبه هم در همین محدوده نوسان کردند.  بسیاری از کسانی که در بازار ارز فعالیت می‌کنند نوسان‌گیران هستند. زمانی که بازار برای مدتی شاهد یک سقوط شدید قیمتی است، انتظار بعدی، تغییر این روند و حرکت در مسیر صعودی است. حال سوال اینجا است که بالا رفتن بهای سکه و ارز در صبح و عصر روز یکشنبه آیا به معنای تغییر روند بازار است یا باید از آن به اصلاح قیمت تعبیر کرد؟
این صعود قیمتی البته روز چهارشنبه هم تکرار شد با این تفاوت که بازار این بار به روشنی و با اطمینان کامل قیمت‌ها را افزایش داد، تغییر این روند در روز پنج شنبه و بازگشت بازار آتی سکه به کانال منفی، نشان داد که نمی‌توان از تحولات قیمتی هفته گذشته به اصلاح قیمت‌ها تعبیر کرد؛ چراکه صعود قیمتی روز چهارشنبه در پی اظهارات ارزی مدیرکل بانک مرکزی رخ داد و اینکه بازار آتی پس از صحبت نوبخت سخنگوی دولت - پیرامون این امر که بانک مرکزی نیت افزایش بهای دلار را ندارد - شاهد کاهش قیمت‌ها بود، نشان می‌دهد که روند کلی بازار در حال حاضر کاهشی است و تنها برخی پارامترهای مثبت توانسته گاهی به این روند خدشه وارد کند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۶:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد