دومین هفته 4 درصدی بورس

دومین هفته 4 درصدی بورس
بورس اوراق بهادار تهران دومین هفته مهرماه را نیز با کارنامه‌ای پر به پایان رساند و برای دومین بار بیش از 4 درصد بازدهی هفتگی را به سهامداران تقدیم کرد.
بورس اوراق بهادار تهران دومین هفته مهرماه را نیز با کارنامه‌ای پر به پایان رساند و برای دومین بار بیش از 4 درصد بازدهی هفتگی را به سهامداران تقدیم کرد.
بورس اوراق بهادار به ویژه به دلیل تحرک دیپلماتیک دولت دکتر روحانی و همچنین برقراري عقلانیت اقتصادی در حوزه‌های مختلف، شاهد رونق معاملات و ورود نقدینگی جدید است. در شرایطی که اکثر حقوقی‌های بزرگ بازار درگیر تغییرات مدیریتی هستند بازار سهام شاهد سهم بی سابقه حقیقی‌ها در معاملات است که روز سه‌شنبه سهم حقیقي‌ها از ارزش خالص خرید به 25/72 درصد و از ارزش خالص فروش به 31/72 درصد و در کل به 28/72 درصد ارزش کل معاملات رسید که اين ارقام نشان‌دهنده حضور نقدینگی فعال و جدید در بازار است. همین مساله باعث شده است تا بازار علاوه بر رشد ارزش معاملات، جریان سرزنده و جذابی از معاملات را نیز شاهد باشد.
اکثر کارشناسان انتظار دارند با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه و همچنین احتمال عرضه شرکت‌های جدید، بازار سهام همچنان جذاب‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور باقی بماند. در این میان نحوه انتشار گزارش‌های شش ماهه و تحولات سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر مهمی بر وضعیت کلی بازار سهام و به تبع آن بازارهای موازی خواهد داشت. در همین حال معامله‌گران طي هفته گذشته همچنان خبرهای مناسب را در حوزه سیاسی شاهد بودند؛ در این حوزه وزیر خارجه آمریکا با وجود ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، گفت: این مذاکرات بر اساس گام‌های عملی تهران پیش خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر با تاکید بر امکان دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای با ایران تاكيد كرد.
در همین حال در گامی دیگر به سوی کاهش تنش‌ها، کنگره آمریکا بررسی بسته تحریمی جدید علیه اقتصاد به ویژه صنعت نفت ایران را تا پس از مذاکرات ژنو در 15 و 16 اکتبر به تعویق انداخت.
یک مشاوره کنگره گفت: کمیته بانکداری سنا قرار بود در ماه سپتامبر بسته تحریمی جدیدی را که در ماه جولای به تصویب مجلس نمایندگان رسیده بود، بررسی کند، اما حداقل تا چند هفته آینده این کار را نخواهد کرد.  
کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نيز صراحتا اعلام کرد که ترجیح می‌دهد قانون گذاران آمریکایی و دیگران پیش از برگزاری مذاکرات هسته‌ای در ژنو، تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نکنند و مایل است تا در فضای بهتر به استقبال این مذاکرات برود.  
در همین حال در صحنه اقتصادی سرمایه گذاران با خبرهای مهمی مواجه هستند؛ با کاهش تنش‌ها در بازار ارز و فرو‌کش کردن این بازار نگاه‌ها به سوی تصمیمات دولت و بانک مرکزی با هدف یکسان‌سازی نرخ ارز و حذف نظام چند نرخی کنونی است. در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه مشترک اخیر مجلس و دولت گفت: ريیس‌جمهور قول داده در سیاست اقتصادی جدید ارز تک نرخی شده و نوسانات قیمت کنترل شود، همچنین ساماندهی اقتصادی و تولید کشور صورت بگیرد.ایرج عبدی گفت: در مسائل اقتصادی تاکید هر دو طرف بر اصلاح اقتصاد داخلی، ساماندهی معیشت مردم، هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل تورم و تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز بود.
در هفته‌های گذشته نگرانی جدی در حوزه اقتصاد کشور از محل احتمال افزایش نرخ سود بانکی وجود داشت، اما با مهار تورم از سوی دولت اینک این نگرانی جای خود را به امیدواری‌ها برای کاهش سود بانکی داده است. اکثر کارشناسان معتقدند در صورت مهار تورم کاهش سود بانکی به منزله شتاب بیشتر بازار سرمایه و حضور بیشتر سرمایه‌ها در این بازار خواهد بود.در همین حال هفته گذشته خبرهایي در مورد توقف اجرای اصل 44 منتشر شد. این  خبر در میانه هفته منتشر و اندکی بعد با تردیدهایي مواجه شد؛ در همین زمینه ريیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس با بیان اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی متوقف نشده است و برداشت رسانه‌ای مبنی بر توقف آن اشتباه بوده است.
فولادگر با اشاره به جزئیات اجرای اصل 44 قانون اساسی و توقف برخی واگذاری‌ها گفت: برخی از واگذاری‌ها در برخی شرکت‌ها به عنوان مثال برخی نیروگاه‌ها در وزارت نیرو به صورت موقت متوقف شده تا روش واگذاری بررسی و اصلاح شود و واگذاری‌ها به دور از عجله و منطبق بر قانون، رقابت و از طریق مزایده در بورس صورت گیرد.
در حوزه اقتصادی در عين حال، در هفته گذشته رکود بازارهای موازی همچنان ادامه داشت؛ این رکود که با فرارسیدن فصل پاییز به حوزه املاک و مستغلات نیز سرایت کرده موجب افزایش شانس بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌ها شده است. در همین حال در حوزه کالایی نیز با دور نماي یکسان سازی نرخ ارز تحولاتی در حوزه کالایی و بورس کالا در انتظار شرکت‌های بورسی است.
در این تحولات بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با افزایش ناگهاني قیمت‌های پایه در روز سه‌شنبه مواجه شد و قیمت اکثر محصولات تا یک هزار ریال افزایش پیدا کردند. در همین حال با تغییر در نحوه عرضه محصولات در بورس کالا انتظار می‌رود برخی از قیمت‌های نامناسب در حوزه بورس کالا اصلاح شود. در حال حاضر به دلیل محدودیت نرخ‌گذاری براساس نرخ مبادلاتی و قیمت‌گذاری بازار آزاد براساس ارز آزاد بهای مس قراضه در مواردی از مس کاتد نیز کمتر است. بنابراين در صورت یکسان‌سازی نرخ ارز انتظار می‌رود شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات در حوزه بورس کالا وضعیت بهتری پیدا كنند.در همین حال روز چهارشنبه پالایشگاه بندرعباس توانست یک محموله سنگین را در بورس انرژی برای صادرات بفروشد. در این معامله  3 میلیون لیتر (معادل 3 هزار مترمکعب) حلال 402 پالایش نفت بندر‌عباس با قیمت پایه هر لیتر،  94 سنت آمریکا فروخته شد.   ارزش این محموله  بالغ بر 2 میلیون و 820 هزار دلار آمریکا بود که به‌صورت نقد از سوی خریداران پرداخت شد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل هر چند تحت فشار عرضه‌های سنگین با کاهش سرعت رشد همراه بود، اما توانست 156واحد رشد را به ثبت برساند؛ امری که شاخص را به میانه 66هزار واحد رساند. شاخص روز چهارشنبه به 66هزار و 506 واحد رسید که حکایت از بازدهی فوق‌العاده بازار در سال جاری دارد؛ با احتساب بازدهی هفته گذشته،  بازدهی کل بازار از ابتداي سال جاری تاكنون به 8/74 درصد رسيد.در بازار روز چهارشنبه انتشار گزارش‌های شش‌ماهه با انتشار گزارش دو شرکت البرز دارو و سرامیک‌های اردکان شروع شد که گزارش شرکت البرز دارو به اقبال معامله‌گران به این شرکت و همچنین دیگر اعضاي گروه دارویی منجر شد.در بازار روز چهارشنبه مخابرات همچنان نماد خبر‌ساز بازار بود؛ پس از اعلام حکم جدید دولت در مورد سهم 28درصدی دولت از درآمد پیامک، موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت نیز با مخالفت دولتی مواجه شده و این موضوع مسکوت مانده است.
در همین حال روز چهارشنبه اعلام شد همراه اول و ایرانسل مجموعا ۷۰ میلیون آوای انتظار و آهنگ پیشواز را ۲۰۰ تومان گران‌تر به مردم فروختند. به گزارش خبرگزاري‌تسنیم، تخلف همراه اول و ایرانسل در تبعیت از مصوبه سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (شهریور ماه 91) موجب شد که 14 میلیارد تومان پول اضافی از جیب مردم به حساب اپراتورهای اول و دوم واریز شود؛ رقمی که طبق گفته حسن رضوانی، معاون نظارت رگولاتوری، 8 میلیارد تومان از اين رقم متعلق به آوای انتظار همراه اول و 6 میلیارد تومان آن نیز در ارتباط با آهنگ پیشواز ایرانسل است؛ این رقم بايد به استفاده‌کنندگان عودت داده شود.
در گروه غذایی، ريیس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران استان تهران با اشاره به حذف ارز ۱۲۲۶ نهاده‌هاي دامي گفت: قيمت شير حدود ۳۲ درصد افزايش مي‌يابد.احمد مقدسي در گفت‌وگو‌ با باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب فوق اظهار كرد: طي جلسه‌ ستاد تنظيم بازار مصوب شد قيمت شير افزايش پيدا کند. وي افزود: اين تصميم طي يک دو روز آينده پس از اعلام نظر سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد‌کنندگان اجرايي مي‌شود.مقدسي اضافه کرد: پيشنهاد ما در اين جلسه اين بود که با توجه به افزايش قيمت سه نهاده اساسي دام (ذرت، سويا و جو) قيمت شير از ۱۱۱۰ تومان درب دامداري به ۱۴۵۷ تومان افزايش يابد. وي ادامه داد: البته شرکت پشتيباني امور دام پذيرفته که تا دهم مهرماه نهاده‌ها را به قيمت سابق در اختيار دامداران قرار دهد.در گروه پالایشگاهی روز گذشته گزارش سه ماهه پالایشگاه شیراز به صورت حسابرسی شده منتشر شد که انتظار برای بازگشایی این نماد را افزایش داده است. براساس این گزارش شراز در سه ماه یک هزار و 289 ریال سود را محقق کرد که 36 درصد کل سود پیش‌بینی شده شرکت برای سال جاری است.
در همین رابطه مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز در گفت و گو با بورس‌نیوز با بیان وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی «شراز» عنوان کرد: گزارش‌های سه ماهه حسابرسی شده «شراز» تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل داده شده، اما متاسفانه این سازمان در خصوص سود تقسیمی شرکت در مجمع عمومی سال مالی 91 و همچنین پیرامون نرخ تسعیر ارز موجودی پایان دوره نفت خام در سال گذشته ایراداتی را بیان کرده است.
سنگستانی در خصوص نرخ تسعیر ارز موجودی پایان دوره نفت خام «شراز» برای سال مالی 91 گفت: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرکت‌های پالایشی اعلام کرده تا موجودی پایان دوره سال 91 را می‌بایست با نرخ ارز مبادلاتی در صورت‌های خود تسعیر کنند. حال آنکه پالایش نفت شیراز موجودی مذکور را با نرخ ارز ترجیحی در حساب‌های خود آورده است. از همین رو اختلاف نظر مطرح شده به عنوان یکی از دلایلی است که سازمان بورس تا رفع کامل آن اقدام به بازگشایی نماد «شراز» نخواهد کرد.وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده مشکل مذکور نیز مرتفع شده و نماد این شرکت به تابلوی معاملات باز گردد.
این مقام مسوول با اشاره به نحوه تقسیم سود نقدی در مجمع سال 91 «شراز» نیز اظهار كرد: با توجه به بالا بودن میزان سود تقسیمی در مجمع سال 91 شرکت پالایش نفت شیراز، سازمان بورس به این امر نیز ایراداتی وارد کرده که البته از نظر هیات مدیره «شراز» موضوع مطرح شده از سوی آن سازمان قابل‌قبول نیست.
سنگستانی همچنین در بیان وضعیت مالی این شرکت اظهار كرد: در حال حاضر اطلاعات دقیق از عملکرد دوره شش ماهه نخست سال جاری جمع آوری نشده، اما به طور کلی وضعیت تولید و فروش شرکت روندی مطلوب پشت سرگذاشته و در صورت بروز تغییرات با اهمیت، احتمال بهبود شرایط سودآوری «شراز» دور از ذهن نخواهد بود.
در گروه بانکی همچنان این گروه با فشار انتظار برای تغییرات همراه است؛ در این گروه همچنان شمار قابل‌ملاحظه‌ای از بانک‌ها بلاتکلیف هستند. در این گروه ونوین با توجه به صدور موافقت نامه اولیه برای افزایش سرمایه با صف خرید همراه بود.
در گروه تجهیزات برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی آذراب به صف خرید این نماد منجر شده است. انتظار می‌رود آذرآب افزایش سودی 233 درصدی را پیش رو داشته باشد.
در گروه شیمیایی معدنی املاح، جهشی عجیب را در بازگشایی نماد تجربه کرد. این شرکت که با افزایش سرمایه 200درصدی سود هر سهم را یک هزار و 665ریال اعلام کرده، روز چهارشنبه با جهش 40 درصدی به P/E 9 رسید. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری توسعه ملی با شایعات مبنی بر احتمال افزایش سرمایه با صف خرید همراه شد. در این گروه سرمایه‌گذاری سایپا با اعلام فروش سهام سایان کارت باز گشایی شد.
در گروه نفتی نیز ایرانول در غیاب دو شرکت نفت بهران و نفت پارس در حالی معامله شد که این شرکت نیز با احتمال تعدیل سود مواجه است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به 297 میلیارد تومان رسید که 8/15 درصد آن را معاملات پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. از 279 نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 107 نماد با کاهش قیمت و 168نماد با رشد ارزش معامله شدند. با کارنامه روز چهارشنبه در کل هفته ارزش معاملات به 1717میلیارد تومان رسید که 1/7 درصد رشد را نسبت به هفته ماقبل خود نشان داد. شمار خریداران نیز با رشد 19درصدی به 148هزار و 459نفر رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۸:۲۱ قبل از ظهر
نظرات (2)

سروش  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۱:۳۸ بعد از ظهر

ساده و شیک با درخشش و کیفیت بالای برلیان مرسی

شبنم  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۴:۴۲ قبل از ظهر

شکوفه حلقه ی وسطیش شاین بالایی به کار داده

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد