بازار آتی سکه، به دنبال مسیر می‌گردد

بازار آتی سکه، به دنبال مسیر می‌گردد
روزی که خبر تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده اعلام شد، انتظار می‌رفت بازارهای طلا واکنش شدیدی از خود نشان دهند.
روزی که خبر تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده اعلام شد، انتظار می‌رفت بازارهای طلا واکنش شدیدی از خود نشان دهند.
 البته همین طور هم شد، اما این هیجانی شدن تنها یک روز ادامه داشت که منجر به سقوط اونس طلا به کانال 1200 دلاری و رسیدن بهای آن به 1287 دلار شد. اما بلافاصله پس از آن، در چند روز گذشته این ریزش شدید جبران شد و از آن پس نیز نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی، نسبتا محدود بوده است، در حالی که بحران تعطیلی آمریکا که امکان ورشکستگی این کشور را هم تشدید می‌کند، هنوز بر قوت خود باقی است. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی از این مساله تعجب کرده‌اند که چرا قیمت طلا به‌رغم تعطیلی دولت آمریکا و کاهش ارزش دلار، با افزایش چندانی روبه‌رو نشده است؛ بحران تعطیلی دولت آمریکا در سال 1995 میلادی، منجر به افزایش قیمت جهانی طلا شده بود، ولی این بار این مساله در ابتدای امر به کاهش شدید بهای این فلز منجر شد و پس از آن طلا سعی کرد مسیر صعود را در پیش بگیرد، اما از آنجا که تعطیلی دولت به ناچار به برخی اقدامات انقباضی مالی می‌انجامد، این امر به فلز زرد، اجازه افزایش شدید بها را نمی‌دهد.
به گزارش سایت طلا، به نظر می‌رسد پیش از این، تاثیر ارزش دلار بر قیمت طلا بیشتر بوده و اکنون رابطه بین ارزش دلار و بهای طلا هم ضعیف‌تر شده است. بی‌شک در این بین تصمیمات کنگره آمریکا در روزهای آینده در خصوص بودجه و سقف بدهی‌های دولت تاثیر زیادی بر ارزش دلار و نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. در حال حاضر کنگره آمریکا همچنان بر موضع خود مبنی بر لزوم کاهش هزینه‌های بودجه دولت اصرار دارد و اوباما نیز به هیچ وجه حاضر نیست در‌خصوص افزایش سقف بودجه با کنگره مذاکره کند. البته عوامل دیگری مثل افزایش تقاضای چین و هند و رشد نرخ تورم در اقتصاد جهان نیز بر قیمت طلا موثر خواهد بود، ولی به نظر می‌رسد احتمال افزایش قیمت طلا در صورت تشدید بحران سقف بدهی‌های آمریکا وجود داشته باشد. 
در این سوی مرزها، دیروز قیمت سکه و دلار در بازار داخلی بر خلاف دو روز ابتدای هفته، روند کاهشی داشت. البته دلار در شروع معاملات این روز به 3030 تومان هم رسید اما دوباره کمی برگشت (گفته می‌شود به غیر از روند عرضه و تقاضا، احتمال تزریق دلار به بازار از سوی بانک مرکزی نیز وجود دارد که موجب روند کاهشی دلار از دو روز پیش شده است). نوسانات جزئی اونس طلا و دلار موجب شد تا روز دوشنبه با شروع معاملات بازار آتی سکه، چهار بازیگر این بازار با کاهش قیمت کمتر از یک درصد روبه رو شوند، اما در ادامه با نوسانی شدن بازار، این ریزش قیمت برای ساعاتی به بیش از یک درصد رسید. تنها سررسید آذر بود که تا آن زمان هنوز کمتر از این میزان ریزش داشت.  
بازار دلار این روزها به ثبات رسیده است و نوسانات ناچیز آن هم در پی روند عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود. این طور به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به مرحله اولیه هدف خود که ثبات این بازار بود تا حدودی دست یافته است. این روزها در پی این ثبات نسبی، حضور سفته بازان در این بازار از حالت مخرب خارج شده و از آنجا که این قشر اکنون با خرید و فروش دلار، به تعادل بازار کمک می‌کنند، موجب بالا رفتن نقدشوندگی این بازار شده و به خودکنترلی نرخ این ارز مهم منجر می‌شوند. به عقیده برخی تحلیلگران بازار ارز، تا زمان مذاکرات ژنو، بعید به نظر می‌رسد که تقاضای سفته بازی مخرب وارد بازار ارز شود و احتمالا بازارها به نوسانات اندک خود ادامه می‌دهند.
بازار آتی سکه هم در چند روز گذشته نوسانات محدودی داشته که منجر به کاهش حجم معاملات شده است؛ اما با توجه به میزان این نوسانات، برخی معامله گران این بازار معتقدند حجم قراردادهای معامله شده چندان کم نیست که این امر هم در پی کاهش‌های پی در پی وجه تضمین مورد نیاز برای معاملات سکه در بورس کالا به وجود آمد. وجه تضمین در شرایط حاضر به میزانی است که معامله گران را ترغیب به حضور در این بازار کند، اما از آنجا که بهای دلار تغییرات شدید ندارد و هنوز این تفکر بین سرمایه‌گذاران سکه و ارز وجود دارد که کف قیمتی دلار با حرف‌های رییس کل بانک مرکزی بسته شده، تغییرات قیمتی سکه و طلا نیز رو به کاهش گذاشته است. البته نوسانات دیروز در بازار قراردادهای آتی سکه به نسبت دو روز قبل از آن بیشتر بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳۶:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد