شش دلیل شتاب بورس تهران

شش دلیل شتاب بورس تهران
به‌رغم عرضه‌های سنگین روز گذشته در بورس تهران که در نتیجه رشد شاخص و قیمت سهام در این بازار در روزهای اخیر رخ داده، اما شاخص بورس روز گذشته با رشد 7/1 درصدی از مرز 70هزار واحد گذشت و حتی به مرز 71 هزار واحد که انتظار می‌رود امروز این رکورد به ثبت برسد، نزدیک شد. بر این اساس دیروز شاخص بورس با یک هزار و 247 واحد افزایش به 70 هزار و 951 واحد رسید و رکوردی را از خود برجای گذاشت که در تاریخ بورس کشور سابقه نداشته است. با ثبت این رقم، بازدهی بازار از ابتداي سال جاري به 82 درصد رسیده است. این در حالی است که شاخص بورس در ابتدای سال‌جاری در رقم 38 هزار واحد قرار داشت و طی مدت 6 ماه توانست با ثبت 32 رکورد به ارتفاع 71 هزار واحدی برسد. به عقیده کارشناسان، دستیابی به قله‌های بالاتر تا 75هزار واحد برای شاخص در روزهای پیش رو بعید نیست. این در حالی است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با اشاره به شش عامل موثر بر رشد بازار سهام در 6 ماهه اول سال 92 از لزوم بررسی بنیادی سهام توسط معامله‌گران سخن گفت. وی مواردی همچون سودآوری بنگاه‌ها، امید به آینده اقتصاد و بازار سرمایه، نقدشوندگی، تضعیف بازارهای رقیب، انتظارات آتی و تسهیل دسترسی اقشار مختلف به بازار سرمایه را از مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد شاخص برشمرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سرمایه‌گذاران نباید به صورت شتابزده وارد بازار سهام شوند، گفت: آنان باید با تشکیل سبدی از سهام، ریسک‌های خود را در بازار کاهش دهند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، دلایل 6‌گانه رشد بازار سهام در سال 92 و نحوه ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار را تشریح کرد.
دکتر «علی صالح آبادی» گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام در نیمه نخست امسال، افزایش سودآوری شركت‌های بورسی است، به طوری که سودآوری بنگاه‌ها به رقم 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.وی ادامه داد: دومین عامل رشد بازار سهام، تضعیف بازارهای رقیب است که در ماه‌های اخیر با رکود مواجه شده‌اند که همین امر باعث شد سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار سرمایه شوند.
سخنگوی سازمان بورس اظهار كرد: امید به آینده اقتصاد و بازار سرمایه از دیگر دلایل رشد بازار در نیمه نخست سال 92 است. صالح آبادی با بیان اینکه انتظارات آتی، مهم ترین دلایل خرید و فروش سهامداران در بازار سرمایه است، گفت: در سال جاری عرضه‌های خوبی (هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین) در بازار سهام انجام شده است، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این بازار شدند.
وی نقدشوندگی را عامل دیگر رشد بازار سهام در سال 92 اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حجم معاملات روزانه بورس‌ها به حدود یک هزار میلیارد تومان می‌رسد که این امر نشان از افزایش نقدشوندگی بازار است. سخنگوی سازمان بورس تسهیل در دسترسی اقشار مختلف جامعه به بازار سرمایه را ششمین دلیل رشد این بازار در سال 92 عنوان کرد و افزود: بسترهای الکترونیکی خوبی در بازار سرمایه به وجود آمده است به طوری که مردم در اقصی نقاط کشور می‌توانند به این بازار دسترسی داشته باشند.صالح‌ آبادی درباره چشم انداز بازار سهام اظهار كرد: آینده بازار به سودآوری بنگاه‌ها بستگی دارد. اگر پیش‌بینی سود شرکت‌ها افزایش یابد، بازار به مسیر رشد خود ادامه خواهد داد.
توصیه به سرمایه‌گذاران
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است، اظهار كرد: نوسان جزو ذات این بازار است، به همین علت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تحقیق و مطالعه کافی و با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند.
صالح ‌آبادی با تاکید براینکه نباید به صورت شتابزده وارد بازار سهام شد، افزود:  سرمایه‌گذاران باید با تشکیل سبدی از سهام، ریسک‌های خود را در بازار کاهش دهند، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور غیرمستقیم وارد این بازار شوند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ابزارهای مالی مختلفی برای سرمایه‌گذاران طراحی شده است، گفت: افراد کم ریسک می‌توانند در اوراق اجاره و مشارکت سرمایه‌گذاری کنند که هم اکنون 23 نوع از این اوراق در فرابورس منتشر شده است.
وی با بیان اینکه 500 شرکت در بورس و فرابورس ایران حضور دارند، گفت: این شرکت‌ها به تناسب ریسک خود در تابلوهای مختلف این شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 6 میلیون و 700 هزار سهامدار در بازار سرمایه ایران حضور دارند که این تعداد در منطقه رتبه اول را دارد.رییس سازمان بورس افزود: پاکستان با اینکه بیش از دو برابر جمعیت ایران را دارد حدود 400 هزار سهامدار در بازار سرمایه این کشور فعال هستند و این رقم در ترکیه به کمتر از یک میلیون نفر می‌رسد.وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد، هم اکنون اشخاص حقیقی حدود 65 درصد و حقوقی 35 درصد حجم معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند، این میزان نشان‌دهنده نقش پررنگ اشخاص حقیقی در بازار است.صالح‌آبادی با بیان اینکه اشخاص حقیقی با حساسیت نسبت به اخبار و تحولات عمل می‌کنند، گفت: سهامداران حقیقی افراد باهوشی هستند که اخبار و اطلاعات را در قیمت‌ها با وجود تحریم‌ها اثر می‌دهند.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش تعداد اشخاص حقیقی در بازار را موجب نقد‌شوندگی بیشتر بازار دانست و تاکید کرد:‌ هرچه اطلاعات و شفافیت بیشتر شود، بازار کارآتر خواهد شد.
سخنگوی سازمان بورس به پتانسیل‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هم اکنون بهترین فرصت برای سهامداران عمده است تا بخشی از سهام خود را در بازار عرضه کرده و منابع مالی لازم را برای پروژه‌های جدید به دست آورند.صالح آبادی با بیان اینکه برخی سهامداران عمده چسبندگی به سهام خود دارند، گفت: آنان علاقه‌ای برای کاهش درصد مالکیت خود در بنگاه‌ها ندارند، در حالی که با داشتن 51 درصد مالکیت، شرکت‌ها همچنان در اختیارشان باقی خواهد ماند.
دچار شاخص‌زدگی نشویم
رییس سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه در متن اخبار رسانه‌ها قرار دارد، گفت: نباید تنها به رکوردهای شاخص بورس توجه کرد بلکه معیارهای مختلفی همچون نقدشوندگی، دفعات معاملات، ارزش بازار و... وجود دارد که باید به طور متوازن به آنها نگاه کرد.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه تالار مجازی بورس ایران به نشانی www.irvex.ir  سامانه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه است، گفت: در این سامانه آموزش‌های لازم به صورت کاربردی از طریق فیلم، صوت، انیميشن و... به علاقه‌مندان داده می‌شود تا آنان در فضایی مجازی، راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار را فرا بگیرند.
وی ادامه داد: در این سامانه، مبلغ 10 میلیون تومان اعتبار به هر فرد داده می‌شود که وی می‌تواند با قیمت‌های واقعی اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کند. سازمان بورس نیز به افرادی که بیشترین بازدهی را در مدت مشخص به دست آورند، جوایزی اهدا می‌کند.
لزوم به‌كارگيري تحليل‌هاي بنيادي
رییس سازمان بورس از راه اندازی معاملات 24 ساعته توافقی در فرابورس خبر داد و گفت: نرم‌افزار این معاملات راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌هایی که سهام شناور آزاد ندارند  یا محدودیتی برای حراج دارند، در این بازار معامله شوند. وی در خصوص فعالیت 9 ماهه بورس انرژی اظهار كرد: این بورس، دوران ابتدایی خود را سپری می‌کند که در خصوص رونق معاملات برق توافقات خوبی با وزارت نیرو انجام شده است.صالح آبادی به دیدار خود با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده شاهد رونق معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ایران باشیم.وی خاطر نشان کرد: در جلسه با رییس کل بانک مرکزی، نقاط مشترک بازارهای پول و سرمایه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که در نهایت توافقات خوبی برای همکاری‌های مشترک انجام شد.
درهمين‌حال معاون بازار شركت بورس به افرادی که علاقه‌مند حضور در بازار سهام هستند، اما دانش کافی ندارند، پیشنهاد داد تا از طریق ابزارهای حضور غیرمستقیم مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های قابل معامله (ETF) و سبدهای اختصاصی کارگزاری‌ها وارد بازار شوند.
  علي‌صحرايي با بیان اين مطلب در خصوص روند 6 ماه گذشته بورس اوراق بهادار گفت: با توجه به اینکه ریسک سیستماتیک به تدریج در حال کاهش است و آثار آن باید در صنایع ظاهر شود، بعد از ارائه عملکردهای 6 ماهه شرکت ها، به طور قطع شاهد حضور سرمایه‌گذاران جدید در بازار سهام خواهیم بود. وي ادامه داد: از آنجا كه یکی از دلایل ورود بازیگران جدید، رکود بازارهای رقیب است، بنابراین انتظار داریم بازار با رشد منطقی پیش رود.
وی تاکید کرد: فراهم شدن زیرساخت‌ها در راستای شفاف‌سازی و همچنین افزایش نقدشوندگی که از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است، کمک می‌کند تا بازیگران جدید هم از مزایای حضور در بازار سرمایه بهره مند شوند.معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران توصیه کرد تا پس از تحلیل‌های بنیادی و بررسی گذشته شرکت‌ها وارد بازار شده و اقدام به خرید سهام کنند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۲۴:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد