شاخص؛ در آستانه 75هزار واحدي

شاخص؛ در آستانه 75هزار واحدي
بورس اوراق بهادار تهران شروع طوفانی در ابتدای هفته داشت، جايی که حجم معاملات به 751میلیارد تومان رسید و شاخص نیز 25/2 درصد دیگر رشد کرد.
بورس اوراق بهادار تهران شروع طوفانی در ابتدای هفته داشت، جايی که حجم معاملات به 751میلیارد تومان رسید و شاخص نیز 25/2 درصد دیگر رشد کرد.
در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که به دلیل رشد قیمتی برخورد شدیدی میان عرضه و تقاضا در بازار رقم خورد. همین عرضه‌های سنگین بود که حجم معاملات را به رقم بی‌سابقه 751میلیارد تومان رساند. در همین حال شاخص با ادامه جهش خود و ثبت رشد روزانه هزار و 633واحدی به مرز 74هزار و 400واحد رسید تا تنها 600واحد تا رسيدن به مرز 75هزار واحد فاصله داشته باشد. در همین حال شاخص که هفته گذشته به مرز 91درصد بازدهی در سال جاری رسیده بود با ثبت بازدهی روز گذشته به ثبت صد‌درصد بازدهی نزدیک شد؛ امری که می‌تواند نوید‌دهنده سالی بهتر از سال 82در بازار سرمایه باشد. در حالی که کارشناسان بر استفاده مسوولان بازار از شرایط کنونی برای انجام عرضه‌های اولیه تاکید می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این امر حداقل در کوتاه‌مدت رخ ندهد.
در همين حال دیروز معاون بازار شرکت بورس با بیان اینکه بخشی از سهام بانک تجارت و هلدینگ خلیج فارس طی هفته گذشته در بازار عرضه شد، گفت: در حال رایزنی برای عرضه‌های جدید توسط سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران عمده شرکت‌ها هستیم. علی صحرایی، در گفت‌وگو باخبرگزاري فارس، با بیان اینکه فعلا عرضه جدیدی در بازار نداریم، اظهار كرد: با شرکت‌های بزرگی که تاکنون واگذار شده‌اند در حال رایزنی هستیم تا مابقی سهام خود را عرضه کنند. وی ادامه داد: طی هفته گذشته بخشی از سهام بانک تجارت و هلدینگ خلیج‌فارس عرضه شد و صف خرید سهام این دو بانک، فروخته شد.
وی درباره عرضه‌های جدید در بورس تصریح کرد: سازمان ‌خصوصی‌سازی در حال بررسی برای عرضه مابقی سهام شرکت‌های واگذار شده در بورس است. در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت اکثر نمادهای پالایشگاهی با عرضه‌های سنگین مواجه شدند؛ رشد قیمت اخیر این شرکت‌ها و همچنین ابهام در گزارش‌های شش ماهه این گروه موجب افزایش عرضه شده است. در این گروه اکثر کارشناسان در انتظار گزارش‌های شش ماهه هستند؛ امری که انتشار اولین گزارش می‌تواند تکلیف این گروه را مشخص کند. در گروه شیمیایی، صنایع شیميایی ایران در گزارش 6 ماهه خود پیش‌بینی سود هر سهم، برای سال مالی 92 را 832 ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین پیش‌بینی 5/8 درصد تعدیل مثبت داشته است. همچنین شرکت در 6 ماهه نخست سال جاري نيز 601 ریال آن که معادل 72 درصد می‌شود را پوشش داده است. در گروه پتروشیمی، طبق برنامه زمان‌بندی شده عملیات تعمير و نگهداري مجتمع پتروشیمی جم از بیستم مهر آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.  
در گروه واسطه‌گری مالی نيز، شركت سرمایه‌گذاری توسعه ملی با كسب سود 543 ریالی به ازای هر سهم در صورت‌های مالی 9 ماهه خود سهامداران خود را راضی كرد. سود 9 ماهه امسال وتوسم با جهش 302 درصدی به نسبت دوره مشابه سال قبل همراه شده است، سودی كه بخش عمده‌ای از آن از طریق فروش سرمایه‌گذاری‌ها حاصل شده است.
در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن از 264 نمادی كه به روی تابلو رفتند 112نماد با کاهش قیمت و 150 نماد با رشد قیمت همراه شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳۹:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد