سکه‌های آتی بی‌تحرک و بی هیجان

سکه‌های آتی بی‌تحرک و بی هیجان
وضعیت بازارهای طلا و ارز، قبل و بعد از مذاکرات ژنو، تفاوت چندانی نداشت. بازارها به همان شیوه قبلی، با کمترین تحرک و نوسان قیمتی پیش می‌روند. روز گذشته باز هم خبرهایی با بار مثبت شنیده شد، اما با این وجود، کاهش قابل توجهی در بهای سکه و ارز مشاهده نشد.
وضعیت بازارهای طلا و ارز، قبل و بعد از مذاکرات ژنو، تفاوت چندانی نداشت. بازارها به همان شیوه قبلی، با کمترین تحرک و نوسان قیمتی پیش می‌روند. روز گذشته باز هم خبرهایی با بار مثبت شنیده شد، اما با این وجود، کاهش قابل توجهی در بهای سکه و ارز مشاهده نشد.
در دومین روز هفته، سکه‌های نقدی در ساعات ابتدایی معاملات این بازار تفاوت قیمتی چندانی با بهای روز شنبه نداشتند و حتی نوسانات این روز بسیار نامحسوس تر و کمتر از شنبه بود.
شاید بتوان گفت مهم ترین سیگنال مثبت روز گذشته مربوط به اظهارنظر دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران بود. بان‌کی‌مون معتقد است که این تحریم‌ها مانع از انتقال منابع مالی برای اجرای پروژه‌های سازمان ملل متحد، کمک‌های فنی و خرید تجهیزات برای ایران است. از سوی دیگر اخباری مبنی بر تلاش‌ آمریکا برای رفع نگرانی‌های تندروهای داخلی این کشور درباره برنامه هسته‌‌ای ایران شنیده شد. بر‌اساس این اخبار، دولت آمریکا در حال اطمینان دادن به قانون‌گذاران این کشور درباره مذاکراتش با تهران است و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نیز موفق شده تا یکی از جنگ‌طلبان ارشد را با موضع دولت آمریکا همراه کند. همچنین یک مجله آمریکایی نوشت که پیام دولت آمریکا برای کنگره، تعویق همه تحریم‌ها است.
با این وجود بازار قراردادهای آتی سکه هم به تبع بازار نقدی روز یکشنبه را با حداقل نوسان قیمتی و در ادامه ریزش‌هایی که از ابتدای هفته آغاز شده بود، در مسیر کاهش قیمت پیش رفت. در آغاز معاملات روز گذشته بازار سکه آتی، در تمام چهار سررسید با کاهش کمتر از یک درصد بها روبه رو بود. اما سکه سررسید آبان که در حال حاضر نزدیک‌ترین سررسید بازار است، با گذشت یک ساعت و نیم از روند معاملات، بر روی تابلوی معاملاتی حاضر شد، چراکه تا آن زمان بر سر قیمت آن توافق صورت نگرفته بود.
دلار بازار آزاد، اما در این روز با کاهش قیمت (تا لحظه تنظیم این گزارش) به کف قیمتی یکی دو هفته اخیر خود (3015 تومان) رسید تا به نسبت روزهای گذشته واکنش بیشتری از خود نشان دهد.
اما پیرامون تحولات بازار جهانی طلا، از ابتدای ماه اکتبر و آغاز جدی بحران بودجه‌ای در آمریکا، قیمت طلا در پی کاهش ارزش دلار و رشد تقاضا در پایان هفته گذشته افزایش یافت. با وجود تصویب سه ماهه افزایش سقف بدهی‌های آمریکا، به دلیل لطماتی که از این بحران به اقتصاد آمریکا وارد شده است و نیز عدم اطمینان به رونق پایای اقتصادی، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اجرای برنامه محدود کردن سیاست‌های تسهیل پولی فدرال رزرو آمریکا به تعویق بیفتد که این مساله تا حدودی به افزایش بهای طلا کمک کرده است.
برخی پیش‌بینی‌ها هم نشان از این دارد که بر تقاضای کشورهای آسیایی از سوی بازارهای در حال توسعه و نوظهور به خصوص چین و هند در آینده نزدیک، افزوده خواهد شد و این امر ارزش طلا را در بلند مدت حفظ خواهد کرد. از سوی دیگر بی اعتمادی به وضعیت اقتصادی آمریکا در کنار احتمال به تعویق افتادن سیاست‌های محرک اقتصادی، سبب شده تا برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش بهای طلا در آینده خبر دهند. در این میان یکی از دلایلی که موجب شده تا گمانه‌زنی‌ها از سیاست بعدی بانک مرکزی آمریکا، تداوم سیاست تسهیل پولی باشد، انتخاب جانت یلن به عنوان رییس بعدی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا است، زیرا او به عنوان حامی این سیاست شناخته مي‌شود. انتخاب او در برابر مخالفان اندک، موافقان فراوانی دارد و بعد از معرفی رسمی او از سوی اوباما در 7 اکتبر، چشم‌ها به تصمیم کنگره دوخته شده تا رای اعتماد وی از این خط قرمز نیز عبور کند.
پیش از سقوط بهای طلا در پايان معاملات روز جمعه به 1316 دلار قیمت فلز زرد روز قبل از آن (17 اکتبر) با افزایش بیش از 40 دلاری، به 1320 دلار در هر اونس رسیده بود که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کاهش ارزش دلار پس از توافق موقت نمایندگان آمریکایی، اعلام کاهش رتبه اعتباری آمریکا توسط یک موسسه چینی و رشد تقاضا، مهم ترین عوامل افزایش قیمت طلا به بیش از 1300 دلار در هر اونس بوده است.
این روزها پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت طلا در بازار بین‌المللی، بسیار ضد و نقیض است؛ در شرایطی که برخی موسسات مالی در ایالات متحده از کاهش ارزش طلا در سال آینده – به دنبال کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید طلا با هدف حفظ ارزش دارایی و سرمایه در مقابل فشارهای تورمی - و رسیدن بهای آن به 1175 دلار خبر داده‌اند، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا طی 12 ماه آینده به شدت کاهش یافته و تا سه ماه سوم 2014 میلادی به کمتر از 1175 دلار خواهد رسید.
اما در این میان، موسسه بازار طلای لندن موسوم به ال‌بی‌ام‌ای در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا تا 13 ماه آینده با رشد هشت درصدی روبه‌رو‌ خواهد شد. در حالی که اکنون بهای طلا به 1320 دلار در بالاترین قیمت دو هفته گذشته رسیده است، در نظرسنجی موسسه بازار طلای لندن پیش‌بینی شده که قیمت طلا تا نوامبر 2014 میلادی به بیش از 1405 دلار خواهد رسید.
در حالی که روز گذشته با تعطیلی بازار جهانی طلا، قیمت سکه‌های نقدی در محدوده کمتر از هزار تومان در دامنه منفی و مثبت نوسان می‌کرد و در نهایت به قیمت‌های شنبه نزدیک می‌شد، بازار آتی سکه نیز در همان محدوده شروع معاملاتش و زیر یک درصد منفی نوسان می‌کرد و با معاملات اندکی به کار خود ادامه می‌داد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۹:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد