ریزش‌های آتی سکه شدت گرفت

ریزش‌های آتی سکه شدت گرفت
روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، روز جمعه با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا پیرامون ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، وارد کانال جدیدی شد.
روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، روز جمعه با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا پیرامون ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، وارد کانال جدیدی شد.
  در این روز بازار طلا شاهد سقوط قیمتی شدیدی بود که باعث شد بهای این فلز در کمترین سطح، به 1282 دلار در هر اونس رسیده و در نهایت هم بر بهای 1288 دلار ثابت شود؛ یعنی ریزش 12 دلاری به نسبت قیمت ثبت شده در پایان معاملات روز پنج‌شنبه برای این فلز. بر‌اساس گزارش وزارت کار این کشور، اقتصاد ایالات متحده طی ماه اکتبر، 204 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده که این مساله نشانگر بهبود نسبی وضعیت اشتغال است و گمانه زنی‌ها در‌خصوص متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو را افزایش داده است.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر کمتر از 125 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. در لحظات ابتدایی انتشار این گزارش، قیمت هر اونس طلا بیش از 10 دلار کاهش یافت. بنا بر اعلام این گزارش همچنین وزارت کار آمریکا مدعی شده است که بحران تعطیلی 16 روزه دولت فدرال، تاثیر منفی چندانی بر وضعیت بازار اشتغال نداشته است.
به‌رغم بهبود نسبی وضعیت بازار اشتغال آمریکا، ريیس فدرال رزرو این کشور همچنان بر ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری تاکید دارد. نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است روزهای 17 و 18 دسامبر برگزار شود. این آخرین نشست بزرگ‌ترین بانک مرکزی دنیا در سال 2013 خواهد بود و به اعتقاد برخی کارشناسان، مقام‌های فدرال رزرو در این نشست سیاست‌های محرک پولی را همچنان ادامه خواهند داد. این در شرایطی است که نگرانی از متوقف شدن این سیاست‌ها، موجب کاهش 20 درصدی قیمت طلا در سال 2013 شده است.
از سوی دیگر کاهش نرخ بهره بانکی اروپا نیز فشار زیادی بر قیمت طلا وارد می‌کند. اقدام اخیر بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره به 25/0 درصد موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با کاهش روبه‌رو‌ شده و این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا شود.
گویا همه چیز مهیا است تا بازارهای طلا و سکه داخلی همچنان به روند ریزشی خود ادامه دهند. مدتی است که این بازارها واکنشی به رویدادهای مختلف نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند تنها از اونس طلا تبعیت کرده و پیرو کاهش‌های مداوم بهای طلا در بازارهای جهانی، از قیمت طلا و سکه بکاهند. اما این بار دو رویداد مهم همزمان بر کاهش قیمت‌های بازار تهران اثر گذاشت و موجب شد تا روز گذشته شاهد یک سقوط قیمتی در بازار سکه، طلا و دلار باشیم. از یک سو افت شدید قیمت طلای جهانی و از سوی دیگر نتایج مثبت حاصل از مذاکرات روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ژنو، توانست بازار راکد و خاموش دلار و سکه را بیدار کرده و وادار به ریزش‌های شدید قیمتی کند.
در این روز در شروع معاملات بازار نقدی سکه، از بهای سکه‌های تمام بهار طرح جدید و قدیم کمتر از 30 هزار تومان کاسته شد و سکه‌های نیم و ربع هم کاهش قیمت 13 و 11 هزار تومانی را تجربه کردند. این روند کاهشی همراه با نوسانات فراوان همچنان ادامه پیدا کرد؛ اما در این میان دلار بازار آزاد نیز که هفته‌های آرام و با ثباتی را عمدتا در محدوده قیمتی 3005 تا 3015 تومان سپری کرده بود، در آغاز هفته و متاثر از خبرهای خوش و امیدوارکننده، وارد کانال 1200 تومانی شد و به ریزش بهای سکه دامن زد.
حال نوبت بازار آتی سکه‌های طلا بود تا با نگاهی به اوضاع و احوال دلار و سکه نقدی، روز معاملاتی خود را آغاز کنند. این بازار روز گذشته میهمان جدیدی داشت که سررسیدهای جاری آن را به پنج عدد افزایش می‌داد. سکه سررسید اسفندماه از روز گذشته وارد بازار آتی شد تا معامله‌گران فرصت انتقال موقعیت‌های خود از سررسیدهای نزدیک به دور را به مدت یک هفته تا خداحافظی سکه آبان از این بازار، داشته باشند.
آتی سکه روز گذشته در آغاز معاملات خود از بهای تمام سررسیدها به جز سکه اسفند، کمتر از 3 درصد کاست. سررسید اسفند تنها سررسیدی بود که در این روز پس از کشف قیمت یک میلیون و 25 هزار تومانی، در هر دو دامنه مثبت و منفی - به میزان اندکی - نوسان کرد و در اغلب موارد نیز بدون تغییر، با قیمت کشف شده خود معامله می‌شد.
تغییرات روز گذشته بازارهای آتی و نقدی سکه در حالی بود که طی هفته گذشته (جز دو روز یکشنبه و چهارشنبه) قیمت این سکه‌ها با شیب بسیار ملایمی رو به کاهش داشت. سکه تمام بهار طرح جدید در بازار نقدی طی هفته گذشته در کمترین و بیشترین قیمت به ترتیب 945 و 955 هزار تومان معامله شد و سررسیدهای آتی نیز به همین دلیل نوسان اندکی داشتند و در مجموع هیچ کدام از این بازارها به غیر از تغییرات اونس طلا، تابع پارامتر دیگری نبودند؛ اما یکی از عواملی که پتانسیل نوسانی کردن این بازارها را در هفته گذشته داشت، تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی بود که در نهایت بدون تصمیم جدیدی برای آن از سوی شورای پول و اعتبار، بدون تغییر ماند و سرمایه‌گذاران چشم انتظار تغییر را همچنان سردرگم رها کرد.
روند معاملات روز گذشته در بازار آتی نشان می‌داد که قرار است حجم قراردادهای معامله شده تکان اندکی بخورد و به نسبت رقم‌های هفته گذشته - که در بیشترین میزان کمتر از چهار هزار قرارداد بود - کمی افزایش داشته باشد. البته همین طور هم شد اما شاهد تغییر چندانی در حجم معاملات نبودیم.
با وجود اینکه آغاز هفته برای بازارهای ارز و سکه با ریزش‌های چشمگیری به نسبت یک ماه اخیر همراه بود، اما نتوانست خریداران را به میزان قابل توجهی وارد بازار کند چراکه هنوز خبرهای تکمیلی از مذاکرات ژنو در راه بود و این امید وجود داشت که این ریزش‌ها در روزهای آتی تداوم داشته باشد و بتوان خرید را در قیمت‌های پایین تری صورت داد. در همین شرایط، روز گذشته که مذاکرات سه‌جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از حدود ظهر آغاز شد، سیگنال‌های ضدونقیضی از این نشست در خبرگزاری‌های مختلف منتشر می‌شد که موجب می‌شد بازار نقدی و آتی سکه نوسانات فراوانی را تجربه کنند.
اما در عین حال سررسیدهای آتی سکه، همچنان دامنه محدودی را برای نوسان قیمت انتخاب کرده بودند و تنها در محدوده کمتر از سه درصد نوسان می‌کردند. به همین دلیل برخی تحلیلگران این بازار بر این باورند که واکنش روز گذشته این بازار و ریزش نسبتا شدید قیمتی آن (کمتر از 30 هزار تومان) با نگاه این بازار به روند اونس طلا روی داده و ارتباطی با رویدادهای ژنو نداشته است. این در حالی بود که بازار نقدی روز گذشته شاهد تغییرات قیمتی فراوانی بود.
به هر ترتیب تغییرات امروز و فردا در بازارهای ارز و سکه، نشان خواهد داد که آیا هنوز تنها بازیگر اصلی بازار، طلای جهانی است یا این بار یک رویداد سیاسی نیز می‌تواند پس از مدت‌ها بر نوسانات این بازارها تاثیرگذار باشد. قیمت روز آینده برای طلا در بازار بین‌المللی، به میزان فراوانی این مساله را روشن خواهد کرد و آن زمان است خریداران می‌توانند تصمیم به ورود به بازار بگیرند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۰:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد