تداوم نوسان محدود در بازار آتی سکه

تداوم نوسان محدود در بازار آتی سکه
اونس طلا پس از اینکه در تاریخ 19 دسامبر با سقوط تاریخی خود رقم 1188 دلار را به ثبت رساند، با شیبی ملایم رو به افزایش گذاشت و فردای آن روز به 1203 دلار رسید.
اونس طلا پس از اینکه در تاریخ 19 دسامبر با سقوط تاریخی خود رقم 1188 دلار را به ثبت رساند، با شیبی ملایم رو به افزایش گذاشت و فردای آن روز به 1203 دلار رسید. اما شروع دو هفته گذشته میلادی برای طلا باز هم با افت قیمت همراه بود به طوری که در پایان معاملات دوشنبه 2 دی، هر اونس طلا به 1198 دلار رسید؛ اما همان طور که پیش بینی‌ها نشان داده بودند، در این هفته قیمت طلا رو به افزایش گذاشت تا در نهایت، طلا در پایان هفته منتهی به 6 دی، با افزایش 15 دلاری به 1213 دلار برسد.
افزایش بهای طلا و ثبت قیمت 1213 دلاری، در دو روز ابتدای هفته گذشته شمسی به صعود قیمتی سکه در بازار تهران منجر شد، اما مجددا با شروع به کار بازارهای بین المللی طلا، این فلز گرانبها با کاهش قیمت روبه رو شد و در دوشنبه گذشته به 1196 دلار رسید که به این ترتیب، افت 17 دلاری را به ثبت رساند. پس از آن اما دوباره بهای طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت تا در نهایت روز جمعه 13 دی، طلا با افزایش چشمگیر 40 دلاری به 1236 دلار برسد. 
طی دو روز پایانی هفته گذشته، نوسانات قیمتی طلا در بازارهای بین‌المللی شدت گرفت و در نهایت به افزایش بها انجامید. به این ترتیب به تبع صعود پنج شنبه و جمعه اونس طلا، روز شنبه هفته جاری در بازارهای نقدی و آتی سکه شاهد افزایش بها بودند. در این روز سررسیدهای آتی سکه توانستند بیش از یک درصد بر قیمت‌ها بیفزایند. دیروز، اما بازار قراردادهای آتی و نقدی با کاهش اندک بها مواجه شدند، اما در میانه معاملات این روز، زمانی که بازار نقدی تغییر جهت داد و در مسیر افزایش بها پیش رفت، سررسیدهای آتی نیز تاحدودی بر قیمت‌ها افزودند. 
از سوی دیگر، دلار که یکشنبه هفته گذشته توانسته بود مرز 3000 تومانی را بشکند و به 3025 تومان برسد، طی دو روز گذشته تاحدودی از بهای خود کاست. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار ارز، این مساله تحت تاثیر صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در روز جمعه اتفاق افتاد. سیف در سخنان خود اشاره کرده بود که روند کاهشی و ثبات قیمت ارز ادامه خواهد یافت. به این ترتیب تا میانه معاملات روز گذشته، دلار در بازار آزاد با بهای 2960 تا 2970 تومان معامله می‌شد.
در این میان سکه‌های بازار نقدی روز گذشته نوسان محدودی داشتند و در نهایت در حدود 4000 تومان بین کمترین و بیشترین قیمت سکه اختلاف بود. سقف قیمتی سکه در این روز تا میانه معاملات به 878 هزار تومان می‌رسید. 
از عواملی که در روزهای پیش رو می‌توانند تاحدودی بر روند بازارهای ارز و سکه اثرگذار باشند، می‌توان به نتیجه نهایی جلسه سنای آمریکا درخصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و بررسی بودجه سال 93 در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. شب گذشته هم قرار بود معاون رئیس جمهور پیرامون تصمیم‌گیری در مورد مرحله بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها صحبت کند. 
وضعیت فعلی بازارهای ارز و سکه که به میزان زیادی آرام و بدون حباب ارزیابی می‌شود، به اعتقاد برخی کارشناسان بازار طلا و ارز، می‌تواند آغازگر ورود افراد سودجو که به دنبال فرصت برای حضور در بازار هستند باشد. به گفته ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این آرامش اکنون در بازار به وجود آمده و مافیای سکه به دنبال فرصتی برای دستیابی به منافع و برهم زدن تعادل بازار ارز و سکه هستند.
دیروز در بازار قراردادهای آتی سکه، سررسید دی هم قیمت سکه نقدی معامله می‌شد و اختلاف بین سررسیدهای این بازار هم حدود 10 هزار تومان بود. رویه فعلی این بازار تفاوت چندانی با مسیر آرام ماه‌های اخیر آن ندارد. 
در آن سوی مرزها، صحبت‌های روز جمعه رئیس فعلی فدرال رزرو آمریکا تا حدودی دو پهلو بود. برنانکی طی این سخنرانی اعلام کرد که به نظر من رشد اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده بهبود خواهد یافت، ولی هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به رشد و رونق باثبات و پایدار دارد. با این وجود، بازار طلا ترجیح داد در واکنش به این صحبت‌ها، افزایش بها بگیرد.
 این یکی از آخرین سخنرانی‌های برنانکی بود و سنای آمریکا قرار است امروز رای نهایی خود را در خصوص جانشینی جانت‌یلن نامزد معرفی شده از سوی باراک اوباما برای ریاست 
فدرال رزرو آمریکا اعلام کند. 
برای هفته میلادی پیش رو، اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها، به افزایش بهای طلا رای داده‌اند. به اعتقاد این گروه، افزایش تقاضا در روزهای نخست سال 2014 میلادی تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی طلا داشته است و این روند طی هفته آجاری نیز ادامه خواهد یافت. برخی سرمایه‌گذاران جهانی طلا، اما بر این باورند که افزایش قیمت طلا در ماه ژانویه موقتی است و طی ماه‌های آینده بار دیگر شاهد افت قیمت طلا خواهیم بود. این گروه دلیل نظر خود را بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و متوقف شدن تدریجی محرک پولی فدرال رزرو می‌دانند که به کاهش بهای اونس 
خواهد انجامید. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۷:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد