مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه خریداران

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه خریداران
تجارت الکترونیک به عنوان خون حیات بخش اقتصاد و تجارت نقش والایی را در زندگی مردم ایفا می کند

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه خریداران

تجارت الکترونیک به عنوان خون حیات بخشاقتصاد و تجارت نقش والایی را در زندگی مردم ایفا می کند. البته درکشور ما وقتی از تجارت الکترونیک صحبت می شود همه بهیاد گلد کوئست یا هر شرکت هرمی کثیف دیگری می افتند در حالی که چنین چیزینیست. وحالا ما بر ان شدیم تا مزایای این تجارت مفید را برای خریداران ومصرف کنندگان بازگو کنیم.

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه خریداران

1) امکان خرید کالا و خدمات و سایر تراکنشهای مالی، در بیست و چهار ساعت شبانه روز، هفت روز هفته و سیصد و شصتو پنج روز سال: با توجه به اینکه محدودیت زمانی برای مراجعه کاربران دراینترنت وجود ندارد، کاربر می تواند در هر زمانی که اراده نماید نسبت بهارائه درخواست خرید و یا نقل و انتقال وجوه اقدام نماید.

2) امکان حضور در بازارچه های مجازی و حراجیهای الکترونیکی: با توجه به اینکه محدودیت مکانی برای کاربراناینترنتی وجود ندارد، کاربر می تواند در هر جای دنیاکه به اینترنت متصل است به سایتهای مختلف فروش مراجعه کرده و ضمن کسباطلاع از محصولات و خدمات، نسبت به ارائه درخواست اقدام نماید. لازم بهذکر است که ممکن است برخی از سایتها و فروشگاههای اینترنتی با توجه به سیاستهای خود بر حسب موقعیت فیزیکی خریدار تغییراتی در اطلاعات و نحوهعرضه محصولات و خدمات اعمال کنند.

3) در اختیار داشتن انتخاب های گسترده واطلاعات فراوان در خصوص محصولات و خدمات مورد نیاز و امکان بررسی،مقایسه و انتخاب محصولات عرضه شده با حداقل زمان و هزینه: به دلیل اینکه یکنوع محصول را می توان در سایت های مختلف با خدمات متفاوت پیدا نمود،انتخابهای زیادی برای خریدار وجود داشته و امکانبررسی کامل خرید محصول مورد نظر از منابع مختلف و مقاسیه آن برایخریدارفراهم است.

(4دریافت سریع تر و آسان تر محصولات بهویژه محصولات دیجیتالی: با توجه به اینکه پس از تکمیل عملیات خریدو پرداخت وجه محصولات دیجیتالی، امکان دریافت فایلمربوطه در اینترنت فراهم است، خریدار برای دریافت این قبیل محصولات منتظرارسال فیزیکی کالا نبوده و آن را سریعا دریافت می کند.

 (5امکان تبادلنظر با سایر خریداران و استفاده از تجارب و اطلاعات آنها در خرید واستفاده بهینه از محصولات عرضه شده: با توجه به اینکه در اغلب سایتهای فروش،نظرات برخی از خریداران و حتی مشخصات مشتریان اصلی منعکس شده است، تماس بااین خریداران و بررسی نظرات آنها برای سایر مخاطبان میسر می باشد.

(6کاهش هزینه های کلی خرید : درخریدهایسنتی معمولا هزینه های جنبی ای وجود دارد که باعث افزایش هزینهکلیخرید می شود. هزینه رفت و آمد به فروشگاه و تبعات آن از جمله اینهزینهها می باشد که علاوه بر صرف وقت و انرژی زیاد باعث افزایش هزینه کلیخریدمی گردد.

(7امکان جستجو و یافتن محصولاتی که بهراحتی در دسترس قرار ندارد: بسیاری از محصولات وخدماتبه دلیل خاص بودن و یا مشخصات ویژه ای که مد نظر خریدار می باشد، بهآسانی در خرید های سنتی یافت نمی شود و خریدار گاه ماهها در جستجوی کالایمورد نیاز خود وقت صرف می کند. جستجوی کالا و خدمات خاص مورد نیاز دراینترنت و یا یافتن مراکز عرضه و درخواست خرید معمولاپاسخگوی نیاز خریدارن به این قبیل محصولات می باشد.

(8افزایش رقابت در ارائه محصولات باکیفیت و خدمات مناسب تر: با توجه به اینکه خریدار به آسانی می تواند از یکسایت فروش به سایت دیگری متصل شده و خرید نماید، فروشگاههای اینترنتی سعیدر رقابت بیشتر در جذب و نگهداری مشتری می نمایند. یکی از مهمتریننتایج این رقابت، قیمت و کیفیت مناسب تر محصول وخدمات جانبی بهتر می باشد.

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۵:۲۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

فریاد رس  ۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۳:۶:۲۰ بعد از ظهر

قدیمی نیست طرحش با این حال جالب بود ممنون

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد