افزایش قیمت سکه‌ نقدی و آتی

افزایش قیمت سکه‌ نقدی و آتی
هرچند در پایان معاملات هفتم و هشتم ژانویه، تاحدودی از بهای طلا در بازارهای بین‌المللی کاسته شد، اما نمودار تغییرات قیمتی این فلز از ابتدای ژانویه همچنان رو به افزایش دارد. روز جمعه زمانی که سرمایه گذاران طلا در بازار لندن و نیویورک در انتظار اعلام آمار بیکاری یک ماهه آمریکا بودند، قیمت طلا با شیبی ملایم رو به صعود گذاشت تا در نهایت در پایان دادوستدهای این روز بهای این فلز با افزایش 20 دلاری به نسبت روز پنج شنبه، به 1247 دلار در هر اونس رسید.
هرچند در پایان معاملات هفتم و هشتم ژانویه، تاحدودی از بهای طلا در بازارهای بین‌المللی کاسته شد، اما نمودار تغییرات قیمتی این فلز از ابتدای ژانویه همچنان رو به افزایش دارد. روز جمعه زمانی که سرمایه گذاران طلا در بازار لندن و نیویورک در انتظار اعلام آمار بیکاری یک ماهه آمریکا بودند، قیمت طلا با شیبی ملایم رو به صعود گذاشت تا در نهایت در پایان دادوستدهای این روز بهای این فلز با افزایش 20 دلاری به نسبت روز پنج شنبه، به 1247 دلار در هر اونس رسید.
این افزایش به دنبال انتشار آمارهای ناامیدکننده از بازار کار آمریکا و کاهش نگرانی از اتخاذ سیاست تعدیل تدریجی خرید اوراق قرضه فدرال رزرو در طول امسال صورت گرفت. بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا، در ماه دسامبر، اقتصاد این کشور تنها 74 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده که کمترین میزان افزایش از ژانویه 2011 تاکنون است.
به این ترتیب، اکنون طلا در بیشترین سطح قیمتی از یک ماه گذشته تاکنون قرار دارد. قیمت طلا در یازده دسامبر 2013، 1252 دلار بود که با توافق بین نمایندگان سنا و کنگره آمریکا پیرامون چالش بودجه 2014 با دولت این کشور، از این زمان رو به افول گذاشت تا در نهایت، دوباره به سقف قیمتی یک ماه اخیر نزدیک شود. جو روانی حاکم بر بازار جهانی طلا پس از اعلام رسمی احراز پست ریاست فدرال رزرو آمریکا توسط یلن، بر پایه افزایش بهای این فلز در سال 2014 شکل گرفته است. مخالفان تداوم سیاست تسهیل پولی بر این باورند که وی با پافشاری بر ادامه یافتن این طرح و همچنین باقی ماندن نرخ سود بانکی نزدیک به صفر درصد، لطمات جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.
همچنین درحالی که قرار است روز دوشنبه گزارشی پیرامون کسری بودجه آمریکا در سه ماه ابتدایی 2014 اعلام شود، رئیس فعلی بانک مرکزی این کشور می‌گوید: گرچه چشم‌انداز اقتصادی آمریکا در سال 2014 میلادی امیدوار‌کننده است، ولی هنوز نگرانی‌های زیادی نسبت به کسری بودجه سنگین دولت و هزینه‌های مربوط به برنامه بهداشت و سلامت وجود دارد.
وی تصریح کرد: بی شک، بهبود وضعیت کسری بودجه و بدهی‌های آمریکا تاثیر مثبتی بر رشد و رونق اقتصادی با ثبات و پایدار این کشور خواهد داشت. به اعتقاد برنانکی، وضعیت اقتصادی آمریکا طی سال‌های آینده بهتر خواهد شد ولی نباید چالش‌های مربوط به بحران کسری بودجه و بدهی‌های دولت را فراموش کرد.
در همین حال روز گذشته در بازارهای داخلی هم شاهد بالا رفتن بهای سکه‌های نقدی و آتی بودیم. در این روز بر قیمت سکه در بازار نقدی - تا میانه معاملات – حدود 9000 تومان افزوده شد تا سکه تمام بهار آزادی بین 874 تا 883 هزار تومان نوسان کند. پیش از بازگشایی بازارهای نقدی، سررسیدهای آتی سکه کار خود را با افزایش محدود بها آغاز کرده بودند اما در این میان سکه تازه وارد تیر ماه که از روز گذشته وارد این بازار شده و  قابل معامله است، در ابتدا کمی کاهش قیمت گرفت و پس از آن با افزایش بها در بازار نقدی، این سررسید هم با سایرین همراه شد. در اولین روز معاملات سررسید تیر، این سکه با بهای 942 هزار و 500 تومان کشف قیمت شد. پیش از این سررسید اردیبهشت در تاریخ 20 آذر امسال با بهای 922 هزار تومان کشف قیت شده بود که این سکه روز گذشته تا ساعت 16:00 بهای 919 هزار تومان را ثبت کرد که نشان از کاهش قیمت داشت.
دیروز در حالی که سکه‌های تمام بهار بازار نقدی حدود 9000 تومان افزایش قیمت گرفته بودند، نزدیک‌ترین سررسیدهای بازار قراردادهای آتی نهایتا کمتر از 7000 تومان بر قیمت‌ها افزودند. این روال البته چند ماهی است که در این بازار مشاهده می‌شود و برخلاف گذشته است که بازارها روند می‌گرفتند و در نتیجه آن آتی سکه در جهت افزایش یا کاهش بها، شدیدتر از سکه‌های نقدی عمل می‌کرد. رفتارهای فعلی این بازار نشان می‌دهد که اکنون معامله گران آتی امیدی به تغییر روند فعلی بازارها تا چند ماه آینده ندارند و با افزایش و کاهش اندک بها، تنها به شناسایی سود می‌پردازند. هرچند با وضعیت فعلی که بازارهای ارز و سکه خالی از سفته بازان شده‌اند، قیمت، دیگر ملاک خرید و فروش قرار نمی‌گیرد و این تنها عرضه و تقاضا است که این بازارها را سرپا نگه داشته است. به عبارت دیگر، تقاضای واقعی برای ارز و سکه اکنون جایگزین سفته‌بازی شده است و قیمت‌های اعلامی برای سکه، ملاک خرید و فروش قرار نمی‌گیرد.
اخبار مهمی که طی روزهای اخیر موفق نشدند بر بازار ارز و سکه اثرگذار باشند، شاید با نهایی شدنشان بتوانند تا حدودی بازارها را نوسانی کنند. از جمله این خبرها، مشخص شدن تکلیف تحریم‌های جدید از سوی سنای آمریکا است که این روزها مرتبا خبر از قریب‌الوقوع بودن آن به گوش می‌رسد که البته بازارها به این اخبار واکنشی نشان نمی‌دهند و تا روشن شدن نتیجه منتظر می‌مانند. بازتاب نتایج برخاسته از مذاکرات اخیر در ژنو هم چندان نمایان نشده و تا زمان نهایی شدن آن، به نظر نمی‌رسد شاهد نوسان چندانی بر پایه اخبار این موضوع باشیم. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۸:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد