سروته آتی یک قیمت است

سروته آتی یک قیمت است
نزدیک‌ترین و دورترین سررسید «آتی» تنها 70 هزار تومان اختلاف دارند
با مقایسه قیمت روز گذشته سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی به نسبت بهای یک ماه پیش از آن، می‌توان به ثبات قیمتی این سکه پی برد. در طول یک ماه گذشته کمترین و بیشترین قیمت ثبت شده در پایان معاملات روزانه برای سکه تمام بهار طرح جدید به ترتیب 866 و 884 هزار تومان بوده است یعنی تنها 18 هزار تومان اختلاف. قیمت این سکه در ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر به ترتیب بیش از یک میلیون تومان، 933، 929 و 880 هزار تومان بوده است که نشان از کاهش تدریجی آن دارد.
در این میان بازار قراردادهای آتی سکه طلا هم به طور طبیعی از نوسانات سکه نقدی پیروی می‌کند. بهای سررسید دی این بازار روز گذشته 880 هزار تومان بود که در مقایسه با 23 شهریور امسال، 284 هزار تومان کاهش یا به عبارتی 27 درصد افت قیمت داشته است. بهای دلار هم به نسبت 23 شهریور امسال، کاهش 190 تومانی را نشان
 می‌دهد. 
روند ریزشی قیمت در بازارهای ارز و سکه که از اواسط مرداد همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز شده، تا ماه‌های پایانی سال ادامه پیدا کرده است و جو بازارهای این چنینی را که اوج رونق آنها با هیجانات و افت و خیزهای شدید بها قرین است، با رکود روبه رو کرده، به گونه‌ای که اکنون نه تنها تقاضای سفته بازی از بازارهای ارز و سکه رخت بربسته، بلکه بازار قراردادهای آتی سکه هم شاهد حجم معاملات بسیار پایین است که نشان‌دهنده بی‌رغبتی معامله‌کنندگان برای حضور در این بازار است. 
در نیمه دوم سال 92 و با آغاز اجرای اقدامات اقتصادی دولت یازدهم برای بهبود اوضاع کشور، رویدادهای متعدد و مهمی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به وقوع پیوست که به جز موارد انگشت شماری، نتوانستند بازار به شدت خوش بین به آینده را تکان دهند. 
در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، اختلاف میان سررسیدها آنقدر کاهش یافته که نزدیک ترین سررسید این بازار (سکه دی ماه) که تنها سه روز تا تحویل آن فرصت باقی است، با دورترین سررسید که به تازگی وارد این بازار شده، تنها 65 هزار تومان اختلاف قیمت دارد، یعنی کمتر از 70 هزار تومان اختلاف برای 6 ماه. این در حالی است که زمانی که قیمت سکه‌های آتی بالای یک میلیون تومان بود، اختلاف میان سررسیدها به
40 هزار تومان هم می‌رسید که موجب می‌شد تفاوت قیمت برای چهار ماه، به بیش از 100 هزار تومان برسد.
سکه دی ماه هم که روزهای پایانی حضور خود در بازار آتی را می‌گذراند، این روزها کمترین تعداد قراردادهای باز را به خود اختصاص داده است؛ چراکه این سررسید یا کاملا با بهای سکه نقدی برابری می‌کند یا حتی زیر قیمت نقدی معامله می‌شود؛ بنابراین تقاضایی برای آن وجود ندارد. 
روز گذشته در حالی که به دلیل تعطیلی پایان هفته میلادی، قیمت جهانی طلا ثابت بود و دلار هم بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل از آن معامله می‌شد، بازار نقدی سکه نوسان محسوسی نداشت و با همان قیمت‌های روز شنبه در آن دادوستد صورت می‌گرفت. سررسیدهای آتی سکه هم روز یکشنبه بین 200 تا 3000 تومان نوسان قیمتی داشتند که تغییر خاصی به حساب نمی‌آمد.
 نوسانات روز گذشته سکه‌های آتی در هر دو محدوده مثبت و منفی دنبال شد اما دامنه نوسان بسیار محدود بود. این در شرایطی است که پیش از این‌ها، روزهای پایانی سال همواره پتانسیل افزایش یا لااقل نوسانی کردن بازارهای ارز و سکه را داشته است؛ ضمن اینکه خبرهای مربوط به لغو یا تداوم تحریم‌ها علیه ایران و همچنین مذاکرات ژنو را نمی‌توان 
کم اهمیت دانست، اما بازارها همچنان در برابر اینگونه خبرها برای تغییرات قیمتی مقاومت می‌کنند.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۴۸:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد