افت چشمگیر قیمت سکه‌های آتی پس از مدت‌ها

افت چشمگیر قیمت سکه‌های آتی پس از مدت‌ها
خبرهای مربوط به احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق نهایی و آغاز لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، توانست از روز یکشنبه مسیر بازارهای ارز و سکه را نزولی کند. در این روز البته تا قبل از معاملات عصر، افت قیمت‌ها چندان چشمگیر نبود و در پایان معاملات این روز، از قیمت سکه نقدی حدود 6000 تومان کاسته شد. اما روز گذشته با رسیدن اخبار تکمیلی از مساله تحریم‌ها و توافق ژنو، بازارهای ارز و سکه باز هم ریزشی شدند اما این افت قیمت کمتر از میزان مورد انتظار بود.
خبرهای مربوط به احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق نهایی و آغاز لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، توانست از روز یکشنبه مسیر بازارهای ارز و سکه را نزولی کند. در این روز البته تا قبل از معاملات عصر، افت قیمت‌ها چندان چشمگیر نبود و در پایان معاملات این روز، از قیمت سکه نقدی حدود 6000 تومان کاسته شد. اما روز گذشته با رسیدن اخبار تکمیلی از مساله تحریم‌ها و توافق ژنو، بازارهای ارز و سکه باز هم ریزشی شدند اما این افت قیمت کمتر از میزان مورد انتظار بود.
بازار آتی سکه که کار خود را پیش از شروع به کار بازار نقدی آغاز کرده بود، در ساعات ابتدایی دادوستدهای دیروز، کمتر از یک درصد از بهای سررسیدهای خود کاست، اما با شروع به کار بازار نقدی سکه، از بهای سکه تمام بهار طرح جدید کمتر از سه هزار تومان کاسته شد. در این زمان کاهش قیمت سررسیدهای آتی به بالای یک درصد رسید. 
آنچه که در اولین روز هفته میلادی جدید در بازارهای جهانی بر اونس طلا گذشت، در ابتدا افزایش قیمت و پس از آن روند رو به کاهش تا میانه معاملات این روز بود. بیشینه بهای طلا روز گذشته 1254 دلار بود که بیشترین قیمت برای این فلز از یک ماه گذشته تا دیروز به حساب می‌آید. افزایش بهای روز گذشته برای طلا که تا حدود ساعت 16 به وقت تهران، 9 دلار بود به دنبال انتشار آمارهای ناامیدکننده از بازار کار آمریکا صورت گرفت. 
دلار اما دیروز به نسبت روز یکشنبه، افت بیش از 20 تومانی را نشان می‌داد. با توجه به تشدید جو روانی مثبت در بین مردم و بازاریان و با عنایت به ریزش محسوس دلار در بازار آزاد، انتظار می‌رفت سکه با شیب تندتری به ریزش بها اقدام کند، اما افزایش بهای طلا در بازارهای بین‌المللی اجازه افت بیشتر قیمت را به سکه نداد. 
در میانه معاملات دیروز طلای جهانی، روند بهای این فلز تغییر کرد و رو به کاهش گذاشت. در این زمان سکه نقدی هم جرات پیدا کرد و 8000 تومان از قیمت خود کاست. این در حالی بود که گرم طلا بیش از هزار و 300 تومان افت قیمت داشت و مثقال طلا هم 5700 تومان ریخته بود، دلار نیزدر مسیر نزولی قرار داشت. به این ترتیب سکه حباب داشت اما حاضر به ترکاندن این حباب نبود. سکه‌های بازار قراردادهای آتی بورس کالا در این زمان بین 13 تا 20 هزار تومان در سررسیدهای نزدیک و دور کاهش قیمت داشتند. سکه‌های اردیبهشت و تیر به عنوان دورترین سررسیدهای این بازار به ترتیب 18 و 21 هزار تومان ریزش قیمت داشتند، یعنی بیش از دو درصد افت. چنین تغییرات قیمتی برای سکه‌های آتی مدت زیادی بود که رخ نداده بود و این بازار در کنار سکه نقدی و دلار، روزهای راکدی را پشت سر می‌گذاشت؛ حالا اما به نظر می‌رسد بازار آتی روند گرفته است؛ چراکه اتفاق روز گذشته نشان داد که باز هم عکس‌العمل این بازار شدیدتر از بازار نقدی شده است. 
به طور کلی روند ریزشی قیمت‌ها در بازارهای نقدی و آتی سکه کند پیش می‌رفت. این در حالی بود که خبر از احتمال لغو تحریم‌های خودرو از 30 دی ماه با توجه به رویکرد مثبت رئیس جمهور آمریکا نسبت به مذاکرات ژنو و تلاش وی برای اقدامات مناسب در راستای مذاکره با ایران یکی از خبرهای مهم روز گذشته بود. تحریم خودروی ایران از 10 تیرماه سال 91 و با تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا اجرایی شد. همچنین صحبت از اجرایی شدن توافقنامه ژنو در تاریخ 20 ژانویه (30 دی) بسیار جدی تر از قبل به گوش می‌رسید. 
در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا توافقات صورت گرفته را گامی مهم توصیف کرد و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شب دوشنبه، از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 و اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای از بیستم ژانویه خبر داد، موضوعی که مورد تایید مقامات ایران هم قرار گرفت.  خبر آزاد شدن 550 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در غرب در تاریخ اول فوریه (12 بهمن) و واریز آن به حساب جمهوری اسلامی نیز از دیگر اخبار مهم روز گذشته بود. با اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو بین ایران و کشورهای 1+5، چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران نیز به تدریج در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد.
 از سوی دیگر روز گذشته نشست سه‌جانبه پاریس برای اعلام تصمیم نهایی حضور ایران در کنفرانس ژنو2 برگزار شد که قرار بود پس از نشست این روز، موضوع مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 نهایی و اعلام شود.
با روندی که بازارهای داخلی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد باید برای رؤیت تغییرات شدیدتر قیمتی، منتظر 30 دی باشیم، هرچند این احتمال هم وجود دارد که اگر این رویداد مهم در این روز اجرایی شود، از آنجا که مورد انتظار بازارها بوده و بر همین مبنا برنامه ریزی کرده‌اند، باز هم نوسان قیمت‌ها به سمت ریزش، بیش از میزان فعلی نباشد؛ اما در صورتی که اتفاقی غیر از آنچه مورد انتظار است روی دهد، احتمالا بازار ارز و سکه عکس‌العمل شدیدی در جهت افزایش بها نشان خواهد داد. 
پیش از این زمانی که در تاریخ 24 نوامبر (3 آذر) خبر توافق اولیه با 1+5 در ژنو سوئیس به گوش رسید، از بهای دلار در همین روز حدود 90 تومان کاسته شد و سکه نقدی هم افت 50 هزار تومانی را تجربه کرد. به همین ترتیب سکه‌های بازار آتی هم افت قیمت چشمگیری داشتند. سررسید دی ماه در این روز بیش از 40 هزار تومان ریخت و روز بعد از آن، 12 هزار تومان دیگر هم افت کرد. چنین واکنشی از آتی سکه از 4 آذر به بعد نه در جهت کاهش و نه افزایش بها تکرار نشد. 
اگر به نمودار تغییرات قیمتی سررسیدهای آتی از 23 شهریور تاکنون توجه کنیم، روشن است که سکه‌های این بازار، پس از افت چشمگیر در تاریخ 3 آذر، تاکنون نتوانسته اند به سطح قیمتی پیش از این تاریخ بازگردند. طبق این نمودار، بیشترین قیمت در بین سه سررسید مورد مطالعه، پس از توافق ژنو، با کمترین بها در پیش از این توافق؛ تنها 40 هزار تومان اختلاف را نشان می‌دهد در حالی که تفاوت بیشترین قیمت‌ها به طور مثال برای سررسید دی ماه، در قبل و بعد این توافق، بیش از 280 هزار تومان است. بررسی نمودار فوق، نشان می‌دهد که سطح قیمت‌ها قبل و بعد از این توافق اختلاف شدیدی را نشان می‌دهد که تاکنون پابرجا 
مانده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۴۰:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد