جبران سقوط با 2 درصد صعود شاخص بورس

جبران سقوط با 2 درصد صعود شاخص بورس
شاخص بورس اوراق بهادار تهران که روز یکشنبه در پی انتشار شایعات بی‌اساسی همچون تغییر ارکان بازار سرمایه، ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بحث فعال شدن بازارهای موازی ارز و سکه، بزرگ‌ترین افت تاریخ خود را در 47 سال گذشته تجربه کرد، روز گذشته درصدد جبران برآمد و با رشد 2 هزار و 300 واحدی، بار دیگر به کانال 87 هزار واحدی بازگشت. به این ترتیب، بورس به مدد خبر توافق هسته‌ای، دوباره به مسیر رشد خود قدم گذاشت و صف خرید را تجربه کرد.
شاخص بورس اوراق بهادار تهران بعد از تجربه بزرگ‌ترین افت تاریخی در روز یکشنبه، دیروز به مدار رشد بازگشت و در صدد جبران افت خود برآمد. بر اين اساس ديروز شاخص بورس تهران با افزايش 2 هزار  و 300 واحدي به رقم 87 هزار و 112 واحد رسيد. اين در حالي است كه افت روز یکشنبه که بزرگ‌ترین نزول بازار در 47 سال گذشته از ابتدای بورس محسوب می‌شود، شاخص را به رقم 85 هزار واحد رسانده بود.
 محمد‌علی احمد‌زاد، مدیر‌عامل شرکت هلدینگ معدنی امیدکو، با اشاره به دلایل «افت بزرگ بورس» و رشد دوباره شاخص در روز گذشته، گفت: بروز شایعات بی‌اساس همچون تغییر ارکان بازار سرمایه، ابهام در نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بحث‌های سیاسی، بحث فعال شدن نسبی بازار‌های موازی و نظرات غیر کارشناسانه برخی افراد در مورد وجود حباب در بازار سرمایه  موجب شد تا سهامداران رفتار هیجانی از خود نشان داده و شاخص بورس که از ابتدای سال تاکنون رکوردهای بی‌نظیری ثبت کرده و بازدهی فوق‌العاده‌ای را نصیب سهامداران کرده بود، بزرگ‌ترین افت تاریخی خود را تجربه کند. وی گفت: در این میان برخی سایت‌ها نیز خواسته و ناخواسته به این وضعیت دامن زدند و برخی نیز از طریق پیامک اقدام به انتشار مطالب مبهم کردند. وی در این رابطه اظهار کرد: باید یک نهاد ناظر وجود داشته باشد تا ریشه این شایعات را بیابد، چرا که این شایعات منافع سهامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی  گفت: افت شاخص در روزهای اخیر به خصوص روز یکشنبه ناشی از وقوع رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه به خصوص از طرف تازه واردها بود؛ به طوری که با بروز چند شایعه هدفدار در بازار سرمایه، سهامداران نگران شده و برای فروش سهام خود هجوم بردند، در حالی که با تکذیب شایعات و انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، روند بازار به سرعت تغییر کرد و اکثر سهام شرکت‌ها برخلاف روز گذشته با صف خرید مواجه شد. احمد‌زاد با اشاره به رشد دیروز شاخص، ادامه داد: رشد دیروز جبران افت اخير بازار بود و در روزهای آتی بازار با یک شیب ملایم رشد خواهد کرد؛ مخصوصا زمانی که گزارش‌هاي حسابرسی شرکت‌ها به بازار ارائه شوند. احمد‌زاد افزود: سهامداران بلند‌مدت و کسانی که با دید بلند‌مدت وارد بازار سرمایه می‌شوند مطمئن باشند پتانسیل بازار سرمایه پاسخگوی اعتماد آنها به بازار خواهد بود.  وی گفت: به دلیل وجود نقدینگی در بازار، بورس حبابی نیست و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: به دلیل پتانسیل سودآوری و وضعیت مناسب در برخی صنایع هیچ نگرانی از کاهش قیمت سهام شرکت‌ها وجود ندارد و با توجه به ارائه گزارش حسابرسی شرکت‌ها و برطرف شدن ابهامات اقتصادی، روند رو به رشد بازار تا پایان سال ادامه دار خواهد بود. احمد‌زاد با اشاره به اجراي توافقات ژنو از 30 دی ماه گفت: توافقات ژنو ریسک سیستماتیک بازار را کاهش خواهد داد و این کاهش ریسک سیستماتیک نیز موجب خواهد شد بازار سرمایه در روزهای آینده به روند متعادل خود بازگردد و در این میان تنها سهامداران مبتدی که دنباله رو بوده و اسیر شایعات بی اساس
 می‌شوند، متضرر خواهند شد.  وی در پایان گفت: بازارسهام كشور به دليل برخورداری از ظرفیت‌های متعدد و پتانسیل بالا از آينده بسيار روشنی برخوردار است، اما در این میان گاهی نوساناتی  نیز وجود دارد.
در این بین اما مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با بیان اینکه همان‌طور که روزهای گذشته هم اعلام شد، شایعاتی که طی روزهای اخیر در خصوص بازار منتشر شده، به هیچ وجه صحت ندارد، گفت: بورس به استقبال آرامش می‌رود. سعید مستشار در این خصوص خاطرنشان کرد: همان‌طور که بارها و بارها ازسوی مسوولان بورس تاکید شده، مبنا قرار دادن شایعات به‌جای اخبار موثق و تاييد شده ازسوی سرمایه‌گذاران، موجب افزایش ریسک آنها در تصمیم‌گیری‌ها شده و هر اندازه این آسیب‌پذیری بیشتر باشد، شایعه‌پراکنان انگیزه بیشتری برای انتشار اینگونه شایعات در بورس خواهند داشت. وی افزود: افت بیش از 2300 واحدی شاخص بورس در روز یکشنبه که بخشی از آن تحت تاثیر شایعه‌پراکنی‌های چند روز اخیر صورت گرفت، اگرچه اتفاق ناخوشایندی است، اما برای همه ذی‌نفعان بازار، اعم از سرمایه‌گذاران، مسوولان‌ و سایر بازیگران بازار سرمایه نکات قابل‌توجه و آموزنده‌ای داشت که توجه به این موارد، می‌تواند بازار سرمایه را تا حد زیادی از بروز موارد مشابه مصون نگه دارد. 
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه، به سبب ماهیت خود نسبت به اخبار مختلف واکنش نشان می‌دهد، تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که خبر، به معنای یک رویداد  واقعی و قطعی، مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران قرار گیرد، نه شایعات که در ذات خود، با ابهام و تردید همراه بوده و اهداف خاص را دنبال می‌کند.
مستشار به نقش کلیدی رسانه‌ها در کاهش رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران در بورس اشاره کرد و گفت: شایعات زمانی مجال عرض اندام پیدا می‌کنند که بستر رسانه‌ای مناسب برای آنها فراهم شود، بنابراین نوع واکنش رسانه‌ها به شایعات بسیار حائز اهمیت است، البته در شایعه‌پراکنی اخیر نیز خوشبختانه اغلب رسانه‌های رسمی با هوشیاری، این موضوع را مدیریت کردند و ما شاهد بودیم که شایعات، عمدتا از طریق بسترهای غیررسمی و بعضا از کانال‌های شفاهی منتقل شد. این مقام مسوول در پایان تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار براساس وظیفه قانونی خود که صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و ارتقای شفافیت و کارایی بازار است، تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز موارد مشابه در آینده اتخاذ خواهد کرد، البته باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که این برنامه پیشگیرانه، زمانی موفق خواهد بود که علاوه ‌بر سازمان، خود سرمایه‌گذاران نیز به مسؤولیت‌ها و الزاماتی که باید در تصمیم‌گیری‌های خود به آن پایبند باشند، توجه جدی داشته باشند تا با رفتارهای شتابزده، شرایط لازم را برای افراد سودجو و فرصت‌طلب فراهم نیاورند، به‌علاوه از همکاران رسانه‌ای هم می‌خواهیم همچون گذشته، سازمان را در انجام وظایف و مسوولیت‌های قانونی خود پشتیبانی کنند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۴۱:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد