حمايت از بازار سرمايه تصميم استراتژيك نظام است

حمايت از بازار سرمايه تصميم استراتژيك نظام است
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در بازديد از تالار حافظ با اشاره به اينكه مجلس به‌طور جدي حامي بازار سرمايه است، گفت: حمايت از بازار سرمايه تصميم استراتژيك نظام و راهبرد خلل ناپذير مجلس است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در بازديد از تالار حافظ با اشاره به اينكه مجلس به‌طور جدي حامي بازار سرمايه است، گفت: حمايت از بازار سرمايه تصميم استراتژيك نظام و راهبرد خلل ناپذير مجلس است.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي‌فرد صبح ديروز هنگام حضور در تالار بورس اوراق بهادار و در جمع مسوولان و مديران بورسي و فرابورسي ابراز كرد: مجلس هر نوع اقدام اصولي و منطقي به‌منظور افزايش حجم سرمايه و نقدينگي در كشور را يك گام بلند در راستاي توليد ثروت و كاهش فاصله‌هاي طبقاتي و مشاركت اقشار مختلف مردم در فعاليت اقتصادي مي‌داند. 
وي ادامه داد: در همين راستا از نهاد بورس كشور و نيروهاي متخصص در اين عرصه انتظار مي‌رود كه شرايط را فراهم سازند. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نقش اين نهاد در فراهم كردن بستر لازم به‌منظور حضور شركت‌هاي اقتصادي در بورس و فرابورس و عرضه سهام آنان در تابلو معاملات بورس بسيار با اهميت است.
ابوترابي‌فرد با اشاره به روند صعودي بازار سرمايه در سال‌هاي اخير ابراز كرد: بايد تلاش كرد اين رشد ادامه يابد و نقدينگي‌هاي دست مردم به بازار سرمايه هدايت و بخش توليد كشور تقويت شود.
عضو كميسيون شوراها در مجلس ادامه داد: هدايت 130 هزار ميليارد تومان نقدينگي در طول چند ماه گذشته به بورس و فرابورس حكايت از اين دارد كه اين بازار ظرفيت جذب نقدينگي را دارد و تقويت آن مي‌تواند مانع از رونق بازارهاي كاذب و دلالي طلا، ارز و مسكن ‌شود. ابوترابي فرد افزود: مجلس دغدغه‌هاي مسوولان بورس، كارشناسان و فعالان اين بازار را درك مي‌كند و سعي دارد تا با تصميمات كارشناسي بازار سرمايه را تقويت كند.
وي با اشاره به اينكه تعداد شركت‌هاي بورسي بايد افزايش يابد، گفت: با وجودي كه سازمان خصوصي‌سازي 75 درصد از واگذاري‌هاي شركت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي را از طريق بورس انجام داده است اما به 25 درصدي كه خارج از بورس واگذار شده منتقد هستيم.
اين نماينده مردم در مجلس نهم افزود: بايد سهام تمام شركت‌هاي دولتي به صورت شفاف در بورس ارائه شود تا از فساد در اين بازار جلوگيري شود، از فعالان اقتصادي و مسوولان بورس انتظار داريم به نحوي برنامه‌ريزي كنند كه مردم با اطمينان به خريد سهام اقدام كنند و از اين موضوع آسيب نبينند و همچنين نبايد اجازه داد كه دلالان شركت مورد نظر خود را وارد تابلوي بورس نمايند و از اين راه سوء‌استفاده كنند.
وي ادامه داد: بايد مسوولان و فعالان بورس كشور سعي كنند از افت شديد قيمت‌ها با برنامه‌ريزي مشخص اقتصادي جلوگيري كنند. وي ادامه داد: نكته مهم اين است كه علاوه‌بر بزرگ شدن حجم مبادلات بورس، بايد رشد توليد ناخالص داخلي نيز مورد توجه قرار گيرد و در بورس بايد عرضه و تقاضاي واقعي، قيمت سهام را تعيين كند.
ابوترابي فرد افزود: نكته ديگر اين است كه بايد با وضع قوانين علمي و پايدار از تصميم‌هاي اقتصادي ناپايدار كه به بازارها ضربه مي‌زند جلوگيري كرد و با اين مهم زمينه ارتقاي بازار سرمايه و رونق كسب و كار را فراهم كرد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره نرخ خوراك پتروشيمي‌ها خاطرنشان كرد: فعالان بورس بايد به گزارش نهايي كميسيون تلفيق توجه كنند. در اين گزارش كميته تخصصي كميسيون تلفيق سعي كرد به دغدغه‌هاي فعالان بازار توجه كند البته اين طبيعي است كه نظرات كارشناسي نمايندگان در زمينه تعيين نرخ خوراك پتروشيمي‌ها متفاوت است.
وي گفت: البته مصوبه نهايي مجلس در حوزه پتروشيمي و قيمت خوراك اين واحدها در راستاي حفظ توجيه اقتصادي بنگاه‌ها خواهد بود و كارگروه اقتصادي بر روي اين موضوع كار خواهد كرد و اميدوارم خروجي اين تصميمات مجلس به تقويت اقتصاد و توليد منتهي شود.
ابوترابي فرد تصريح كرد: در حال حاضر ايران يك قدرت برتر سياسي در جهان است و اميدوارم با تلاش فعالان اقتصادي و تقويت بازار سرمايه ايران جزو قدرت‌هاي اقتصادي برتر دنيا نيز شود و اينكه عنوان مي‌شود ايران براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس در موضوع افزايش حجم مبادلات بازار سرمايه جزو دو كشور اول دنيا در سه سال اخير بوده، موفقيت خوبي است كه اميدوارم اين موضوع با افزايش توليد ناخالص داخلي همراه شود.
سازمان خصوصي‌سازي براي شفافيت بيشتر، از طريق بورس عرضه كند
وي در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه 75 درصد شركت‌هاي دولتي وارد بورس شده‌اند، ابراز داشت: بر اساس گزارش سازمان خصوصي‌سازي حدود 75 درصد شركت‌هاي دولتي وارد بورس شده‌اند و سهام خود را در تابلو بورس به فروش مي‌رسانند كه اين بيان‌كننده شفافيت و عامل كليدي براي بزرگ شدن حجم بازار سرمايه است.
ابوترابي ادامه داد: درخواست مجلس از سازمان خصوصي‌سازي اين است كه در راستاي سياست‌هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري و شفاف‌سازي معاملات و از بين رفتن مفاسد اين حوزه، تمام معاملاتي كه در خصوصي‌سازي كشور اتفاق مي‌افتد، در تابلوي بورس صورت گيرد.
وي تاكيد كرد: اين امر نقش مهمي را در افزايش حجم مبادلات در بازار سرمايه كشور فراهم مي‌كند.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در ادامه به آزادسازي سهام عدالت و امكان سرمايه‌گذاري در بورس اشاره كرد و افزود: اين مساله در دستور كار دولت و مجلس قرار دارد و فاصله زيادي با اجراي آن نداريم و اميدواريم با مطالعات انجام شده به تصميم صحيح در اين باره برسيم.
ابوترابي با اشاره به اينكه راه براي عرضه سهام عدالت در تابلو بورس فراهم مي‌شود، اظهار كرد: در اين صورت شاهد افزايش حجم مبادلات در بازار سرمايه كشور خواهيم بود.
توسعه بازار سرمايه با مشوق‌هاي دولت و مجلس 
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اين جلسه به تشريح عملكرد بازار سرمايه پرداخت و گفت: در صورتي كه بخواهيم از عملكرد بنگاه‌هاي اقتصادي صيانت كنيم بايد در تصميم‌گيري كلان اقتصادي به بازار سرمايه توجه خاص و ويژه‌اي داشته باشيم.
دكتر علي صالح‌آبادي، ادامه داد: جايگاه بازار سرمايه در سطح قابل قبولي ارتقا يافته است و اگر خواستار كسب منفعت براي مردم هستيم با ايجاد فضاي اقتصادي پربازده براي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي اين نفع به سهامداران و مردم خواهد رسيد.
وي ادامه داد: در حال حاضر سازمان بورس به عنوان ناظر فعاليت مي‌كند و تحت پوشش آن چهار بورس شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس انرژي، بورس كالا و فرا بورس ايران در كشور فعال هستند. 
وي با بيان اينكه 500 شركت در بورس و فرابورس ايران پذيرش شده اند، افزود: اين شركت‌ها در 37 صنعت فعاليت دارند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه بورس تهران از نظر تنوع صنايع در منطقه از بهترين‌ها به شمار مي‌رود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بورس تهران و فرابورس ايران از نظر تعداد سهامداران بيشترين تعداد سهامدار را در ميان كشورهاي همسايه دارا است. به طوري كه تاكنون هفت ميليون كد سهامداري صادر شده و در صورتي كه اين رقم را با كشورهاي همسايه مقايسه كنيم به جايگاه برتر بورس تهران در اين زمينه واقف مي‌شويم. به عنوان مثال كشور تركيه با 75 ميليون نفر جمعيت داراي كمتر از يك ميليون نفر سهامداراست.
وي خاطر نشان كرد: در كشور ما تاكنون 45 ميليون نفر سهام عدالت دريافت كرده‌اند و به زودي اين سهام در بازار فرابورس قابل معامله خواهد شد. در صورتي كه سهامداران سهام عدالت را در نظر بگيريم، به‌زودي حدود50 ميليون سهامدار در بورس و فرابورس خواهيم داشت.
صالح‌آبادي تصريح كرد: بسياري از بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي از جمله صنايع فولاد، پتروشيمي، سنگ‌آهن، دارو، سيمان و غيره.... در بازار سرمايه پذيرش شده‌اند و سهامشان در بورس معامله مي‌شود.
رئيس سازمان بورس افزود: پايداري و ثبات در بازار سرمايه با اهميت است و توجه بسياري از مردم به سمت بازار سرمايه جلب شده و امروز كمتر كسي در كشور وجود دارد كه با واژه بورس آشنا نشده باشد.
وي به بسته سهام عدالت اشاره كرد و افزود: با آزاد‌سازي سهام عدالت خيلي از افراد با بورس آشنا مي‌شوند و اين امر نيازمند فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع رساني مردم است. 
وي ابراز اميدواري كرد كه با مشوق‌هاي دولت و مجلس سرمايه‌گذاري‌ها در بورس افزايش يابد و بازار سرمايه در بلندمدت با صحت و سلامت پيش رود.
آمادگي بورس براي تامين مالي فعاليت‌هاي اقتصادي 
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار در جريان بازديد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي از تالار بورس تهران گفت: 50 درصد از ارزش بازار سرمايه كشور متعلق به شركت‌هاي اصل 44 قانون اساسي است و 75 درصد از معاملات به صورت آنلاين انجام مي‌شود.
حسن قاليباف‌اصل ارزش بورس و فرابورس را حدود 500 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: 75 درصد از واگذاري‌ها از طريق بورس انجام شده كه اين واگذاري‌ها يا به صورت مستقيم يا به صورت غيرمستقيم بوده است و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس 130 هزار ميليارد تومان بوده كه 60 درصد معاملات توسط افراد حقيقي انجام شده است.
وي با بيان اينكه اگر در قوانين و مقررات كشور ثبات ايجاد شود، تامين مالي از بازار سرمايه كشور افزايش يافته و سرمايه‌گذاري خارجي در اين بازار بهبود مي‌يابد، به مشكل تامين مالي برخي از طرح‌ها كه از سال‌هاي گذشته آغاز شده است، اشاره و تصريح كرد: تاكنون در حوزه ابزارهاي مالي اسلامي اقدامات مناسبي انجام شده و نهادها نيز توسعه يافته‌اند.
قاليباف اصل از آمادگي بورس براي تامين مالي فعاليت‌هاي اقتصادي خبر داد و اظهار كرد: جايگاه بورس تهران به گونه‌اي است كه براساس اعلام فدراسيون جهاني بورس‌ها طي سه سال گذشته توانسته‌ايم مقام اول يا دوم را از نظر بازده و عملكرد به‌رغم وجود تحريم‌ها كسب كنيم. همچنين اعتماد مردم به اين بازار طي سال‌هاي گذشته افزايش يافته است.
وي بر ضرورت توجه بيشتر به بازار سرمايه كشور تاكيد كرد و با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهوري در اجلاس داووس در‌خصوص رونمايي از طرح‌هاي پتروشيمي و پيشنهاد آن به سرمايه‌گذاران خارجي با نرخ ترجيحي، تصريح كرد: برنامه‌هاي بلندمدتي براي اين بازار وجود دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۳:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد